Background Image
Previous Page  17 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 17 / 40 Next Page
Page Background

17

off track

/ motorbladet

og blev fotograferet med superstjer-

nen, der skrev et par autografer. Han

var helt igennem cool og venlig. For os

enduro-aspiranter kunne det ikke blive

større.

Med 120% motivation kastede vi os

over et par runder på de markerede

endurospor og fik kørt både rødder,

sne og hill-climbs i bladdækkede slug-

ter. Vi mødte også et enormt vildsvin

med otte unger. Dagen sluttede på

en af MX-banerne, som er bygget på

siden af et bjerg. Kun Kongshøj var

rigtigt i sit es her. Men vi havde også

selskab af Jonny Walker, som pryglede

banen igennem på sin KTM EXC 300

Factory enduro-maskine.

SORT PISTE

Den tredje dag trillede vores konvoj

til crossbanen og enduroparken ved

Moia. Skønt vores program bestod af

kørsel over rør, stejle op- og nedkørs-

ler, over traktordæk osv., følte vi nu

trætheden. Især fordi hele formidda-

gen foregik i et tyndt, men afsindigt

klæbrigt lag af mudder og ler. Senere

kørte vi ræs mod hinanden på et kort

og meget støvet spor for at få konkur-

rencemomentet med. Dagens sidste

tur var et endurospor, som viste sig at

være lidt af en sort piste for os kursi-

ster. Efter at halvdelen af gruppen var

vendt om, og vi andre havde brugt 45

minutter på at køre bare een kilometer,

måtte Kongshøj finde et lettere spor at

bygge os lidt op med igen.

Fjerde dag var kurset rykket til en

crossbane tæt på Lloret de Mar. Den

var tørret hård som sten og arret af

render efter kraftig regn. Det fik den

til at ligne et endurospor, hvor intet

må tages for givet. Nu stod den på

hoptræning, og flere af os fik flyttet

grænser ved at springe noget, der

kunne minde om et double jump. Snart

efter havde Kongshøj igen udpeget et

teknisk spor, hvor vi skulle dreje og

balancere maskinerne som i ren trial.

Det var skønt at få løsnet op ved at

køre et single-track spor i bjergene

sidst på dagen, hvor det bare gjaldt om

at følge instruktøren og køre off-road

med masser af variation.

Enduroskolen sluttede, hvor den

startede, på den nedlagte golfbane.

Nu var trætheden ved at nå mand og

maskiner. Om eftermiddagen var vi

kun fem mand, der havde kræfter og

noget at køre på til at følge Kongshøj

ud i bjergene på den sidste træning.

Vi lærte at smide maskinen rundt over

baghjulet i et 270 graders sving og an-

dre enduro-tricks i helt snævre kurver.

STORT UDBYTTE

Det er dyrt og besværligt at køre 24 ti-

mer hver vej og betale kurset på 3.000

kr plus transport, hotel og mad. Og det

er intensivt med fem dage i træk med

samlet 12-15 effektive køretimer uden

en hviledag. Men der er udbytte i flere

kategorier: Kammeratskabet, inspirati-

onen og så resultaterne i sæsonen, der

følger. Da jeg kørte over målstregen

ved det første enduro-lignende løb, Bil-

lund Terræncross 29. marts, mærkede

jeg, at vintertræningen havde givet mig

et klart teknisk - men også mentalt -

løft. Jeg kørte på den måde, som er

enduroskolens vigtigste læresætning:

Det må gerne være hårdt, seriøst og til

kanten, men det skal føles som en leg.

Det krævede teamwork at redde Søren Bra-

hes KTM, da den var kommet på afveje. (JB)

Kongshøj airborne med sin solide MX-bag-

grund på banen i Moia. (JB)

Kongshøj viser gruppen, hvor nemmeste vej

er over ekstrem enduro-forhindringer. (SB)

Thomas Kongshøj skiftede i

2014 fuldt over til enduro fra

MX1. Han har siden sat sig

på DM i regulær, ekstrem og

el-enduro. Han arrangerer flere

en-dags og denne fem-dags

enduro skole under www.

thomaskongshojracing.dk

.