Previous Page  23 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 23 / 40 Next Page
Page Background

23

off track

/ mb

”Finn Ingemann fra F.I. Motorcykler i

Sorø hjalp mig i gang. Han er stadig

er en rigtig god kollega i branchen,”

fortæller Kurt.

I nogle år havde Kurt en lærling

på værkstedet, men senere blev

det hans kone, Gitte, der blev hans

medhjælper på kontor og lager. Når

presset på værkstedet er for stort

til én mand, tager Kurt weekenden

i brug. Det sker gerne i februar og

marts, hvor alle pludselig skal have

serviceret maskiner inden sæson-

start. ”Jeg har også haft gademo-

torcykler i sortimentet, men nu er

fokus udelukkende på cross, enduro

og offroad. Det giver mig mere frihed

som mindre forhandler,” mener han.

Samarbejdet med KTM fungerer fint

for Kurt, fordi han stadig kender flere

af dem, som i sin tid startede KTM

Scandinavia. Det er også gennem

KTM, at Kurt får suppleret sin faglige

viden på kurser. Branchen har som

alle andre ændret sig.

”Værkstedet står for en større del

af omsætningen i dag end tidligere.

Mange shopper stumper på nettet og

f.eks. e-Bay. Alligevel er der i tidens

løb røget godt 500 motorcykler over

disken,” fortæller Kurt stolt, ”og cros-

skørerne er stadigt trofaste kunder

på stumper hos vores egen webshop,

ktmparts.dk.

” En anden udvikling er,

at danske forhandlere i langt mindre

grad stiller med udsalgstelt til stæv-

ner herhjemme. ”I dag har kørerne

næsten alle nødvendige stumper med

selv til løbene i Danmark,” siger Kurt.

Det er også blevet til nogle særlige

leverancer af motorcykler i tidens løb.

Indenfor de sidste ti år har Kurt både

leveret særlige KTM offroadere til

Politiets Aktions Styrke, specialop-

byggede og -malede enduromaskiner

til Jægerkorpsets mobility enhed og

til den danske rallykører Jes Munk,

som gennemførte Dakar i 2012 på en

maskine fra Villadsens MC.

Aktiv i nutid og fremtid

Siden Kurt blev 45 år, har han selv

kørt mest Classic cross.

”De nye maskiner kræver alt for

mange kræfter og kondi,” erkender

han. Men på de flotte gamle maskiner

er det også blevet til syv danske

mesterskaber. Kurt har en anden

mekaniker, Carsten Kühl, til at skrue

på sin classic crosser. Det holder

ham til ilden selv at fokusere på at

rulle til start bag bommen som kører,

fortæller han.

1: Som aktiv classic cross kører bliver

Kurt holdt til ilden, og han er stadig i

form til et par hurtige heats, selvom de

60 år er fejret for nylig.

2: Der er altid noget at rive i på værk-

stedet i Hinnerup. Kurt Villadsen har

specialiseret sig i KTM, og skruer

ene mand for mange cross-, enduro-

og offroadkørere.

3: Danskeren Jes Munk på 9. etape

i Dakar 2012. Han gennemførte på en

KTM rallymaskine, som Kurt Villadsen

havde været med til at bygge op. Foto:

Judith Tomaselli

Siden 2009 har primært østjyske

crosstalenter fået mulighed for støtte

til drømmen, ved at køre på Team

Villadsen. Det er unge junior- og se-

niortalenter, bla. Jacob Kjær Nielsen

MX2, som kan køre top-3 til A-DM,

der bliver støttet af Kurt gennem

træningslejre og support til løb og

aftaler med KTM Scandinavia.

Kurt og Gitte tager et år ad gangen og

har ikke en slutdato på deres livsværk

som KTM-forhandler og -mekaniker.

Jeg når at tænke, at det er lidt en

skam, at så meget viden og erfaring

endnu ikke er givet videre til de unge

mekanikere, der skal holde vores

maskiner kørende de næste 25 år.

Bag de mesterskaber, der fremover

skal vindes, har vi fortsat brug for

mester-mekanikere.

2.

3.