Previous Page  22 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 40 Next Page
Page Background

22

off track

/ mb

VÆRKSTEDET

ER HANS

LIVSVÆRK

Søren Brahe

Søren Brahe

Han skruer og reparerer med over

40 års erfaring. Motorbladet

besøgte Kurt Villadsen, som

stadig formår at drive et lokalt

værksted og forretning for alle,

der kører på knopdæk

Han holder til i byen Hinnerup 10

minutter nordvest for Aarhus. Kurt

Villadsen, 61, er en af de få fagfolk,

som har levet for og af vores sport i

det meste af sit liv.

”Jeg startede for som 16-årig på

Verstereng-banen, som dengang var

crossbanen i Aarhus. Maskinen var

en CZ250,” fortæller han.

Otte år senere prøvede Kurt det hur-

tige liv på en roadracer i en periode –

for så at vende tilbage til motocross.

Han kom på podiet til bronze i et

B-DM, blev jysk mester i B-klassen og

oOldboys - og var en enkelt placering

fra podiet som A-kører i den nye

4-taktklasse i 1991.

”Jeg kunne nok have nået højere op.

Men jeg valgte ikke at give den sidste

afgørende satsning med al den tid og

ekstra træning, som det krævede,”

erkender Kurt i dag.

Kurt Villadsen var også med i flere

af de legendariske Grand National

terræncrossløb, som var forløberen til

enduro i Danmark. Under vinterfor-

hold med 600 mand til start og på en

stiv crosser, som til lejligheden havde

fået blæst tanken større, tævede han

rundt i over fire timer på de hårde

og uforudseelige spor i

militærets øvelsester-

ræner.

Helt tilbage i 1973 fik

Kurt svendebrev som

knallertmekaniker ved

Anton Nielsen i Aarhus.

”Men så tog jeg en tur til

udlandet og fik først arbejde på

et svensk motorcykelværksted.

Bagefter blev jeg tilbudt noget mere

spændende arbejde på landevejen i

udlandet som mekaniker for roadra-

ceren Svend Andersson,” siger han.

I starten af halvfemserne skruede

Kurt igennem halvandet år for den

nu legendariske danske crosskører,

Søren B. Mortensen. Det skete til

store europæiske GP-løb.

En forretning tager form

Det gav alt sammen Kurt den erfaring

og de kontakter, der skulle til for at

forsøge sig med eget værksted og

forhandling. Så i 1993 var Villadsens

MC med lidt iværksætterstøtte en

realitet. Først var det med Husqvarna

som mærke, men snart blev det til

fordel for de orange farver i form af

KTM.

1.