21
off track
/ mb
LØBET
Deltagere fra hele verden,
bl.a. verdenseliten: Jonny
Walker, Graham Jarvis,
Andreas og Manuel Lettenbir-
chler, Alfredo Gomez, Wade
Young, Paul Bolton.
Meget stort pres på Jonny
Walker, som havde vundet
de fem første RedBull Hard
Enduro løb og kunne blive den
første til at vinde alle seks løb
på én sæson.
Thomas Kongshøj, Hedelands
Motorklub, regerende dansk mester
i enduro A-klassen, fik mulighed
for at prøve kræfter med verdens
bedste, og forsøge at nå helt til
tops – på et vildt bjerg. Det skete,
da han deltog i Red Bull Sea to
Sky først i oktober 2015 ved byen
Kemer, Tyrkiet.
Løbet var årets sidste race i Hard
Enduro Serien. Løbets motto er:
“The most enjoyable Extreme
Enduro race”.
MB: Du kom af sted til Tyrki-
et med lidt kort varsel. Hvad
åbnede muligheden for díg?
TK: Et afbud gjorde det muligt. Dan
Uno ringede til mig og fortalte, at
der var en afbudsplads og spurgte,
om det var noget for mig. Da jeg
også fik økonomisk hjælp fra et
par sponsorer, slog jeg til.
MB: Du har vundet tre DM
A-klasse enduro serier i
træk. Hvad var din målsæt-
ning i dit første internatio-
nale hard enduro løb, Sea to
Sky?
TK: Min målsætning var et gen-
nemføre løbet, selv om jeg ikke
helt vidste, hvad jeg gik ind til.
MB: Det er sjældent nemt at
rejse langt væk og køre store
løb. Hvad havde du af udfor-
dringer med at blive klar til
start?
TK: Rejsen var ikke så nem, da jeg
var syg 14 dage før løbet og blev
mere syg under opholdet i Tyrkiet.
Jeg tror, det skyldtes maden på ho-
tellet. Jeg havde feber og opkast,
og så blev jeg ramt af noget influ-
enza på selve løbsdagen. Ikke det
optimale lige før starten på
et løb.
Jeg overvejede faktisk at melde
fra - men ville prøve kræfter med
løbet. At give op er jo heller ikke
mit princip. Så måtte jeg tage
konsekvensen bagefter.
MB: I var fem danskere af
sted. Prøv at beskrive, om
der var et sammenhold eller
samarbejde undervejs.
TK: Det var et fantastisk sammen-
hold blandt danskerne. Vi spiste
sammen næsten alle dagene, hvor
der blev hyggesnakket om, hvad
man havde oplevet i løbet af da-
gen, opsætning af maskinen og tips
på sporet. I pitten var der også et
godt sammenhold. Der blev hjulpet
på kryds og tværs med dækskift,
udskiftning af dele, så det var su-
per hyggeligt at skrue på maskinen
til langt ud på aftenen.
MB: Hvad var de store
forskelle på Sea to Sky og de
enduro-løb, du er vant til i
Danmark og Sverige?
TK: Den største forskel var alle de
sten og klipper. På sidstedagen var
der to km sandstrand ud af 67 km.
Resten var med klipper og store
sten. Det var helt vildt.