Previous Page  21 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 40 Next Page
Page Background

21

off track

/ mb

MINDEORD:

OLE CHRISTOFFERSEN

I begyndelsen af sin deltagelse i

trialsporten transporterede Ole

Christoffersen ofte sin Bultaco

til og fra løb på Nimbus med

varesidevogn. Det vigtigste for

Ole Christoffersen var at deltage

og gøre tingene på sin egen

enkle måde.

På samme tidspunkt - for ca.

30 – 40 år siden - var Ole

en af de drivende kræfter i

FMS-Touringgruppe. Det var

først og fremmest de mange

motorcykelture rundt i Europa,

som var højt prioriteret af hr. og

fru Christoff, som Ole og Gitte

blev kaldt blandt venner.

Det er ikke nogen overdrivelse,

at de kørte Europa tyndt på

deres Norton Commando.

En af deres bedste oplevelser

var, da de for nogle år siden

kørte Cuba rundt på deres Nim-

bus. En anden ganske særlig tur

gik fra Delhi og ad tvivlsomme

bjergveje rundt i Himalaya på en

lejet Royal Enfield.

Ole var elektriker. Han på-

skyndede friheden til selv at

bestemme, derfor uddannede

han sig til installatør og drev

egen forretning, indtil der blev

mulighed for efterløn.

Efter mange års pause fik Ole

interessen for trial tilbage. I

England købte han en Triumph

Tiger Cub, som på fineste måde

blev klargjort til Classic Trial.

Han lagde aldrig skjul på, at en

Trials Cub var det helt rigtige

for ham. Ole er vist en af de få

danskere, som har deltaget i

et internationalt trial på Isle of

Man. Han var ikke kun aktiv som

kører, men også som medarran-

gør til Langeland Classic Open,

Søndersø og Fionia Classic Trial.

Når konkurrencerne var over-

stået, fandt han ofte guitaren

frem og underholdt med sang

og musik. Desværre var det en

uhelbredelig kræftsygdom, der

aktiverede Oles stopknap 21.

marts 2016. Ole blev kun 63 år.

Han efterlader sig ikke bare sin

kone Gitte og børnene Nina og

Dan, samt børnebørn. Men også

en meget stor vennekreds i ind-

og udland, som gennem årerne

typisk er skabt omkring livet

med motorcykler.

Ole Christoffersen vil blive

savnet meget af klubkammera-

terne i FMS.

Æret være Ole Christoffersens

minde.

Erik Schjerning

FAKTA:

• Morten Andersen har kørt

trial siden 2004

• Dansk mester 2013 og 2014.

Bedste danske elitekører i

DM 2015. Klarede desuden

2015 i svensk seniormester-

skab uden at blive sidst – ja,

alt er relativt

• Han er meget stolt af resul-

tatet af dansk trials elite-

satsning, hvor landsholdet er

steget mange placeringer til

Trial des Nations pga. hans

egen og holdkammeraternes

niveau.

• Morten hjælper bl.a. gennem

sine trial camps flere af de

yngre kørere, så udviklingen

kan fortsætte.

• Hans mål for et SSDT i

fremtiden vil helt klart være

en ”special firstclass-award”

som er top-50. Næste år

springer han dog over

Ud over en trialmaskine,

hjelm, støvler, rygsæk og

regnfrakke - hvad skal man så

bruge under løbet? Hvad ryger

der af stumper?

-Man har jo noget nødhjælp i sin ryg-

sæk i form af lappegrej, slange til for-

hjulet (som i nødstilfælde kan bruges

i bag), gearpedal, bremsepedal, greb,

lidt bolte, strips, tape, cykelpumpe,

og det minimum af værktø,j man kan

klare sig med. Hvis rygsækken bliver

for tung, bliver det seks lange dage!

Udover tre dæk kostede det mig en

bremsepedal efter den havde været i

lidt for nær kontakt med en sten.

En af trialsportens største

levende legender, Dougie

Lampkin, stillede op for at

vinde sin historiske 10. sejr.

Hvordan påvirkede det løbet

og hvordan gik det for Dougie,

som lige havde mistet sin far?

-Alle, der stillede op, fik et klister-

mærke til ære for Martin Lampkin.

Lampkin-familien har altid været stor

til SSDT, og det kunne godt mærkes.

Jeg så Dougie som favorit, men efter

dag et var han et godt stykke nede.

Han kæmpede sig støt op i front og

endte som vinder for 10. gang.

Hvordan udviklede løbet sig

for dig over de seks dage?

Hvordan gik det med din tek-

nik, fysik og maskine? Hvilket

resultat fik du?

-Dag 1 var som sagt ikke så god, dag

2 var til gengæld rigtig god, og jeg

rykkede et godt hak op på resul-

tatlisten. Dag 3 var heller ikke den

bedste dag (den dag, hvor min gruppe

startede først), men fra dag 4 og frem

gik det hele faktisk ganske godt. Min

teknik blev bedre og bedre gennem

løbet (SSDT er så anderledes fra

”almindelig” trial, at det kræver noget

omstilling). Fysisk klarede jeg det,

som jeg regnede med. Ud igennem

mosen kan man let få smerter i ryg-

gen, når man skal arbejde så meget

på cyklen med en tung taske på.

Motorcyklen kørte 100% upåklageligt

og jeg følte mig rigtig tryg ved den.

Jeg kørte på min Honda Montesa

Cota 4rt fra 2015.

Resultatet blev en 92. plads og en

first class award. Om det er den

bedste danske placering til SSDT ved

jeg ikke, men det er i hvert fald den

første danske firstclass-award i 40 år.

En af verdens pt bedste hard

enduro kørere, engelske

Graham Jarvis, vandt SSDT fire

gange. Fristes du til at prøve

kræfter med enduro en dag?

-Ja, absolut. Jeg har kørt nogle

offroad rallies som f. eks. Snedsted

ræs og fået top-4 placeringer hver

gang samt vundet det sjove og skøre

Toms juleræs på en Beta enduro

maskine. nSå jeg kunne sagtens finde

på at kaste mig over enduro, men for

nu bliver det trial.