Previous Page  31 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 40 Next Page
Page Background

31

road racing

/ mb

Det er facinerende at se en dygtig

kører komme med stor fart ned ad

langsiden og gå ind i et sving med

eller uden benet ude og lave en let

broadside på den rå asfalt. Derfor

havde jeg glædet mig til at besøge

køreteknisk anlæg i Randers i selskab

med Gregers Sørensen fra Næstved,

som har kørt mere end 50 Supermoto

løb gennem de seneste 10 år.

Søndag morgen kl. 8.30 mødtes

Stævneleder Peter Guldberg Johan-

nesen og DMUs dommer Poul Erik

Sørensen samt et par kører-repræ-

sentanter. Desværre betød lørdagens

kraftige regn, at banens jordsektion

ikke kunne bruges. En far mødte op

med en 10-årig knægt, som gerne

ville meldes ind og deltage i løbet,

hvis det var muligt. Med smidighed

fra såvel klub, arrangør og dommer

lykkedes det at få formaliteterne i

orden. Klubben fik et nyt medlem,

arrangøren fik en ekstra deltager i

løbet. Knægten Mathias Simonsen

bestod licensprøven og var lykkelig

for at starte en kariere som aktiv

Supermotokører i den lille klasse,

hvor han blev nr. 4.

Til løbet i Randers var der 20

tilmeldte deltagere, heriblandt et par

svenske kørere. Det er ikke mange at

dele omkostningerne ud på. For at få

det hele til at løbe rundt, var start-

gebyret denne dag sat til kr. 500,- pr.

deltager. Arbejdet med at arrangere

løb er stort set det samme, om der er

20 eller 50 deltagere, så startgebyret

kunne selvfølgelig reduceres, hvis

der var nogle flere deltagere. Ser

man på DM sæsonens fem løb, så

har der været i alt 50 kørere, som har

deltaget i DM serien i 2016.

Winther og svenskeren

En af ildsjælene, initiativtager og

arrangør af løbet i Randers Jens

Winther, deltog aktivt i løbet i ”klasse

33+” (oldboys), som han vandt både

på dagen og i mesterskabet totalt.

Winther var også med i klasse ”A+B

open” (de hurtige drenge), hvor han

blev nr. 4. I team Jens Winther så det

ud til, at hele familien var involveret

i løbet på en eller anden måde. Hans

datter Maria Winther kørte i Klasse

”Open B” og blev nr. 5 både på dagen

og i mesterskabet totalt. Og da løbet

var slut, så det ud til, at den ældre

generation tog over med servering af

hjemmebag til alle.

Svenskeren Thomas Skoglund havde

rundet de 40 år, før han fik interesse

for Supermoto og skiftede fra Harley

Davidson på landevejen til Husqvana

på banerne. Thomas kørte i klasse B

og havde en drabelig dyst med Jens

Winther i sidste heat, men måtte

tage til takke med 2. pladsen. Han

blev nr. 5 på dagen og nr. 2 i mester-

skabet totalt. En anden svensker,

Oskar Karlsson, har kørt Supermoto i

fire år. Han kører i klasse A, hvor han

blev nr. 5 på dagen og nr. 4 i mester-

skabet totalt.

Dækskifte

På grund af det omskiftelige vejr

måtte kørerne hele tiden tage bestik

af, om banen var til slicks eller

regnvejrsdæk, og dækvarmerne var

konstant i brug. Man kunne sågar se

cykler monteret med regnvejrsdæk

på forhjulet og slicks på baghjulet i et

forsøg på at lave et kompromis, som

passede til bannen i det omskiftelige

vejr.

SUPERMOTO

Supermoto er en fransk opfin-

delse med navnet Motard, men

FIM har siden omdøbt klassen

til Supermoto. Disciplinen er et

mix af Motocross, Road Racing

og Speedway. Banen består af

en asfaltsektion som til Road

Racing, en jordsektion som en

motocrossbane og i svingene

slider eller broadsider man som

i Speedway. Cyklerne oftest

motocrosscykler modificeret

med små og bredere hjul, monte-

ret med slicks som til Road

Racing og med super velfunge-

rende affjedring. Nogle kørere

eksperimenterer med ændring

af forgaflens hældning for at for-

bedre evnen til hurtige retnings-

ændringer i de snævre sving på

asfaltsektionen. Køreteknisk

anlæg i Randers har gennem de

seneste 12 år har været anvendt

til Supermoto løb.

Henrik Skovgaard Sørensen kører

KTM i klasse B, hvor han på dagen

blev nr. 2 og nr. 3 i mesterskabet

totalt. En stor del af glæden ved at

køre er for ham at eksperimentere og

tilpasse sin cykel efter eget hoved

så den fungerer - og det gør Henriks

cykel.

Kasper Kælk Larsen kører KTM i klas-

se B. Han har tidligere kørt motocross

i flere år. Kasper vandt både klassen

på dagen og det danske mesterskab

totalt.

Anders Mikkelsen er 42 år og har kørt

Supermoto i flere år. I 2010 blev han

nr. 5 i det tyske mesterskab. Anders

blev nr. 3 på dagen og nr. 2 i mester-

skabet totalt.

Simon Vilhelmsen kører i klasse

A. Han er suveræn i klassen, som

han vandt på dagen og det danske

mesterskab totalt. Det var en ren

nydelse at se Simon på banen.

Vejret blev alligevel ikke så slemt

søndag, som forudsigelserne truede

med. Der skette ingen uheld på banen

og der var mange spændende dyster

under heatene.

Her gøres der klar til en af dagens heat. Stævneleder Peter Guldberg Johansen

sikrer at alle kørere har indtaget den rigtige plads på starten.