MOTORBLADET SEP. 2012 - page 2

2
motorbladet
Sekretariat:
Idrættens Hus
Brøndby Stadion 20
2605 Brøndby
Tlf. 43 26 26 13 Telefax: 43 26 26 15
Email:
Kontortid
Mandag-fredag fra kl. 9.00-16.00
Telefontid: kl. 12.30 - 16.00
Bank: Jyske Bank
kontonr. 5044 109 2819
DMU’s hjemmeside:
Generalsekretær, ansvh. red.
Kenneth Majkjær Mikkelsen
Tlf.: 43 26 26 18
Email:
Sportssekretær
Kasper Darfelt
Tlf.: 43 26 26 17
E-mail:
Souschef/Sportschef
Søren Norman Andersen
Tlf.: 43 26 26 12
Email:
Regnskab og adm.
Jean Snitily
Tlf.: 43 26 26 13
Email:
Udviklingskonsulent
Ole Blædel
Tlf. 29 28 80 12
Email:
Informationsmedarbejder
Martin Gunnar Thenning
Tlf. 43 26 26 14
Email:
DMU`s miljøbistand til klubberne
Ved henvendelse til DMU`s sekretariat på e-
mail
er det muligt for klub-
berne at modtage bistand til miljørelaterede
opgaver.
Opgaverne som klubberne har mulighed for
at opnå bistand til strækker sig fra generelle
miljøspørgsmål, bistand ved miljøgodken-
delse, ændring af bane, etablering af nye ba-
ner, ændring af køretid, klubhjælp i forhold til
kommunen, brev fra klubberne til kommunen,
konkrete målinger eller telefonkonsultation og
møder.
DMU •
leder
Sådan står der i DMU’s Vision 2015-plan, som én af DMU’s mål-
sætninger. Men hvad kan den enkelte klub gøre for at tiltrække flere
frivillige og nye medlemmer til sporten? Det er et vigtigt spørgsmål
af flere årsager.
1. en klub med et stort medlemsfundament har nemmere ved at
anskaffe ledere, trænere og andre frivillige, som kan gøre en kon-
kret indsats i klubben.
2. økonomien bliver større jo flere medlemmer, og på den måde kan
der investeres i at udvikle bredden og eliten, banerne, klubhuset
osv.
3. Motorsport og BMX er, som vi alle ved, sportsgrene, der er fart,
action og spænding over, og dét budskab skal spredes og deles,
så endnu flere får glæde af sporten.
Læg dertil en masse andre argumenter for, hvorfor vi skal have en
endnu større medlemstilgang til klubberne, som jo er DMU´s grund-
lag for eksistens.
DMU er inde i en periode, hvor vi skal tænke ”ud af boksen” for at
sikre, at der fortsat er en tilgang til vores sportsgrene. Der er, som
alle ved, stor konkurrence fra de mange tilbud til unge såvel som
ældre og ikke mindst en finanskrise, der fortsat lurer.
Vi har i den senere periode oplevet en stagnering, hvilket ikke er for-
ventet. Speedway har f.eks. én af de største markedsføringsværdier,
vi kan ønske, BMX er en sport som er ”billig” og nem at komme i gang
med - og fælles for alle sportsgrenene er, at de tiltrækker unge som
alternativt udøver deres sport på gaden.
Aktiviteterne skal naturligvis ske i klubberne i samarbejde med
Sportskommissionerne og udvalgene. Men inden vi kommer til udfø-
relsen, skal vi fra DMU sikre, at vi har drøftet og taget nye initiativer
som tager udgangspunkt i 2012-situationen – da verden jo hele tiden
forandrer sig.
Dette bliver det primære tema på årets klublederseminar 2012, så
vi sikrer, at vi kan igangsætte nye initiativer i 2013. Vi håber, at I al-
lerede nu vil tænke over nye initiativer til 2013.
Klare retningslinjer
At tiltrække nye medlemmer kræver en masse arbejde fra den en-
kelte klub. Det kræver lange diskussioner i bestyrelsen, det kræver
målsætninger, og det kræver en klar strategi. Især strategien er vig-
tig, da målrettet og organiseret arbejde er nødvendigt for at tiltrække
frivillige og nye medlemmer.
Ifølge rapporten, ”Fremtidens frivillige foreningsliv i idrætten” fra
Idrættens Analyseinstitut, så oplever foreninger med en bevidst re-
krutterings- og fastholdelsesstrategi, at rekrutteringen og fastholdel-
sen af medlemmer er væsentlig lettere end foreninger uden sådan
en strategi. Her er anbefalingen at sætte frivillighed og rekruttering
på dagsordenen i klubben og diskutere og formulere nogle konkrete
retningslinjer. Pointen er her, at det ikke blot handler om, hvordan
klubben rekrutterer, men også at vurdere og analysere, hvor klub-
bens fordele i forhold til fremtidig rekruttering af frivillige og medlem-
mer ligger.
Budskabet til klubberne skal derfor lyde; sæt frivillighed og rekrut-
tering på dagsordenen i jeres klub ved at diskutere og formulere en
plan for, hvordan I som klub proaktivt vil gribe udfordringen om re-
krutteringen og fastholdelsen an. Og lad os så igangsætte nye og
spændende aktiviteter, så vi kan sikre en endnu større medlemstil-
gang til klubberne og sporten generelt.
Det kræver en strategi
”Løbende positiv udvikling af antallet af aktive, medlemmer og klubber”
Tekst: Jørgen Bitsch, formand Danmarks Motor Union
1 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,...84
Powered by FlippingBook