Oliver Svendsen debuterer i ny VM-klasse
Tekst: Steen Pedersen
Ganske overraskende dukkede der for få dage siden en fantastisk nyhed op set med danske RR-øjne. Team CS-M Racing/Oliver Svendsen #69 har fået et wild-card til Superbike-VM løbet i Spanien på Aragonbanen. Oliver skal køre i den i VM-regi helt nye klasse Sport-Bike, som benytter race præparerede gademotorcykler, der spænder i motorstørrelse fra 450 cc til 800 cc.
At en racerklasse på så højt plan kan have så store forskelle på motorsiden, har med reglementet at gøre. Samt nok så vigtigt, at Sport-Bike klassen benytter kommercielt rigtig godt sælgende motorcykel modeller. Reglementet er indrettet så alle klassens motorcykler er meget lige matchet rent effektmæssigt, så der bliver tale om rigtig hård konkurrence, hvor kørerens evner er enormt vigtige. Lige noget for talentfulde Oliver.
Oliver skal deltage for Kove Racing Team 109, som benytter en kinesisk racer på 450 cc, men med 4 cylindre og dermed Sport-Bike (SPB) klassens mindste motor. Den må derfor også køre med klassens højeste omdrejningstal på ca. 15.000. SPB klassen afløser den tidligere populære Supersport 300 klasse, hvor Oliver på den tjekkiske Most bane i 2024 havde VM debut med stor succes, idet han tog en 6 plads og undervejs førte det ene løb.
At Oliver får denne mulighed skyldes flere faktorer. Vel nok det vigtigste, nemlig at han er en rigtig dygtig kører, samt også nok så vigtigt dygtig til at give sit team feedback på opsætningen af raceren. Uden en ordentlig opsætning kan du have nok så mange hestekræfter, men alligevel ringe chancer for at vinde.
Olivers evner på en RR-racer har været støt stigende siden han i september 2023 tog sit første podie i det åbne tyske RR-mesterskab IDM i supersport 300 klassen. Dette podie førte til en kontrakt i 2024 med et tysk topteam, som sammen med Oliver tog IDM supersport 300 mesterskabet. 2025 var nu banet for Oliver ligeledes i IDM, hvor han kørte i den netop i Tyskland helt nye SPB-klasse for Triumph Germany. Desværre kostede et styrt i DK ham en løbsweekend, så han endte som vice-IDM mester efter et kanonflot comeback med et endnu ikke op-helet benbrud.
Til sæson 2026 har Oliver kontrakt med det tyske team ERC, der benytter en Kawasaki ZX-6R 636, der i øvrigt også er 4-cylindret. Heldigvis for Oliver er IDM kalenderen anderledes end Superbike VM kalenderen, så han ikke behøver miste løb i sin normale serie. Og ligeledes rigtig godt for Oliver, at hans team vil lade ham deltage i VM, selv om raceren her er af et andet mærke. Måske hans tyske teamchef tænker, at Oliver kommer retur som en bedre kører efter VM eventyret..?
Løbene kan følges via Superbike’s officielle website worldsbk.com, som desværre er betalingskrævende. Der findes sikkert også andre muligheder, hvis men kender til smutveje via nettet. DMU ønsker Oliver og teamet held og lykke i weekenden.



