19
motocross
/ mb
Emil Larsen er en kendt figur i dansk
motocross, og han har de seneste
sæsoner været en af Danmarks mest
aktive motocrosstrænere, ligesom
han har assisteret DMU. Den opgave
bliver nu udbygget. Emil Larsen har
nemlig fået en ny stilling, der betyder
at han kommer til at stå for meget
af talentudviklingen i Danmark. Han
bliver manden med svarene, når klub-
ber, talenter og deslige har spørgsmål
om, hvordan man træner rigtigt for at
blive så god til motocross som muligt.
Officielt hedder det “talent- og
ATK-træner.” Motorbladet bad ham
gøre os lidt klogere på fremtidens
talent- og elitesatsning for dansk
motocross.
MB: Forklar os hvad din nye
position går ud på?
Emil Larsen: ”Min nye position går ud
på at udvikle og coache vores unge
motocrosskørere til at træne rigtigt -
teknisk, fysisk, mentalt. Forhåbentlig
kan jeg hjælpe kørerne godt på vej
til en sund og lang karriere indenfor
motocross. Derefter skal jeg hjælpe
vores klubber med implementering af
ATK (Alders Relateret Træningskon-
cept). Dette koncept bygger på, at vi
træner de rigtige ting i den rigtige al-
der. Vi tror på, at det vil gøre sporten
mere attraktiv på længere sigt - og
samtidig gøre sporten mere sikker
for vores udøvere ude i klubberne.
Forhåbentlig kan det alt i alt øge
vores talentmasse på den lange bane.
Dette hænger sammen med, at jeg
underviser på DMUs klubtræner-ud-
dannelse og forsøger at dygtiggøre
trænerne i ATK-konceptet. Samtidig
med at jeg vidergiver nogle af mine
egne erfaringer indenfor motocross-
træning og undervisning.”
MB: Hvordan afviger det fra at
være ”landstræner”?
Emil Larsen: ”En landstræner arbejder
udelukkende med eliten og deres
aktiviteter. Ikke at vores elitesatsning
er glemt, men vores topkørere har
allerede nogle gode folk omkring sig
i deres respektive teams. De ved,
jeg er der som sparring, når det er
nødvendigt, og har et ekstra øje på
banen, når jeg er til stede. Men mine
arbejdsopgaver er rettet mere mod de
unge talenter og det bredere arbejde
ned igennem klubberne, i form af ATK
og klubtræner-uddannelse.”
MB: Hvordan kommer det til at
påvirke din egen skole?
Emil Larsen: ”Jeg er både glad og
stolt over det, jeg opnået med min
(Fortsættes side 20)