Previous Page  13 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 13 / 40 Next Page
Page Background

13

motocross

/ mb

Thomas Kjer Olsen og Rasmus Krogh

Jørgensen har lignet lidt af et dream

team i 2016, men den opnåede

succes stod på ingen måde skrevet i

krystalkuglen. Hvis vi kigger blot et

par år tilbage, stod Rasmus Krogh

Jørgensen overfor at skulle genopfin-

de sig selv i en sport, han måtte forla-

de efter sin skade. Thomas Kjer Olsen

havde kniven for struben på grund

af manglende resultater samt en

kontrakt, der måske ikke var det papir

værd, den var skrevet på. Sammen

fandt de to stærke personligheder

formlen til succes i 2016, og nu står

de med hver deres kontrakt på det

absolut højeste plan i sporten.

Tilbage i 2013 kørte Thomas sin før-

ste komplette sæson i EMX250-klas-

sen på en J-tech Honda, og selvom

Thomas ikke havde det bedste grej i

feltet, så var det tydeligt for enhver,

at den unge dansker kunne køre mo-

torcykel. Thomas endte som samlet

nr. 8, og der var forsigtige forhåbnin-

ger om, at han kunne komme i top-3

i 2014. Thomas løb imidlertid ind

i nogle småuheld, så den samlede

placering i 2014 blev en 6. plads, men

han var på podiet undervejs, og der

var en fornuftig forklaring på de heat,

der ikke var lykkedes, så den person-

lige indsats var godkendt. Problemet

var bare, at de to foregående års

resultater satte et meget stort pres

på, at der skulle leveres resultater i

form af en medalje i 2015 - helst af

guld og minimum af sølv eller bronze.

2015 startede imidlertid så skidt

som overhovedet muligt, da Thomas

væltede og slog skulderen i første

sving i årets første heat. Han kom

godt igen, men efter yderligere et par

krusninger på vejen endte det med

endnu en samlet 6. plads i europame-

sterskabet. Selvom der havde været

individuelle højdepunkter, betød det,

at de resultatmæssige forventninger

ikke var indfriet, og Thomas stod i

en svær situation. Han blev droppet

fra Team Danmarks talentprogram,

men ydermere fik han også besked

om, at Bodo Schmidt Motorsport ikke

ville forsætte i EMX250 året efter, så

hans to-årige kontrakt var værdiløs.

Bunden blev skrabet

Thomas befandt sig i et stort dybt

hul imellem 2015/2016, og han var

nødt til at sætte sig ned med de

folk, der var omkring ham. En af dem

var Rasmus Krogh Jørgensen, som

Thomas havde indledt et samarbejde

med i slutningen af 2015. Samar-

bejdet havde en kæmpe fordel fra

start, fordi Rasmus allerede havde et

tæt forhold til Thomas og hele hans

familie, så kendskabet til udfordringer

og fordele var på forhånd stort fra

alle sider. Sammen fik parterne sat

et godt program sammen, der blev

fundet eksterne sponsorer, og med

et skifte til Husqvarna lykkedes det

at forsætte med et set-up hos Bodo

Smith Motorsport. Men vigtigst af

alt, så kom Thomas stærkere, mere

moden og meget mere struktureret ud

til 2016-sæsonen.

Det samme var tilfældet for Rasmus,

som også havde været i gang med

at finde sin helt rigtige plads i rollen

som træner/manager i en sport,

hvor der ikke er komplette facitlister,

men hvor man altid skal tilpasse sig

situationen, man befinder sig i. Som

træner/manager er du oftest nødt til

at være involveret i flere ”projekter,”

og Rasmus startede også sæsonen

med træningsskoler i Spanien, inden

han koncentrerede sig fuldt ud om

Foto: Carsten Olsen

Foto: Hans Vennekilde