23
off track
/ mb
Søren Brahe
Lasse Hansen og Søren Brahe
Vi var knapt nået tilbage på plusgra-
derne, og solen kæmpede håbløst
imod byger af slud og regn. Lige
et vejr til at skyde endurosæsonen
i gang med et specielt løb. I en
grusgrav mellem Aarhus og Randers
havde Enduro Danmark Vest inviteret
til det første af to løb i klassen
extrem enduro. Ud over heftigt ter-
ræn og vejr kunne de brave deltagere
se frem til et spor, som var designet
af en person med særlig kompetence
på området.
Klaus Sørensen, der har skabt sporet
til RedBull Romaniacs og Sea to Sky
de sidste seks år, har nu slået sig ned
på Vestkysten og får sit daglige kick
i brændingen ved Klitmøller på et
surfbræt. Han var heldigvis frisk på
at udfordre de 18 danske og 4 tyske
kørere med et super teknisk spor
på fem kilometer. Det blev stejlt og
mudderet dybt, med andre ord: steep
and deep.
Mester mod mester
Selv om feltet var lille, var det pakket
med mestre. Mangedobbelt og rege-
rende mester i enduro A-klassen og
extrem enduro Thomas Kongshøj var
der. Det var også mesteren i B-klas-
sen, Simon Rasmussen, og guldvin-
deren i C-klassen, Simon Haugaard
STEEP AND
DEEP
1. afdeling af DM i Extrem Enduro blev afviklet sidst i marts.
Tag med til en kold, hård og mudret mc-sport
Pedersen. Men også flere andre top-3
kørere fra de sidste sæsoner - samt
et par særdeles garvede trialkørere,
bl.a. firedobbelt dansk mester i MC
trial, Morten Opstrup Andersen.
Der blev lagt heftigt fra land, og
feltet blev hurtigt trukket ud på
banens fulde længde. To en halv
time skulle der køres. Det var snart
klart, at den tætteste dyst i front ville
blive mellem Kongshøj på sin KTM
EXC 350 og Morten på sin Honda
Montessa 300 trialmaskine. På en af
de første runder fik Morten et lille hul
på en super stejl og lang opkørsel.
Lige inden stigningen gled man nedad
gennem ler og fik sine dæk pakket
fuldstændigt. Tilløbet var begrænset
til få meter. Ekstremt.
Dynamisk spor
Et extrem enduro-spor er lavet til
kanten af, hvad man kan køre – og
hvis vejret eller maskinerne smadrer
en sektion fuldstændigt, er det track
managerens opgave gennem sine
track marshalls at gøre den kørbar
for feltets bedste halvdel. Derfor
blev sporet i Spørring grusgrav også
justeret et par steder. En opkørsel fik
forlænget tilløb og en rende med for-
ræderisk ler blev sløjfet – efter at to
kørere sad uhjælpeligt fast. De kom