Previous Page  18 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 18 / 40 Next Page
Page Background

18

off track

/ mb

Søren Brahe

TRIALSCENTRAL.COM

SEJ DANSK

FIGHT I

HØJLANDET

Fire danskere til Scottish Six Days Trials. Morten

Andersen fortæller om seks benhårde dage uden saddel

Morten Andersen (placering nr

92) var i godt selskab med den

ni dobbelte tidligere danske

trial mester Thomas Pedersen

(148) samt Elite-klasse kørerne

Dan Jørgensen (168) og Jesper

Antonsen (210). Danskerne rej-

ste sammen og hjalp hinanden i

både pit’en og ude på sporet.

Kun 231 af 270 kørere gennem-

førte SSDT.

Dobbelt dansk mester i MC Trial,

Morten Andersen, var en af tre

danskere, der kæmpede som skotske

highlanders på knopdæk i det

legendariske Scottish Six Days Trials.

Her fortæller han om kampen over

bjerge, gennem regn, vandløb og

moser. Andersen hentede et rigtig flot

resultat hjem.

The Scottish Six Days Trials

startede tilbage i 1909. Det

emmer af historie, kilt og

sækkepibemusik. Hvordan var

stemningen, da du og tre an-

dre danskere var klar til start i

Fort William?

-Man kan tydeligt mærke, at det er

noget som er indgroet i de lokale.

Selv den gamle kone, som ejede

lejligheden, vi boede i, skulle ned

og se paraden dagen inden, løbet

begyndte. Her kører hele feltet af

kørerne ned gennem byen, hvor rigtig

mange tilskuere kigger og kommer

tæt på. Ude i sektionerne er der også

rigtig mange tilskuere, og det giver en

god atmosfære.

Pladserne i løbet er meget

eftertragtede. Hvordan bliver

man tilmeldt? Hvad niveau bør

man have for at stille op?

-Tilmeldingen foregår ved at man

sender en ansøgning inde fra deres

hjemmeside

www.ssdt.org.

Dette

skal gøres senest i december. Når der

er flere ansøgere end de 270, som der

er plads til, vil der være lodtrækning

om pladserne. Dog har fabriksteams,

lokale klubber og militæret nogle

pladser. Det kræver nok af en dan-

sker, at man som minimum er i toppen

af A-klassen og har en fysik, som kan

holde til at køre seks til otte timer

de seks dage i streg med en fem kg

rygsæk.

Beskriv kort formatet for

SSDT:

-Hver dag ligger typisk et sted mellem

100-200 km. (Der er ikke saddel på

en trial maskine, red.) Sammenlagt

tror jeg, det er 8-900 km, man når på

de seks dage. Ruterne er markeret

med forskellige skilte og flag. Men

når der har været 250 kørere før dig

er det ikke længere alle flag, som står

op! Hver dag er der 30 tekniske og

bedømte sektioner, hvor det gælder

om at undgå strafpoint med styrt,

motorstop, fejlkørsler og fodberørin-

ger som normalt.

Fælles for alle sektioner er, at det er i

vandløb og det går opad. Der er så

nogle steder, hvor der er fjeld at køre

på og nogle steder, hvor der er mange

runde sten. Der er ikke flere niveauer

som i et normalt trial løb. SSDT har

kun ét spor, så vi kører nøjagtigt det

samme som profferne. Jeg tænker

den sidste dag er den værste, fordi

man er ved at være så smadret og

der er relativ hårde sektioner. Jeg

klarede mig bedst tirsdag og torsdag

og synes selvfølgelig, at de var de

fedeste. Som udgangspunkt må man

klare sig selv, men mange deltagere

er hjælpsomme, for det kan være dem

der har brug for hjælp lige om lidt.

Under løbet hjalp mig og Thomas

hinanden en del med hensyn til spor

og enkelte steder fungerede vi som

”minder” for hinanden.

Du har kørt SSDT før, Morten.

Hvordan havde du forberedt

dig i år og hvad var din målsæt-

ning?

-I år havde jeg forberedt min motorcy-

kel bedre, og forsøgt at forberede mig

fysisk bedst til at klare hele ugen. Jeg

sørgede også for at spise igennem, så

der var energi at tage af, så jeg ikke

gik død.

Min målsætning var klart en first­

class-award hvilket vil sige top-130,

men samtidig gik jeg med en lille

drøm om top-100 og vidste, det kunne

lade sig gøre.

Smil fra toppen af våd sektion. Morten Andersen vej mod bedste danske SSDT placering i

nyere tid. Foto: Morten Andersen.