Background Image
Previous Page  37 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 40 Next Page
Page Background

37

dmu

/ motorbladet

I anledning af 60-året for åbningsløbet

på Roskilde Ring er der udgivet en ny

bog med titlen ”Roskilde Ring – På to

og fire hjul 1955-62”, skrevet af den

kendte motorskribent Carsten Frimodt.

Bogen er del 1 af 2, hvor den næste

må forventes at dække perioden

1962-68.

Selv om Roskilde Ring kun eksisterede

i 13 år, står den som det helt store

fyrtårn over dansk motorsport. Det

skyldes især to ting – dels at den blev

åbnet på et tidspunkt, hvor der ikke

var andre bilbaner i Danmark, dels

at den var klubdrevet, hvilket gav en

ganske særlig ånd i og omkring banen.

Selv om grunden var privatejet, var

det bilklubben ASK: Automobil Sports

Klubben og motorcykelklubben ROM:

Roskilde og Omegns Motorklub, der

drev banen og stod for alle aktiviteter.

Denne bog antyder også dette forhold

– uden dog direkte at beskæftige sig

med den særlige RR-ånd. Bogen gør

det heller ikke klart, at der i Roskilde

Ring æraen opstod en markant mo-

torsportsinteresse i København og på

Sjælland. Både bil- og motorcykelspor-

ten var domineret af københavnere og

sjællændere i 1950 og 60’erne.

ALTID MC MED

Lige siden åbningen 5. juni 1955

til-og-med 1962, hvor denne bog

slutter, blev der kørt et stort antal løb

på Ringen – og stort set hver gang

var der også motorcykler med. Bogen

omtaler hvert eneste løb og viser

programforsider fra dem alle. Af dem

kan man læse, at det kostede 5 kr. at

komme ind ved alle løb i åbningsåret,

og at programmet kostede 1 kr. Der

blev kørt mindst et løb om måneden

i sommerhalvåret – i 1956 ni løb fra

april og helt frem til 21. oktober! Og

hver gang med tusindtallige tilskuere.

Højdepunkterne var de to Grand Prix’er

i 1961 og ’62, hvor der var Formel 1

opvisninger af flere berømtheder.

Sæson 1962 – og dermed også bogen

– slutter af med det første rene DM i

Motocross, som startede en tradition,

der løb i en årrække, om at sidste afde-

ling af DM blev kørt på Roskilde Ring.

GUF FOR BILISTER

Set med en bilentusiasts øjne må den-

ne bog være en absolut perle. Set med

motorcykelentusiastens er begejstrin-

gen en anelse mere reserveret. Selv

om der er masser af MC-billeder, er

det som om MC-folket bliver behandlet

lidt som pauseklovne.

Bogen går aldrig helt i dybden med

den del af motorsporten. De danske

motorcykelkørere strømmede til for at

prøve at køre på asfalt. Det var her, at

TT-løbene blev introduceret i Danmark.

Langsomt – meget langsomt – men

sikkert udviklede løbene sig fra bare

at være motocross på asfalt til at blive

rigtige TT-løb. Først mange år efter

blev udtrykket Road Racing indført i

Danmark.

Denne udvikling bliver kun sporadisk

omtalt i bogen, uden at gå helt i dyb-

den med udviklingen.

Bogen byder på et eldorado af billeder.

Stor respekt for forfatterens research!

En meget stor del af billederne stam-

mer fra ’Tüchsen/Preben Knudsens

Arkiv’. Bag det navn dækker sig den

i DMU-kredse så velkendte fotograf

Preben Knudsen, der i sin tid arvede

KnudTüchsens fotoarkiv.

Uanset de nævnte forbehold, er der

tale om en guldklump af en dokumen-

tation over denne guldalder i dansk

motorsport. Man kan kun glæde sig til

nr. 2 udkommer!

Roskilde Ring – På to og fire hjul

1955-62 af Carsten Frimodt, 348 kr.

Forlaget Veterania

Den nok mest grundige historieskrivning om ikonet Roskilde Ring er udkommet.

Især forfatterens arbejde med at skaffe fakta og billeder er imponerende

LEGENDEN

AFDÆKKET

Også sidevognsklassen var med i TT-løbene på Roskilde Ring. Her ses under forårsløbet i

1958 med nr. 6 Aksel Wang Hansen/Preben Storgaard foran nr. 7 Eigil Nielsen/Viggo Johan-

sen og nr. 4 Bob Jensen/Robert Svendsen. Bemærk, at det fortsat, tre år efter åbningen af

Ringen, er stort set uændrede motocross- og jordbanemaskiner, man kører på.

Per Østergaard

Preben Knudsens arkiv