23
off track
/ mb
”Finn Ingemann fra F.I. Motorcykler i
Sorø hjalp mig i gang. Han er stadig
er en rigtig god kollega i branchen,”
fortæller Kurt.
I nogle år havde Kurt en lærling
på værkstedet, men senere blev
det hans kone, Gitte, der blev hans
medhjælper på kontor og lager. Når
presset på værkstedet er for stort
til én mand, tager Kurt weekenden
i brug. Det sker gerne i februar og
marts, hvor alle pludselig skal have
serviceret maskiner inden sæson-
start. ”Jeg har også haft gademo-
torcykler i sortimentet, men nu er
fokus udelukkende på cross, enduro
og offroad. Det giver mig mere frihed
som mindre forhandler,” mener han.
Samarbejdet med KTM fungerer fint
for Kurt, fordi han stadig kender flere
af dem, som i sin tid startede KTM
Scandinavia. Det er også gennem
KTM, at Kurt får suppleret sin faglige
viden på kurser. Branchen har som
alle andre ændret sig.
”Værkstedet står for en større del
af omsætningen i dag end tidligere.
Mange shopper stumper på nettet og
f.eks. e-Bay. Alligevel er der i tidens
løb røget godt 500 motorcykler over
disken,” fortæller Kurt stolt, ”og cros-
skørerne er stadigt trofaste kunder
på stumper hos vores egen webshop,
ktmparts.dk.” En anden udvikling er,
at danske forhandlere i langt mindre
grad stiller med udsalgstelt til stæv-
ner herhjemme. ”I dag har kørerne
næsten alle nødvendige stumper med
selv til løbene i Danmark,” siger Kurt.
Det er også blevet til nogle særlige
leverancer af motorcykler i tidens løb.
Indenfor de sidste ti år har Kurt både
leveret særlige KTM offroadere til
Politiets Aktions Styrke, specialop-
byggede og -malede enduromaskiner
til Jægerkorpsets mobility enhed og
til den danske rallykører Jes Munk,
som gennemførte Dakar i 2012 på en
maskine fra Villadsens MC.
Aktiv i nutid og fremtid
Siden Kurt blev 45 år, har han selv
kørt mest Classic cross.
”De nye maskiner kræver alt for
mange kræfter og kondi,” erkender
han. Men på de flotte gamle maskiner
er det også blevet til syv danske
mesterskaber. Kurt har en anden
mekaniker, Carsten Kühl, til at skrue
på sin classic crosser. Det holder
ham til ilden selv at fokusere på at
rulle til start bag bommen som kører,
fortæller han.
1: Som aktiv classic cross kører bliver
Kurt holdt til ilden, og han er stadig i
form til et par hurtige heats, selvom de
60 år er fejret for nylig.
2: Der er altid noget at rive i på værk-
stedet i Hinnerup. Kurt Villadsen har
specialiseret sig i KTM, og skruer
ene mand for mange cross-, enduro-
og offroadkørere.
3: Danskeren Jes Munk på 9. etape
i Dakar 2012. Han gennemførte på en
KTM rallymaskine, som Kurt Villadsen
havde været med til at bygge op. Foto:
Judith Tomaselli
Siden 2009 har primært østjyske
crosstalenter fået mulighed for støtte
til drømmen, ved at køre på Team
Villadsen. Det er unge junior- og se-
niortalenter, bla. Jacob Kjær Nielsen
MX2, som kan køre top-3 til A-DM,
der bliver støttet af Kurt gennem
træningslejre og support til løb og
aftaler med KTM Scandinavia.
Kurt og Gitte tager et år ad gangen og
har ikke en slutdato på deres livsværk
som KTM-forhandler og -mekaniker.
Jeg når at tænke, at det er lidt en
skam, at så meget viden og erfaring
endnu ikke er givet videre til de unge
mekanikere, der skal holde vores
maskiner kørende de næste 25 år.
Bag de mesterskaber, der fremover
skal vindes, har vi fortsat brug for
mester-mekanikere.
2.
3.