22
off track
/ mb
MB: Hvordan havde du forbe-
redt din maskine/sat den op?
TK: Min KTM EXC blev sat meget
blødt op i dæmperne, så den var klar
til klipper. Motoren justeret til lidt
mere bundtræk til de lange bakker,
meget bløde dæk og mousse, så den
kunne få maximalt bid på sten og
stejle stigninger.
MB: Fortæl om de overraskel-
ser og udfordringer, du fik
under løbets sidste og afgø-
rende etape - og hvordan du
tacklede dem
TK: Jeg blev meget overrasket over
at gå tør for benzin tre km før det
første tankområde. Så jeg måtte løbe
rundt med maskinen to km op og
ned ad bakkerne, skubbe den rundt
på klipperne. Endelig fik jeg fat i en
official, der kunne ringe efter en bil,
som så hentede noget benzin til mig.
Masser af konkurrenter passerede,
og jeg tabte 2,5 time.
Jeg husker også et styrt på en klippe,
hvor jeg faldt tre meter bagover, men
jeg landede heldigvis på min camel-
back rygsæk med tre liter væske i.
Det tog mig noget tid at komme op
ad klippen igen, for jeg
skulle pludselig skulle
klippeklatre i cross tøj på
en glat klippe uden reb
eller sikringer.
Lige før toppen af bjerget
og GULDzonen stod to af
verdens bedste enduro
kørere, Jonny Walker og
Poul Bolton, klar til at
hjælpe mig med tricks
til at klare den aller-
sidste stejle klippe. De
viste mig, hvor jeg skulle
sætte mine dæk og give gas på det
rigtige sted på klippen. Jeg har den
dybeste respekt for, at de drenge
stod klar til at hjælpe mig. De tilhører
verdenstoppen i Hard Enduro og er så
nede på jorden. Det viser, hvor stærkt
sammenholdet i Enduro er - om du er
dansk mester eller verdens bedste.
MB: I de danske A-løb er du
kendt for at køre hurtigt,
effektivt og sikkert uden show
off, før du kører over stregen.
Men på en bro i de tyrkiske
bjerge, som ikke var meget
mere end en lang og rund træ-
stamme, lavede du heel-kick
over styret til ære for publi-
kum. Hvad fik overskuddet og
showmanden op i dig i så hårdt
et løb?
TK: Der var fyldt med mennesker
omkring lige den smalle bro, alle stod
og filmede, også de store som Red
Bull tv osv. Så jeg ville vise, at man
godt kunne lave en heel-kick på en
træstamme. Jeg tænkte det, lige da
jeg så den: 'nu må vi have lidt show' -
og så gjorde jeg det.
MB: Hvordan var det at komme
fra sikre podieplaceringer i
Danmark og så møde verdens
bedste endurokørere og køre
om kap med dem? Du lå flot nr.
32 efter førstedagens Beach
Race.
TK: Det var super fedt at prøve at
dyste mod verdens bedste. De kører
meget stærkt og har en vild teknik. (...
og det går normalt ikke langsomt når
Thomas Kongshøj kører, red.)
Ja, Beach Race var en god etape. Jeg
var godt med og heller ikke blevet
"rigtig" syg endnu på det tidspunkt.
Der blev rykket nogle grænser - og
taget nogle vilde chancer under løbet.
MB: Har du lyst og planer om
igen at køre med i et stor løb
somRedBull Hard Enduro
serien byder på?
TK: Jeg har lyst til mere Red Bull
Hard Enduro helt sikkert. Jeg har et
par løb i kikkerten for 2016, men har
ikke besluttet mig endnu. Red Bull
111 Megawatt i Polen kunne være en
mulighed, men det hele skal også lige
gå op, når man er far til to små børn
på tre og halvandet år.
SÅDAN
AFVIKLES DET
Tre dage:
Dag 1: Tidskørsler og beach
race
Dag 2: Skovrace, 46 km.
Vindertid ca. 1:30 t
Dag 3: 67 km fra Middelhavet
til Mount Olympos (Tahtali),
en bjergtop i 2.365 meters
højde. 7 timers cut-off tid til
at nå toppen og få guld. Dem
som når 55 km og 1.185 me-
ters højde opnår Sølv. Bronze
til kørere, som når 25 km og
en højde på 175 meter
Danske Klaus Sørensen har en
vigtig rolle som track director
i dette løb.
RESULTATER
Vinder blev Graham Jarvis,
UK, som nåede toppen i 3:08
t foran Jonny Walker 3:11 t.
G-Force Jarvis gamblede og
sprang sidste tankning af sin
Husqvarna over - og det vandt
han på.
Danske resultater:
Peter Weiss blev en superflot
nr. 15 i tiden 4:03 – Guld
resultat
Thomas Kongshøj nr. 64 i
tiden 6:55 – Guld resultat
67 kørere opnår Guld
80 får Sølv - bl.a. Peter
Jensen
110 får Bronze - bl.a. Emil og
Dan Uno
42 udgået