18
off track
/ mb
Søren Brahe
TRIALSCENTRAL.COMSEJ DANSK
FIGHT I
HØJLANDET
Fire danskere til Scottish Six Days Trials. Morten
Andersen fortæller om seks benhårde dage uden saddel
Morten Andersen (placering nr
92) var i godt selskab med den
ni dobbelte tidligere danske
trial mester Thomas Pedersen
(148) samt Elite-klasse kørerne
Dan Jørgensen (168) og Jesper
Antonsen (210). Danskerne rej-
ste sammen og hjalp hinanden i
både pit’en og ude på sporet.
Kun 231 af 270 kørere gennem-
førte SSDT.
Dobbelt dansk mester i MC Trial,
Morten Andersen, var en af tre
danskere, der kæmpede som skotske
highlanders på knopdæk i det
legendariske Scottish Six Days Trials.
Her fortæller han om kampen over
bjerge, gennem regn, vandløb og
moser. Andersen hentede et rigtig flot
resultat hjem.
The Scottish Six Days Trials
startede tilbage i 1909. Det
emmer af historie, kilt og
sækkepibemusik. Hvordan var
stemningen, da du og tre an-
dre danskere var klar til start i
Fort William?
-Man kan tydeligt mærke, at det er
noget som er indgroet i de lokale.
Selv den gamle kone, som ejede
lejligheden, vi boede i, skulle ned
og se paraden dagen inden, løbet
begyndte. Her kører hele feltet af
kørerne ned gennem byen, hvor rigtig
mange tilskuere kigger og kommer
tæt på. Ude i sektionerne er der også
rigtig mange tilskuere, og det giver en
god atmosfære.
Pladserne i løbet er meget
eftertragtede. Hvordan bliver
man tilmeldt? Hvad niveau bør
man have for at stille op?
-Tilmeldingen foregår ved at man
sender en ansøgning inde fra deres
hjemmeside
www.ssdt.org.Dette
skal gøres senest i december. Når der
er flere ansøgere end de 270, som der
er plads til, vil der være lodtrækning
om pladserne. Dog har fabriksteams,
lokale klubber og militæret nogle
pladser. Det kræver nok af en dan-
sker, at man som minimum er i toppen
af A-klassen og har en fysik, som kan
holde til at køre seks til otte timer
de seks dage i streg med en fem kg
rygsæk.
Beskriv kort formatet for
SSDT:
-Hver dag ligger typisk et sted mellem
100-200 km. (Der er ikke saddel på
en trial maskine, red.) Sammenlagt
tror jeg, det er 8-900 km, man når på
de seks dage. Ruterne er markeret
med forskellige skilte og flag. Men
når der har været 250 kørere før dig
er det ikke længere alle flag, som står
op! Hver dag er der 30 tekniske og
bedømte sektioner, hvor det gælder
om at undgå strafpoint med styrt,
motorstop, fejlkørsler og fodberørin-
ger som normalt.
Fælles for alle sektioner er, at det er i
vandløb og det går opad. Der er så
nogle steder, hvor der er fjeld at køre
på og nogle steder, hvor der er mange
runde sten. Der er ikke flere niveauer
som i et normalt trial løb. SSDT har
kun ét spor, så vi kører nøjagtigt det
samme som profferne. Jeg tænker
den sidste dag er den værste, fordi
man er ved at være så smadret og
der er relativ hårde sektioner. Jeg
klarede mig bedst tirsdag og torsdag
og synes selvfølgelig, at de var de
fedeste. Som udgangspunkt må man
klare sig selv, men mange deltagere
er hjælpsomme, for det kan være dem
der har brug for hjælp lige om lidt.
Under løbet hjalp mig og Thomas
hinanden en del med hensyn til spor
og enkelte steder fungerede vi som
”minder” for hinanden.
Du har kørt SSDT før, Morten.
Hvordan havde du forberedt
dig i år og hvad var din målsæt-
ning?
-I år havde jeg forberedt min motorcy-
kel bedre, og forsøgt at forberede mig
fysisk bedst til at klare hele ugen. Jeg
sørgede også for at spise igennem, så
der var energi at tage af, så jeg ikke
gik død.
Min målsætning var klart en first
class-award hvilket vil sige top-130,
men samtidig gik jeg med en lille
drøm om top-100 og vidste, det kunne
lade sig gøre.
Smil fra toppen af våd sektion. Morten Andersen vej mod bedste danske SSDT placering i
nyere tid. Foto: Morten Andersen.