22
off track
/ mb
VÆRKSTEDET
ER HANS
LIVSVÆRK
Søren Brahe
Søren Brahe
Han skruer og reparerer med over
40 års erfaring. Motorbladet
besøgte Kurt Villadsen, som
stadig formår at drive et lokalt
værksted og forretning for alle,
der kører på knopdæk
Han holder til i byen Hinnerup 10
minutter nordvest for Aarhus. Kurt
Villadsen, 61, er en af de få fagfolk,
som har levet for og af vores sport i
det meste af sit liv.
”Jeg startede for som 16-årig på
Verstereng-banen, som dengang var
crossbanen i Aarhus. Maskinen var
en CZ250,” fortæller han.
Otte år senere prøvede Kurt det hur-
tige liv på en roadracer i en periode –
for så at vende tilbage til motocross.
Han kom på podiet til bronze i et
B-DM, blev jysk mester i B-klassen og
oOldboys - og var en enkelt placering
fra podiet som A-kører i den nye
4-taktklasse i 1991.
”Jeg kunne nok have nået højere op.
Men jeg valgte ikke at give den sidste
afgørende satsning med al den tid og
ekstra træning, som det krævede,”
erkender Kurt i dag.
Kurt Villadsen var også med i flere
af de legendariske Grand National
terræncrossløb, som var forløberen til
enduro i Danmark. Under vinterfor-
hold med 600 mand til start og på en
stiv crosser, som til lejligheden havde
fået blæst tanken større, tævede han
rundt i over fire timer på de hårde
og uforudseelige spor i
militærets øvelsester-
ræner.
Helt tilbage i 1973 fik
Kurt svendebrev som
knallertmekaniker ved
Anton Nielsen i Aarhus.
”Men så tog jeg en tur til
udlandet og fik først arbejde på
et svensk motorcykelværksted.
Bagefter blev jeg tilbudt noget mere
spændende arbejde på landevejen i
udlandet som mekaniker for roadra-
ceren Svend Andersson,” siger han.
I starten af halvfemserne skruede
Kurt igennem halvandet år for den
nu legendariske danske crosskører,
Søren B. Mortensen. Det skete til
store europæiske GP-løb.
En forretning tager form
Det gav alt sammen Kurt den erfaring
og de kontakter, der skulle til for at
forsøge sig med eget værksted og
forhandling. Så i 1993 var Villadsens
MC med lidt iværksætterstøtte en
realitet. Først var det med Husqvarna
som mærke, men snart blev det til
fordel for de orange farver i form af
KTM.
1.