MOTORBLADET JUN.2013 - page 13

13
motorbladet
motocross
Baghjulet slipper opkørslen. Belastningen på hjulet fjernes, som
fjederen med et smæld retter sig ud. Hånden på gassen er i kon-
trol. Et svirp med håndleddet, og yderligere omdrejninger sendes
ud via kæden, der får hjulet til at rotere hurtigere, og imponerende
trækkes motorcyklens bagende ud til siden. Solen lyner i de rød/
hvide nuancer på dens sider, det gyldne i fælgene skaber kontra-
sten, og bevægelsen gennem luften synes at foregå i slowmotion.
Vinden flår i tøjet fra amerikanske Fox, mens øjnene bag brillerne
er fokuseret fremad. På næste hop. Næste spor. Næste udfordring.
På maskinens ryg sidder en gut fra Sønderborg, hans frontnummer-
plade er rød – som tegn på noget stort på vej – og han befinder sig
i sit rette element. Som en fisk i vandet.
Scenen er sat til anden afdeling af DM på Honda Park i Randers.
Solen skinner over anlægget, publikum er på deres fødder, og fra
feltets spids kigger Thomas Kjer Olsen sig ikke tilbage. Han har
prøvet at være i føring før, og følelsen af sejr er ikke langt væk. Hans
DM-sæson har været god indtil videre, ligesom han allerede spås
en stor fremtid ude i Europa. Motorcyklen under ham er smedet
sammen i Italien, og den er lavet til noget stort. Til Europamester-
skabet i MX2. Kontinentets rugekasse for talenter. For Thomas Kjer
Olsen er en fyr på vej frem, og han har været det længe. Forventnin-
gerne til ham er store – store til en dreng på 16 år – men Thomas
Kjer Olsen har altid været stærk i troen. Han har altid været i stand
til at lukke alt andet ude. Og i øjeblikket er det spidshoppet i Ran-
ders, der har hans fulde opmærksomhed. Og han har samtidig hele
Danmarks. For hvor skal det ikke ende for den lange ungersvend
med det røde nummer 61?
DEN SPÆDE OPSTART
-Jeg startede sådan set fordi min far han også kørte cross. Og min
farfar. Min storbror kørte også, og min storesøster har også kørt,
så det kom faktisk helt naturligt til mig. Jeg tror jeg var tre år, da
jeg startede.
Sådan forklarer Thomas Kjer Olsen selv sin indvielse i sporten som
barn i en lidt motocross-gal familie. Det betød samtidig, at Thomas
Kjer Olsen allerede som ganske lille blev sat i stævne med sin før-
ste crossmaskine. En romance, der skulle vise sig at vare ved.
-Det bedste ved sporten, hvis du spørger mig, er adrenalinen. Eller
bare selve følelsen af at sidde på motorcyklen, få et godt flow eller
hoppe over nogle fede hop. Så faktisk det hele!
I 2007 rykkede Thomas Kjer Olsen op på 85cc-maskinen, og det
første år sluttede han som samlet 6’er i kampen om DM i B85-lav.
Men allerede året efter var der ædelt metal om halsen, da han i
2008 erobrede tredjepladsen i selvsamme klasse. I 2009 var det
så endelig Thomas Kjer Olsens tur til at stå øverst, og han løb med
sit første danske mesterskab i 85cc. Den bedrift gentog han med
succes året efter, inden det blev tid at rykke op i Maxi-klasserne.
Det blev et sceneskift med succes. For selvom turen startede på
en 125 2-takter, så valgte Thomas at stille til start i B-MX2 med
det samme. Derfor endte han da også 2011 med at blive A-kører
og med at vinde DM i klassen. Samtidig sluttede han som en im-
ponerende 7’er i kampen om A-MX2. I mellemtiden var udlandet
begyndt at få øjnene op for hans talenter, og i 2012 fandt Thomas
Kjer Olsen pludselig sig selv hos det professionelle VM- og EM-
1...,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12 14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,...36
Powered by FlippingBook