MOTORBLADET APR.2013 - page 31

31
motorbladet
Billeder fra MOTORBLADET d. 28. august 1931
Helge Kruse, Odense, havde taget sin motorcykel ud på lan-
devejen mellem Odense og Ørbæk for at teste motoren, da der,
mens han kørte for fuld gas, opstod en situation, der tvang ham
til at bremse kraftigt, hvorved han mistede herredømmet over
cyklen og styrtede fatalt.

Ulykkerne medførte at en del af kørerne valgte at trække sig
tilbage fra start, og det samme gjorde nogle firmaer, der ellers
havde anmeldt deres motorcykler til konkurrencen. Derved
blev antallet af starter reduceret fra 78 til 50, hvilket også var
nok til at udfylde dagen.
Foranlediget af ulykkerne gik DMU’s sportsudvalg, der kom
med færgen til Nyborg søndag morgen, straks i gang med at
inspicere banen, og kom til det resultat, at alle stillede sikker-
hedskrav var opfyldt. Dog havde DMU efter nogen diskussion
tilladt, at afløbsstrækningerne i begge ender kun var 1 km. lan-
ge, hvor kravet ellers var 2 km. Af samme grund havde man
heller ikke tilladt de allerhurtigste specialmaskiner at starte.
Forskellen havde dog ingen indflydelse på ulykkerne.

Oversigtstegning af banen.

Det, der i dag er Hjejlevej i Nyborg lagde i 20-erne og 30-erne
strækning til Knudshovedbanen. Hverken sommerby,
strandcam-
ping eller motorvej eksisterede dengang.
Tyskeren Ernst Henne, der kort forinden i Sverige med 202
km/t havde sat en verdensrekord, var anmeldt, men allerede
torsdagen før løbet fik han i bestemte vendinger fra sit firma be-
sked om ikke at stille op, så ham måtte det talstærke publikum
også undvære.

Skæbnen var igen på spil på løbsdagen, men med bedre kort på
hånden. Knud E. Mogensen fra Odense kom ud for, at hans
motor ved fuld gas pludselig brændte sammen og blokerede cyk-
len. Et splitsekund inden havde Mogensen fornemmet, at noget
var galt, og havde taget koblingen. Styrtet kunne dog ikke und-
gås, men personskaden blev heldigvis meget begrænset.
I Ernst Hennes fravær blev dagens sejrherre, Henry Erlind, Kø-
benhavn, noteret for en hastighed på 196,5 km/t. med en 1000
ccm speciel A.J.S. maskine, medens den berømte ”Bugatti” Kaj
Hansen fra København vandt med 149 km/t. den store special-
vognsklasse.
Fyens Motor Sport, der var en af landets største klubber, kunne
den 6. marts 1934 fejre 10 ars jubilæum, og med tilfredshed se
tilbage på mange store og vellykkede motorsportsbegivenheder,
som klubben havde arrangeret, og Knudshovedløbene var nok
de største. Her var opnået hastigheder, der matchede de bedste
på Fanø.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36
Powered by FlippingBook