MOTORBLADET FEB.2013 - page 31

31
motorbladet
Brøndby Motor Club var en af de driftige motorklubber i Kø-
benhavn og omegn. Som sine søsterklubber led klubben under
manglen på en permanent motocrossbane, men i 1965 blev det
lavet om. Her indgik BMC en lejeaftale om et areal ved Brorfelde,
som var velegnet til at anlægge en motocrossbane. Tre gutter i
BMCs bestyrelse, Ib Christiansen, Per Vanman og Bent Zakri-
sen, stod i spidsen for det store arbejde med anlæg af banen. I
oktober 1967 kunne der holdes åbningsløb.
De tre gutter havde store ambitioner om at arrangere løb med
deltagelse af verdens bedste motocross-kørere. Og det blev ikke
kun ved talen. Perioden 1967 til 1974 vidner om store og gode
løb på banen ved Brorfelde, med deltagelse af mange kendte ver-
densnavne inden for motocrosssporten. Det var før DR TVs jule-
kalender i 2012 med ”Vera Grus”, som fik øje for mulighederne i
bakkerne omkring Brorfelde.
De tre gutter fra BMC var alle mine gode venner og jeg bringer
her et uddrag af historien om banen som den huskes af Ib Chri-
stensen.
Ib Christensens beretning.
”1. okt. 1967 kunne vi endelig afholde åbningsløb. NEJ,
hvor var det spændende. I lang tid forhandlede vi med den
tjekkiske mester Vlastimil Valek, som var den internatio-
nale stjerne, men han kunne ikke få udrejsetilladelse den-
gang. Han deltog dog senere i løb på Sophienholmbanen.
Vi havde så engageret os med andre udenlandske kørere til åbnin-
gen: svenske og norske kørere og så Ab de Grodt fra Holland. Ja,
det var internationalt med det samme.
Vi havde vedtaget nogle bestemte ritualer, som skulle gennemfø-
res, såsom præsentation af alle deltagere i dagens løb foran publi-
kum - og så flaghejsning på den store flagstang. Det understrege-
de ligesom seriøsiteten i afviklingen af stævnerne.
Vi havde rigtigt mange nerver på. Ville der komme nogen pub-
likummer? Hvordan fik vi det til at glide? Hvordan var kørerne
tilfredse?
Vores indtryk var positivt, og aviserne der dengang var villi-
ge til at skrive om banen og arrangementerne, var positive.En
avis somNæstved Tiden-
de, som jo var vant til motocross, var ved redaktør Elbo meget
positive, og det var en god rettesnor for os. Vores læge ved de før-
ste løb var Morten Brøns, senere blev det den lokale læge Gunner
Pedersen, ja en lægevagt på banen var obligatorisk og berettiget,
og når de så var til at tale med, altså positive overfor os og overfor
sporten, så var det rigtigt godt. Redningskorps skulle der jo også
være, med en ambulance klar hvis noget skulle opstå.
En speaker på banen, var fra start af Per Brøns, men senere kom
redaktør Poul Chantelou fra Berlingske Tidende til.
Jo, der var mange ting at tænke på, vi var jo arbejdsramt, så alt
hvad der skulle planlægges og laves af bestyrelsen, foregik i fri-
tiden.
Tovtrækning om fredning
Vi var glade for resultatet med anlæggelsen, og vi var glade for
de løb vi fik afviklet. Vi var glade for at publikummerne også
kunne lide det hele, for aldrig har der været så mange mennesker i
bakkerne omkring Sophienholm, som da der blev arrangeret god
motorsport på stedet.
14 dage efter vores første løb blev der rejst fredningssag på om-
rådet, hvor banen lå. Det var en bet for os, der havde lagt rigtigt
mange timer i anlægget, men tilladelser og papirarbejde i det hele
taget var enormt. Og så kom der en københavner, som ejede en
nærliggende gård, og lagde sag an mod banen. Det gav hovedpi-
ne.
Vi fik dispensation, og det fik vi flere gange, idet vi da heldigvis
havde fået rigtigt gode venner i organisationer og myndigheder,
som jo skulle følge loven. Men mange kunne godt kunne se det
positive i en motocrossbane på et areal, der ikke kunne dyrkes
nogen afgrøder på, og de støttede en samling crossfolk, der arbej-
dede seriøst med sagerne.
Verdensmester 1972, Robert Grog, Schweiz, på Sophienholm.
Et udsnit af Sophieholmbanen, set fra tilskuerbakken.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36
Powered by FlippingBook