MOTORBLADET OKT.2014 - page 33

33
motorbladet
Danmarks Motor Union har gennem
sine 100 år været ledet af 14 præsi-
denter og to formænd. En af de mest
spændende var Ove Bendixen, præsi-
dent i unionens tidligste år, 1924-32
Ove Bendixen, der blev født i 1884,
overtog i 1904 sin fars motorcykel-
og bilforretning i København. Herefter
etablerede han A/S Bendixen & Lind-
hardt sammen med en kompagnon. Fra
1919 havde firmaet hjemme i Bredgade
28 og var nu mest kendt for importen af
Indian motorcykler.
Sideløbende hermed var Ove Bendixen yderst aktiv i den spirende
motorsport – både i bil og på motorcykel. Hans tidligst kendte be-
drifter daterer sig til 1913, hvor han deltager i Motorvæddeløbet
København-Skagen og retur og fuldfører med 0 strafpoints. Siden
etableredes Skagensløbet som et pålidelighedsløb, også med Ben-
dixen som ivrig deltager.
Fra 1919 til ’24 er Fanøløbene de mest markante stævner for såvel
biler som motorcykler. Også her er Bendixen med, både som delta-
ger og arrangør. I samme periode er han med i Fyn Rundt, isløb på
Bagsværd Sø og andre løb, både som arrangør, sponsor og aktiv
deltager.
BENDIXEN, EN STRIDSMAND
Ove Bendixen var blandt fadderne til Danmarks Motor Union i 1914.
Han var dog også kendt som en stridsmand med stærke meninger
og et ganske voldsomt temperament. Ganske interessant startede
han med at være indædt modstander af dannelsen af DMU. Som
organisationsmand i den altdominerende klub Dansk Motor Klub,
så han og andre en fare i at skulle ’dele magten’ med andre. Det
endte dog med et forlig, hvor alle kunne se fordelen i at være med
i en landsdækkende organisation.
Ganske snart blev Bendixen valgt som sekretær i Danmarks Motor
Union – en post han trak sig fra i 1919, efter stridigheder i besty-
relsen. Fra 1921 er han dog tilbage som sekretær, og igen i midten
af et bittert opgør mellem unionen og klubberne. Man får først ro
på gemytterne, efter at en del af DMU’s bestyrelse er skiftet ud.
Bendixen var en af foregangsmændene, da man først i tyverne ind-
så at det var bedre at bygge motorbaner frem for alene at blive på
landevejene.
I 1924 er der atter uro i DMU. Bestyrelsen ønsker højere kontin-
gent, men det vil klubberne ikke betale. Denne gang beslutter den
ellers nyvalgte præsident at træde tilbage, hvorefter Ove Bendixen
bliver præsident for Danmarks Motor Union. I året 1924 havde DMU
således ikke mindre end tre forskellige præsidenter!
I slutningen af 1920’erne spirer Dirttrack-sporten frem, i starten
på privat basis, med Greyhoundbanerne som arrangører og ejere.
Men snart fik man i FIM øje på dette, og på grund af nogle alvorli-
ge ulykker besluttede man, at al Dirttrack racing skulle ske under
FIM’s vinger. For Danmarks vedkommende med DMU’s klubber som
arrangører.
Dette medførte naturligvis en længere konflikt mellem unionen,
klubberne, kørerne og Greyhound-Racing A/S om licens og beta-
ling. En strid, der dog til sidst blev løst.
Pioner og præsident
Ove Bendixen, 1884-
1932, præsident for DMU
1924-1932.
Ove Bendixen (den kraftige herre med kasket i midten) til præmieoverræk-
kelse ved Fanøløbet, formentlig i 1921.
dmu
EN AF DMU'S MEST MARKANTE PRÆSIDENTER VAR OVE BENDIXEN. NU ER HANS MINDESTEN SAT I STAND
Tekst: Per Østergaard
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36
Powered by FlippingBook