31
road racing
/ mb
Det er facinerende at se en dygtig
kører komme med stor fart ned ad
langsiden og gå ind i et sving med
eller uden benet ude og lave en let
broadside på den rå asfalt. Derfor
havde jeg glædet mig til at besøge
køreteknisk anlæg i Randers i selskab
med Gregers Sørensen fra Næstved,
som har kørt mere end 50 Supermoto
løb gennem de seneste 10 år.
Søndag morgen kl. 8.30 mødtes
Stævneleder Peter Guldberg Johan-
nesen og DMUs dommer Poul Erik
Sørensen samt et par kører-repræ-
sentanter. Desværre betød lørdagens
kraftige regn, at banens jordsektion
ikke kunne bruges. En far mødte op
med en 10-årig knægt, som gerne
ville meldes ind og deltage i løbet,
hvis det var muligt. Med smidighed
fra såvel klub, arrangør og dommer
lykkedes det at få formaliteterne i
orden. Klubben fik et nyt medlem,
arrangøren fik en ekstra deltager i
løbet. Knægten Mathias Simonsen
bestod licensprøven og var lykkelig
for at starte en kariere som aktiv
Supermotokører i den lille klasse,
hvor han blev nr. 4.
Til løbet i Randers var der 20
tilmeldte deltagere, heriblandt et par
svenske kørere. Det er ikke mange at
dele omkostningerne ud på. For at få
det hele til at løbe rundt, var start-
gebyret denne dag sat til kr. 500,- pr.
deltager. Arbejdet med at arrangere
løb er stort set det samme, om der er
20 eller 50 deltagere, så startgebyret
kunne selvfølgelig reduceres, hvis
der var nogle flere deltagere. Ser
man på DM sæsonens fem løb, så
har der været i alt 50 kørere, som har
deltaget i DM serien i 2016.
Winther og svenskeren
En af ildsjælene, initiativtager og
arrangør af løbet i Randers Jens
Winther, deltog aktivt i løbet i ”klasse
33+” (oldboys), som han vandt både
på dagen og i mesterskabet totalt.
Winther var også med i klasse ”A+B
open” (de hurtige drenge), hvor han
blev nr. 4. I team Jens Winther så det
ud til, at hele familien var involveret
i løbet på en eller anden måde. Hans
datter Maria Winther kørte i Klasse
”Open B” og blev nr. 5 både på dagen
og i mesterskabet totalt. Og da løbet
var slut, så det ud til, at den ældre
generation tog over med servering af
hjemmebag til alle.
Svenskeren Thomas Skoglund havde
rundet de 40 år, før han fik interesse
for Supermoto og skiftede fra Harley
Davidson på landevejen til Husqvana
på banerne. Thomas kørte i klasse B
og havde en drabelig dyst med Jens
Winther i sidste heat, men måtte
tage til takke med 2. pladsen. Han
blev nr. 5 på dagen og nr. 2 i mester-
skabet totalt. En anden svensker,
Oskar Karlsson, har kørt Supermoto i
fire år. Han kører i klasse A, hvor han
blev nr. 5 på dagen og nr. 4 i mester-
skabet totalt.
Dækskifte
På grund af det omskiftelige vejr
måtte kørerne hele tiden tage bestik
af, om banen var til slicks eller
regnvejrsdæk, og dækvarmerne var
konstant i brug. Man kunne sågar se
cykler monteret med regnvejrsdæk
på forhjulet og slicks på baghjulet i et
forsøg på at lave et kompromis, som
passede til bannen i det omskiftelige
vejr.
SUPERMOTO
Supermoto er en fransk opfin-
delse med navnet Motard, men
FIM har siden omdøbt klassen
til Supermoto. Disciplinen er et
mix af Motocross, Road Racing
og Speedway. Banen består af
en asfaltsektion som til Road
Racing, en jordsektion som en
motocrossbane og i svingene
slider eller broadsider man som
i Speedway. Cyklerne oftest
motocrosscykler modificeret
med små og bredere hjul, monte-
ret med slicks som til Road
Racing og med super velfunge-
rende affjedring. Nogle kørere
eksperimenterer med ændring
af forgaflens hældning for at for-
bedre evnen til hurtige retnings-
ændringer i de snævre sving på
asfaltsektionen. Køreteknisk
anlæg i Randers har gennem de
seneste 12 år har været anvendt
til Supermoto løb.
Henrik Skovgaard Sørensen kører
KTM i klasse B, hvor han på dagen
blev nr. 2 og nr. 3 i mesterskabet
totalt. En stor del af glæden ved at
køre er for ham at eksperimentere og
tilpasse sin cykel efter eget hoved
så den fungerer - og det gør Henriks
cykel.
Kasper Kælk Larsen kører KTM i klas-
se B. Han har tidligere kørt motocross
i flere år. Kasper vandt både klassen
på dagen og det danske mesterskab
totalt.
Anders Mikkelsen er 42 år og har kørt
Supermoto i flere år. I 2010 blev han
nr. 5 i det tyske mesterskab. Anders
blev nr. 3 på dagen og nr. 2 i mester-
skabet totalt.
Simon Vilhelmsen kører i klasse
A. Han er suveræn i klassen, som
han vandt på dagen og det danske
mesterskab totalt. Det var en ren
nydelse at se Simon på banen.
Vejret blev alligevel ikke så slemt
søndag, som forudsigelserne truede
med. Der skette ingen uheld på banen
og der var mange spændende dyster
under heatene.
Her gøres der klar til en af dagens heat. Stævneleder Peter Guldberg Johansen
sikrer at alle kørere har indtaget den rigtige plads på starten.