13
motocross
/ motorbladet
Borgaro. En forstad til Torino for
foden af alperne. Kendt for forskellige
lokale specialiteter – og så en enkelt
meget speciel begivenhed indenfor
motocross. I 70’erne var man ved at
implementere motocross i USA, derfor
opstod Trans-AMA løbene på den an-
den side af dammen, hvor europæiske
kørere kom over og hævede niveauet
en ekstra tand, til en dyst imellem
kontinenter.
En italiensk kører ønskede at gøre
det samme i sin hjemstavn og satte
scenen i Borgaros gader i 1978. Trans-
borgaro var født.
I sin nuværende form er det et løb,
der henter europæiske og amerikan-
ske stjerner fra 70’erne, 80’erne og
90’erne til Italien for at køre ræs og
blive hyldet. En ære, der altså i år
tilfaldt den mest succesfulde dansker
i VM-sammenhæng nogensinde. Brian
Kjær Jørgensen var med til at forme
VM-serien i over et årti, indtil han trak
sig tilbage i 2006, og selvom Brian
stadig triller en del på sin crosser, så
var det noget andet, der lokkede ham
til Norditalien.
”De fleste af de her kørere var på top-
pen, da jeg begyndte at se motocross
og følge det internationalt i midten af
80’erne. De var mine idoler, og nu fik
jeg muligheden for at møde dem, høre
deres historier og køre med dem. Det
kunne jeg ikke sige nej til,” beretter
Brian Kjær Jørgensen.
Og historie var lige netop nøgleordet
ved årets Transborgaro. For gode og
spændende historier om motocross og
dets væsen svævede i luften for alle,
der forstod at lytte. Fortidens legender
delte ud af røverhistorier og beretnin-
ger om hæder, champagne og gyldne
trofæer, med et smil på læben.
Pierre Karsmakers
”Jeg havde svært ved at få det til at
hænge sammen økonomisk i Europa,
selvom jeg var hollandsk mester flere
år i træk. Så da jeg fik chancen tog jeg
til USA, hvor jeg hentede flere titler,
og også vandt supercross. Siden var
det Paris-Dakar, der optog min tid. I
Mauretaniens ørken bliver man virkelig
klar over, hvor lille man er. At man i
virkeligheden kun er et sandkorn i ver-
den,” lød det fra 70-årige hollandske
Pierre Karsmakers. En af de første
europæiske pionerer i amerikansk
motocross.
Jörgen Nilssons
Svenske Jörgen Nilssons kamp tilbage
til førligheden er også en beretning,
der viser, at motocross-karle er gjort af
nogen specielt:
”Mit bedste år i VM var i 1993, hvor
jeg sluttede som 2’er i 500cc-VM. Jeg
høstede også en tredjeplads i 250cc i
slutningen af 80’erne, men 1993 var
det bedste. Det var også året hvor jeg
styrtede og brækkede nakken. Jeg
lå lam i 12 måneder på hospitalet,
før jeg begyndte at kunne bevæge
lillefingeren. Femten år tog det at få
førligheden igen, og her er jeg, lykkelig
for at kunne køre på crosseren igen,”
fortæller Nilsson.
Atmosfæren omkring Transborgaro er
helt speciel. Tusindvis af mennesker
møder frem for at hylde fortidens
helte og få en autograf og et billede.
Brian Kjær Jørgensens fire år i Italien
som professionel er ikke glemt: Det er
en dansker, der næsten allerede har
armpump af at skrive autografer, der
kører ud til første heat. En andenplads
efter amerikanske Robbie Reynard
bliver det til i begge heat, og så kan
han betræde podiet med Jeff Stanton
som manden på tredjepladsen. Det er
sportens giganter, der er samlet igen,
og en beæret Brian der gør status.
”Det var virkelig en ære at køre med
dem, jeg så på, mens jeg voksede op.
Man kan mærke historiens vingesus.
Og at blive anerkendt som en af dem
betyder selvfølgelig også en del i
hjertet. Jeg var overvældet over den