MOTORBLADET FEB. 2014 - page 28

28
motorbladet
THOMAS KJER OLSEN
”Jeg startede sådan set fordi min far også kørte cross... og min
farfar. Og så kørte min storbror - og min storesøster har også kørt”.
Thomas Kjer Olsen har kørt motocross siden han var tre år, og hans
engagement udsprang først og fremmest fra en lidt motocross-gal
familie. I 2007 rykkede Thomas Kjer Olsen op på 85cc-maskinen,
og det første år sluttede han som samlet 6’er i kampen om DM
i B85-lav. Men allerede året efter erobrede han tredjepladsen i
selvsamme klasse. I 2009 var det så endelig Thomas Kjer Olsens
tur til at stå øverst, og han løb med sit første danske mesterskab
i 85cc. Den bedrift gentog han året efter, inden det blev tid at
rykke op i Maxi-klasserne. Turen startede på en 125 2-takter, men
Thomas valgte at stille til start i B-MX2 med det samme. Derfor
endte han da også 2011 med at blive A-kører og med at vinde DM i
klassen. Samtidig sluttede han som en imponerende 7’er i kampen
om A-MX2. I mellemtiden var udlandet begyndt at få øjnene op for
hans talenter, og i 2012 fandt Thomas Kjer Olsen pludselig sig selv
hos det professionelle VM- og EM-team J-Tech Racing i Italien.
Thomas Kjer Olsen blev nomineret til Dansk Motorsport Award for
sine resultater og sin udvikling i 2013. ”Thomas Kjer Olsen er no-
mineret til titlen som årets Motocrosskører efter en travl sæson,
hvor hans første prioritet har været EM i MX2 klassen. Her var mål-
sætningen en top 10 placering, og med en samlet placering som
nr. 8, blev det indfriet til fulde. Thomas førte desuden DM indtil
sidste afdeling, hvor der desværre var kalendersammenfald med
EM, men en solid pointhøst igennem sæsonen sikrede ham allige-
vel 4. pladsen i DM. Thomas har igen i 2014 kontrakt med Honda
fabriks teamet, J-Tech Racing, og med Team Danmark i ryggen, går
han efter en medalje i EM MX2 klassen, som er den traditionelle
rugekasse for VM”
I 2014 er Thomas Kjer Olsen som nævnt også at finde hos itali-
enske J-Tech Racing og på Honda, hvor det endnu engang gælder
Europamesterskabet i MX2. Her kommer han med en top 10 place-
ring fra sidste år. Desuden skal han køre så mange afdelinger af DM
som der bliver plads til i kalenderen, og hvad der ellers lige byder
sig til at serier og løb rundt om på kontinentet.
GLEN MEIER
Glen Meier er født 1. februar 1999, hvilket gør ham 14 år gammel i
skrivende stund. Han kommer fra Trige og har hjemme hos Randers
Motor Sport. Han har kørt cross siden han var tre år, så over 10
års øvelse er det altså blevet til på motorcyklen, der i sin første
udgave var en KTM mikromaskine, som han kørte på i baghaven.
Siden dengang tog det fart. Glen Meier er et glimrende eksempel
på at man kan nå langt med den rette portion vilje, arbejde og for-
ståelsen af, at det også skal være sjovt at køre. I 2008 blev Glen
Meier nr. 3 i kampen om DM B65. Året efter blev han nr. 2 i C85,
efterfulgt af en fjerdeplads i A Mini året efter (DMU lavede imellem
de to sæsoner ændringer i klasseinddelingen). I 2011 hjemtog Glen
Meier sølvet i A Mini og i 2012 var det så hans tur til at stå øverst
på podiet.
Glen blev nomineret til Dansk Motorsport Award for sine præsta-
tioner i 2013. ”Glen Meier er nomineret, efter at han har leveret
de bedste danske resultater i 85cc klassen nogensinde. Glen fik
i 2013 en sølvmedalje i EM 85cc, han blev nr. 5 i Junior VM, han
vandt den tyske ADAC junior cup og blev Danmarksmester i 85cc
klassen. En imponerende præstation af den kun 14-årige Glen Mei-
er, der samtidigt med sine flotte præstationer, har opbygget et so-
lidt samarbejde med sit tyske Team Kosak Racing, som han i 2014
skal køre EM 125cc for”
I 2014 er Glen Meier som nævnt rykket op på en stor maskine.
Han skal nemlig køre 125cc for tyske Kosak KTM Racing, som også
har haft ham i stalden i 2013. Af serier skal han køre de danske
mesterskaber i B125 og så de tyske mesterskaber til ADAC MX Ma-
sters. Desuden skal han igen ud og prøve kræfter med EM. Denne
gang i 125-klassen, der køres sammen med VM-serien, og altså
har lidt flere afdelinger end EM for 85cc.
1...,18,19,20,21,22,23,24,25,26,27 29,30,31,32,33,34,35,36
Powered by FlippingBook