32
speedway
/ mb
Jacqueline Seidlitz Oversættelse: Erik P. Hjort
Lars Schröer
Isspeedway er en fascinerende sport,
der bliver kørt på 500 ccm maski-
ner, som maximalt yder 70 HK. Den
tjekkiske JAWA-Motor er den mest
brugte, kun lejlighedsvis ser man
også GM-motorer. Motorerne er alle
4-takt, 1 cylinder med kun 2 ventiler.
De dominerende stel er TIBO, som er
specielt udviklet af hollandske Tjitte
Bootsma. Der anvendes lette materi-
aler som karbon og senest titanium.
Den gennemsnitlige hastighed ligger
omkring 90 km/t, men der er opnået
tophastigheder på op til 140 km/t.
Maskinerne må ikke have en samlet
vægt under 110 kg.
KOLD ACCEELERATION
Speedway på is er hurtigt, intenst og stemningsfuldt. Rusland dominerer
Isspeedwaycykler har ingen alminde-
lige bremser, men er udstyret med en
tændingsafbryder. Denne tændings-
afbryder er forbundet med kørerens
håndled med en tynd snor. Ved et
styrt vil køreren afbryde tændingen
og motoren stopper.
Kold skulder
Hastigheden kan kun reguleres
med gashåndtaget. I de snævre
kurver, hvor kørerne til tider lægger
maskinen så langt ned, at skulderen
er i berøring med isen, ville bremser
betyde større risiko for uheld.
På grund af den direkte kraftoverfø-
ring gennem piggene, der borer sig
ned i isen, står en 500cc maskine
ikke tilbage for en Formel 1-bil med
hensyn til acceleration.
Helt specielle er dækkene: De er
monteret med 28 mm lange spikes.
På forhjulet er der op til 140 spikes,
på baghjulet endda op til 180, hvilket
bevirker den kraftige acceleration
samt at cyklerne kan bevare grebet
i banen i de snævre kurver. Kørerne
præparerer deres dæk med spikes
i sommerpausen. Hver spike må
monteres enkeltvis med håndkraft.
Det tager ca. 10 timer pr. dæk.
Prisen for en køreklar isspeedwayma-
skine ligger omkring ca. 75.000 kr.
Man kører på såvel natur-is som
kunstisbaner. Ovalen må max. være
400 meter lang.
Rusland fører
Den førende nation er Rusland, her
findes der i øjeblikket over 1.000
aktive kørere. Ud over Rusland bliver
der også kørt isspeedway i Sverige,
Finland, Holland, Tyskland, Tjekkiet,
Østrig og Schweiz.
Siden 1966 er der blevet kørt indivi-
duelt verdensmesterskab. De russiske
kørere har været de klart domine-
rende med 43 titler. Kun fire gange
har svenskerne brudt den russiske
dominans. To gange var vinderen
tjekkisk og en gang finsk.
Lignende forholder det sig med
holdverdensmesterskabet. Her har
russerne taget 43 titler, mens Sverige
har taget tre titler og Tyskland en
enkelt.
Isspeedway er meget miljøvenlig.
Lige som ved speedway anvendes der
udelukkende metanol, som næsten
udelukkende forbrænder til vand-
dampe.