

12
motocross / mb
Sidevognsfolkets højtid - sæson-
starten - venter lige om hjørnet.
Dagen, hvor startbommen skal flås
fra hinanden, svingene skal skæres
og hoppene blæses omkuld. Banen
skal forceres som en rumfærge, der
slår smut på atmosfæren. Det er atter
race tid. I år starter det 7. maj.
Mange anser sidevognscross som en
vanvidssport - ren galimatias. Men
har man først været en del af sporten,
er det nærmest umuligt at slippe
den igen. Sidevognssporten hænger
ved livet igennem. Den er stærkt
vanedannende.
Støv og fart
Men hvad er det så, der er så fascine-
rende ved denne sport?
Svaret er kort: ALT!
Menneskerne, man møder og taler
med. Samme mennesker, som man
senere kæmper imod, og hvor det er
mere normen end tilfældigheder, at
man undervejs i løbet har kontakt
med modstanderne og deres cykler.
Så er der motorerne, der brøler og
slår en skid fra tid til anden. Og selve
racet – her er man i en anden verden.
Hjelmen er taget på, og pludselig er
man lukket inde i sig selv, og hvor
hele verden lige ude på den anden
side er som en scene, og publikum-
merne er statister. Koncentrationen
tager over. Bommen går ned, og det
lyder som om, en T-Rex brøler dig i
nakken. Afsted det går. Første sving
og en mur af støv, jord, mudder,
sand omslutter dig - du er blind – det
går stadig fremad. Langsomt klarer
det op, og I nærmer jer første hop,
næste sving. Og her gælder det mest
fascinerende i sidevognssporten –
samarbejdet.
Arbejd sammen
Samarbejdet mellem kører, passager
og cykel, der i fællesskab skal forcere
banen hurtigst muligt, uden at vælte,
hvilket er en kunst i sig selv. Alle tre
elementer er lige vigtigt for at skabe
en succes i noget, der synes umuligt.
Hver en centimeter af banen skal lyn-
hurtigt vurderes af både kører og pas-
sager, og her gælder det om at kende
hinanden og helst være tankelæser,
vide hvad makkeren gør, og så være
enige. I runder et sving, chaufføren
kobler ud, gearer ned, bremser, drejer,
læner sig til siden, mens passageren
– kaldet sandsækken – hænger på
siden af vogn og cykel for at rykke
balancepunktet og derved hjælpe
chaufføren med at få cyklen på rette
spor. Næste udfordring er et hop –
her gælder det for alvor om at stole
på hinanden. Når I hænger i luften,
er det balancen i alle tre elementer,
der skal være spot on. Blot en lille fejl
kan betyde styrt. Sidevognssporten
er usammenlignelig, og måske det
ypperste inden for samarbejde.
2016 sæsonen byder på fem spæn-
dende løb – tre i Jylland og to på
Sjælland - med sæsonafslutning i
Ålborg til september, hvor medaljerne
skal uddeles til de tre bedste hold.
Og nu vi taler hold, er der i år både
gengangere fra sidste sæson, nye
holdsammensætninger, komplet nye
hold, og ikke mindst er et hold fra
svundne tider genopstået. I skrivende
stund har følgende hold meldt deres
deltagelse til denne sæson. Kørenum-
mer, kører/passager, samt motor/stel
i nævnte rækkefølge.
Sidevogn nr. 7 – Arne
Holm/Kristian Holm –
Husaberg/WSP.
Mål 2016:
At slutte i top 3.
Hvorfor kører I:
“Sidevognscross er
et samarbejde og kræver stor tillid
til hinanden. Sporten hjælper til en
perfekt balance.”
Sidevogn nr. 51 –
Frank Jørgensen/
Lars Christoffersen –
Husaberg/VMC.
Mål 2016:
At få cyklen til at holde i
alle heat.
Hvorfor kører I:
“Vi er positivt
afhængige af sporten.”
Sidevogn nr. 53 – Peter
Kvist/Klaus Sørensen –
Zabel/VMC.
Mål 2016:
At komme ud og køre
noget race.
Hvorfor kører I:
“Fordi det er en fed
sport.”