29
road racing
/ mb
del løb på. Men Jonas styrtede ved
et løb i Spanien i 2013 og fik en skade
i den anden skulder. Derfor har han
holdt pause indtil nu.
Familieteamet Kristensen blev enige
om, at fars cykel skulle ud at køre
race igen, og det blev i denne week-
end på Ring Djursland med Jonas bag
styret. Jonas var hurtigst i lørdagens
heat 1, men en lille tyvstart gav en
straf på +20 sekunder, der derfor for-
vandlede en sikker sejr til en 3. plads
på resultatlisten. Det var derfor, vi
med spænding så frem til søndagens
heat. Den flotte kørsel lørdag må
have lagt et vist pres på Jonas om at
gøre det lige så godt om søndagen.
Starten gik godt, Jonas lå som nr.
2 efter Mike Spile og foran Rene
Prang, så vi så frem til en god dyst.
Men pludselig manglede Jonas,
da feltet passerede langsiden. En
svigtende gearkasse resulterede i
en masse frigear, som distraherede
Jonas, så han kom ind i kurven efter
langsiden med alt for stor fart. En
kraftig opbremsning resuterede i en
forhjuls-udskridning og Jonas røg af
cyklen. Så var det heat slut for Jonas.
Mike Spile førte stadig heatet, men
Rene Prang pressede hårdt på og
passerede Mike på sidste omgang
efter en drabelig dyst.
Når Jonas får repareret gearkas-
sen, ser vi ham forhåbentlig igen
til Classic race på Jyllandsringen i
september måned.
12 tusindedele
Da Benny Lysen passerede mållinien,
blev det ternede flag vist og Benny
opfattede, at han var flaget af og
løbet var slut, hvorfor Benny retur-
nerede til pitten. Men skæbnen ville,
at Benny var ved at blive overhalet
Benny Lysen, der i første heat var en omgang bagud, passerede mållinien 12 tusindedele
af et sekund foran vinderen af heatet, misforstod signalet med det ternede flag og troede,
det var ham som var flaget af og kørte ud i ryttergården.
af heatets vinder Lars Sandberg med
en omgang, hvilket skete straks efter
mållinien, og det betød, at det terne-
de flag blev vist for vinderen Lars og
ikke for Benny, der havde passeret
mållinien 12 tusindedele af et sekund
før Lars Sandberg. Benny Lysen skulle
altså have kørt en omgang mere.
Reglen er ganske klar: Alle deltagerne
skal flages af efter vinderen er blevet
flaget af. Og kun dem, som kommer
i mål og passerer målstregen efter
vinderen, betragtes at have gennem-
ført løbet.
Lovende debut
Den erfarne Road Racer Rene Prang
fik et tilbud fra Vagn Jensen om at
stille til start på Vagn Jensens Ducati
på Ring Djursland. Rene kvitterede
ved at blive nr. 2 i lørdagens heat og
ved at vinde søndagens heat. Det var
en flot debut, som vi gerne ser blive
fulgt op af flere løb.
Rene Prang er 47 år. Han begyndte
at køre RR i 1990, før den tid var det
motocrossløb, som var interessen.
Men siden 1990 har Rene vist flotte
resultater i moderne RR-klasser. Men
der er jo en mulighed for at køre i
begge klasser.
Anton Dinesen er beviset for at alder og vægt ikke behøver at holde sig fra glæderne ved
at køre 50cc.
Et far og søn Team
Mike Spile, der vandt klasse 7C både
lørdag og søndag og havde den flotte
duel med Rene Prang er 27 år og har
kørt RR siden 2008. I år har Mike
deltaget i løb på Jyllandsringen, på
Assen i Holland, Ring Djursland, i
Linkøping Sverige og Padborg Park
med gode resultater som udbytte.
Mikes far Peder Spile, der er 70 år,
begyndte at køre RR på Ducati i 1985
og hjælper i dag Mike som mekaniker.
Rene Prang og Vagn Jensen glæder sig efter Renes flotte sejr.
Jonas Kristensen ved den cykel, han gav
sin far i 50 års fødseldagsgave, og som
han selv kørte på Ring Djursland.