17
off track
/ motorbladet
og blev fotograferet med superstjer-
nen, der skrev et par autografer. Han
var helt igennem cool og venlig. For os
enduro-aspiranter kunne det ikke blive
større.
Med 120% motivation kastede vi os
over et par runder på de markerede
endurospor og fik kørt både rødder,
sne og hill-climbs i bladdækkede slug-
ter. Vi mødte også et enormt vildsvin
med otte unger. Dagen sluttede på
en af MX-banerne, som er bygget på
siden af et bjerg. Kun Kongshøj var
rigtigt i sit es her. Men vi havde også
selskab af Jonny Walker, som pryglede
banen igennem på sin KTM EXC 300
Factory enduro-maskine.
SORT PISTE
Den tredje dag trillede vores konvoj
til crossbanen og enduroparken ved
Moia. Skønt vores program bestod af
kørsel over rør, stejle op- og nedkørs-
ler, over traktordæk osv., følte vi nu
trætheden. Især fordi hele formidda-
gen foregik i et tyndt, men afsindigt
klæbrigt lag af mudder og ler. Senere
kørte vi ræs mod hinanden på et kort
og meget støvet spor for at få konkur-
rencemomentet med. Dagens sidste
tur var et endurospor, som viste sig at
være lidt af en sort piste for os kursi-
ster. Efter at halvdelen af gruppen var
vendt om, og vi andre havde brugt 45
minutter på at køre bare een kilometer,
måtte Kongshøj finde et lettere spor at
bygge os lidt op med igen.
Fjerde dag var kurset rykket til en
crossbane tæt på Lloret de Mar. Den
var tørret hård som sten og arret af
render efter kraftig regn. Det fik den
til at ligne et endurospor, hvor intet
må tages for givet. Nu stod den på
hoptræning, og flere af os fik flyttet
grænser ved at springe noget, der
kunne minde om et double jump. Snart
efter havde Kongshøj igen udpeget et
teknisk spor, hvor vi skulle dreje og
balancere maskinerne som i ren trial.
Det var skønt at få løsnet op ved at
køre et single-track spor i bjergene
sidst på dagen, hvor det bare gjaldt om
at følge instruktøren og køre off-road
med masser af variation.
Enduroskolen sluttede, hvor den
startede, på den nedlagte golfbane.
Nu var trætheden ved at nå mand og
maskiner. Om eftermiddagen var vi
kun fem mand, der havde kræfter og
noget at køre på til at følge Kongshøj
ud i bjergene på den sidste træning.
Vi lærte at smide maskinen rundt over
baghjulet i et 270 graders sving og an-
dre enduro-tricks i helt snævre kurver.
STORT UDBYTTE
Det er dyrt og besværligt at køre 24 ti-
mer hver vej og betale kurset på 3.000
kr plus transport, hotel og mad. Og det
er intensivt med fem dage i træk med
samlet 12-15 effektive køretimer uden
en hviledag. Men der er udbytte i flere
kategorier: Kammeratskabet, inspirati-
onen og så resultaterne i sæsonen, der
følger. Da jeg kørte over målstregen
ved det første enduro-lignende løb, Bil-
lund Terræncross 29. marts, mærkede
jeg, at vintertræningen havde givet mig
et klart teknisk - men også mentalt -
løft. Jeg kørte på den måde, som er
enduroskolens vigtigste læresætning:
Det må gerne være hårdt, seriøst og til
kanten, men det skal føles som en leg.
Det krævede teamwork at redde Søren Bra-
hes KTM, da den var kommet på afveje. (JB)
Kongshøj airborne med sin solide MX-bag-
grund på banen i Moia. (JB)
Kongshøj viser gruppen, hvor nemmeste vej
er over ekstrem enduro-forhindringer. (SB)
Thomas Kongshøj skiftede i
2014 fuldt over til enduro fra
MX1. Han har siden sat sig
på DM i regulær, ekstrem og
el-enduro. Han arrangerer flere
en-dags og denne fem-dags
enduro skole under www.
thomaskongshojracing.dk.