MOTORBLADET FEB.2013 - page 32

32
motorbladet
Indian Prince Deluxe, ca. 1926
Motorsport i gamle dage
Danmarks Motor Union fejrer 100 år i 2014. Unionens hi-
storiske udvalg har gennem flere år indsamlet materiale om
speedway, motocross, bmx og roadracing-sporternes unge år.
Ønsker du at donere eller udlåne billeder, plakater, løbspro-
grammer eller andet historisk materiale fra DMUs sportsgre-
ne før 1970, vil Historisk Udvalg meget gerne snakke med
Palle Høst Andersen på mailadressen
palleho-
eller telefon
20 41 44 30.
Med venlig hilsen
Historisk Udvalg
Dispensationer, protester og fornyede forhandlinger gjorde, at vi
trods alt kunne køre publikumsløb i ca. syv år på Sophienholm-
banen.
Vi kørte utallige løb, landskampe, DM-stævner, Speed Cross,
parløb, TV-transmitteret cross samt mange internationale løb,
hvor sidevogne nok havde vores største bevågenhed. I 1970 var
vi begunstiget af et Motocross des Nations for soloklassen, som
skulle afvikles i Sverige, ugen efter vores løb. Vi fik et stjernefelt til
Sophienholmbanen, der ikke var set i Danmark siden 1955, hvor
Randers Motor Sport afviklede Motocross des Nations.
B.M.C.
I 1971 sker dete noget epokegørende.
Glostrup & Omegns Motor Klub tog navneforandring til Brønd-
by Motor Club. Vi havde forhandlet med Glostrup kommune,
men med negativt resultat.
Borgmester Keld Rasmussen i Brøndby stillede en gård til rådig-
hed for os, til et absolut nødvendigt klubliv, ikke mindst uden for
sæsonen. Det var ret værdifuldt på det tidspunkt.
Vi fik virkelig dyrket interessen for motorsporten og venskaberne
som opstod. Vi var meget glade for at komme til at hedde B.M.C.
Klubbens kørte løb med svenske, norske og finske stjerner; Åke
Jonsson, Steen Lundin, Roger Smestad, Ragnar Snellingen og
Heiki Mikkola, Kalevi Vekhonen var vel de kendteste navne. Ja,
det var verdensstjerner af højt karat.
Da der var planer om, at vi skulle afvikle et afdeling af verdens-
mesterskabet for sidevogne, blev der sat ting i gang.
Først var vi selv med i initiativet omkring indstiftelse af dette me-
sterskab, idet vi forhandlede meget intenst med de svenske ledere
fra SVEMO, især Allan Persson, og vi holdt de indledende møder
på Øresund, d.v.s. vi lånte et lokale på skibet der sejlede imellem
Havnegade i København, og Landskrona. Der tog vi turen over
sundet et par gange, og så fik vi lagt forslaget frem, et forslag
som svenskerne, der jo var højt oppe i hierarkiet i FIM. dengang,
skulle fremføre.
Det blev vedtaget, og vi fik en afdeling til Danmark som skulle
afvikles på Sophienholmbanen. Vi måtte så i gang med at udvide
lidt, idet man fra FIM krævede lidt mere længde på banen. Vi
forelagde løbsplanerne for Danmarks Radio, med henblik på en
transmission, og for at gøre det forståeligt, lavede vi en model af
banen og fremviste den. Danmarks Radio kom og filmede, men
en transmission blev det ikke til (man havde tidligere lavet et løb
for fjernsynet hvor Gunner Nu Hansen var speaker, men havde
mange kvaler, idet reklamer ikke måtte præge fjernsynsbilledet).
Dette verdensmesterskab i sidevogns-motocross indebar, at delta-
gere fra lande som ikke tidlige havde været repræsenteret i Dan-
mark, ville deltage. En af de store opgaver var, at USSR ville stille
med et hold på tre ekvipager. Det skulle vise sig at blive fornøje-
ligt, en lidt vanskelig sag, men rigtig lærerig.
Russerne havde forskellige krav, som vi måtte indstille os på at
opfylde. Deres leder var utrolig flink, men meget krævende og
mistænksom.
Vi måtte hele tiden stille os til rådighed for dem, hotelværelser i
Tølløse skulle skaffes og godkendes, og hver gang de skulle køre
efter et eller andet, så skulle der et ”gidsel” med - sådan følte vi
det. Men vi havde ellers ingen problemer med det rent sportslige.
De kom med noget gammelt materiel: Ural var deres motorcyk-
lemærke, og det var flækket sammen, men køre, det kunne de. Vi
måtte ikke tale så meget med kørerne, alt skulle gå igennem deres
holdleder, eller hans assistent. Vi tog det som en oplevelse, også
med alle de andre nationer som deltog på Sophienholm.
I dag undrer man sig over, hvordan det kunne lade sig gøre at
finde energien. Alt det arbejde, alle de spekulationer alle de ”øre-
tæver”. Der var også mange glæder; det var jo ret tilfredsstillende
når nogle kørere kom og sagde tak for et godt arrangement.”
Efterskrift: Tak
Tak til Ib Christiansen for hans beretning om banen Ved Brorfel-
de. Vi er mange der kan takke de tre gutter fra BMC samt deres
hjælpere for deres store arbejdsindsats for motocrosssporten. De
havde store visioner, men også mod og styrke til at gennemføre
dem. Det blev til syv gode år i bakkerne ved Brorfelde, og vi er
nogle stykker, som aldrig glemmer disse syv år. For nogle år siden
besøgte jeg stedet, hvor banen var anlagt. Arealet ligger i dag hen
som vild og ubenyttet natur i et forholdsvis øde område. Synd, at
Sophieholmbanen ikke kunne få lov at forsætte til glæde for den
motorsportsinteresserede ungdom.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36
Powered by FlippingBook