21
off track
/ mb
MINDEORD:
OLE CHRISTOFFERSEN
I begyndelsen af sin deltagelse i
trialsporten transporterede Ole
Christoffersen ofte sin Bultaco
til og fra løb på Nimbus med
varesidevogn. Det vigtigste for
Ole Christoffersen var at deltage
og gøre tingene på sin egen
enkle måde.
På samme tidspunkt - for ca.
30 – 40 år siden - var Ole
en af de drivende kræfter i
FMS-Touringgruppe. Det var
først og fremmest de mange
motorcykelture rundt i Europa,
som var højt prioriteret af hr. og
fru Christoff, som Ole og Gitte
blev kaldt blandt venner.
Det er ikke nogen overdrivelse,
at de kørte Europa tyndt på
deres Norton Commando.
En af deres bedste oplevelser
var, da de for nogle år siden
kørte Cuba rundt på deres Nim-
bus. En anden ganske særlig tur
gik fra Delhi og ad tvivlsomme
bjergveje rundt i Himalaya på en
lejet Royal Enfield.
Ole var elektriker. Han på-
skyndede friheden til selv at
bestemme, derfor uddannede
han sig til installatør og drev
egen forretning, indtil der blev
mulighed for efterløn.
Efter mange års pause fik Ole
interessen for trial tilbage. I
England købte han en Triumph
Tiger Cub, som på fineste måde
blev klargjort til Classic Trial.
Han lagde aldrig skjul på, at en
Trials Cub var det helt rigtige
for ham. Ole er vist en af de få
danskere, som har deltaget i
et internationalt trial på Isle of
Man. Han var ikke kun aktiv som
kører, men også som medarran-
gør til Langeland Classic Open,
Søndersø og Fionia Classic Trial.
Når konkurrencerne var over-
stået, fandt han ofte guitaren
frem og underholdt med sang
og musik. Desværre var det en
uhelbredelig kræftsygdom, der
aktiverede Oles stopknap 21.
marts 2016. Ole blev kun 63 år.
Han efterlader sig ikke bare sin
kone Gitte og børnene Nina og
Dan, samt børnebørn. Men også
en meget stor vennekreds i ind-
og udland, som gennem årerne
typisk er skabt omkring livet
med motorcykler.
Ole Christoffersen vil blive
savnet meget af klubkammera-
terne i FMS.
Æret være Ole Christoffersens
minde.
Erik Schjerning
FAKTA:
• Morten Andersen har kørt
trial siden 2004
• Dansk mester 2013 og 2014.
Bedste danske elitekører i
DM 2015. Klarede desuden
2015 i svensk seniormester-
skab uden at blive sidst – ja,
alt er relativt
• Han er meget stolt af resul-
tatet af dansk trials elite-
satsning, hvor landsholdet er
steget mange placeringer til
Trial des Nations pga. hans
egen og holdkammeraternes
niveau.
• Morten hjælper bl.a. gennem
sine trial camps flere af de
yngre kørere, så udviklingen
kan fortsætte.
• Hans mål for et SSDT i
fremtiden vil helt klart være
en ”special firstclass-award”
som er top-50. Næste år
springer han dog over
Ud over en trialmaskine,
hjelm, støvler, rygsæk og
regnfrakke - hvad skal man så
bruge under løbet? Hvad ryger
der af stumper?
-Man har jo noget nødhjælp i sin ryg-
sæk i form af lappegrej, slange til for-
hjulet (som i nødstilfælde kan bruges
i bag), gearpedal, bremsepedal, greb,
lidt bolte, strips, tape, cykelpumpe,
og det minimum af værktø,j man kan
klare sig med. Hvis rygsækken bliver
for tung, bliver det seks lange dage!
Udover tre dæk kostede det mig en
bremsepedal efter den havde været i
lidt for nær kontakt med en sten.
En af trialsportens største
levende legender, Dougie
Lampkin, stillede op for at
vinde sin historiske 10. sejr.
Hvordan påvirkede det løbet
og hvordan gik det for Dougie,
som lige havde mistet sin far?
-Alle, der stillede op, fik et klister-
mærke til ære for Martin Lampkin.
Lampkin-familien har altid været stor
til SSDT, og det kunne godt mærkes.
Jeg så Dougie som favorit, men efter
dag et var han et godt stykke nede.
Han kæmpede sig støt op i front og
endte som vinder for 10. gang.
Hvordan udviklede løbet sig
for dig over de seks dage?
Hvordan gik det med din tek-
nik, fysik og maskine? Hvilket
resultat fik du?
-Dag 1 var som sagt ikke så god, dag
2 var til gengæld rigtig god, og jeg
rykkede et godt hak op på resul-
tatlisten. Dag 3 var heller ikke den
bedste dag (den dag, hvor min gruppe
startede først), men fra dag 4 og frem
gik det hele faktisk ganske godt. Min
teknik blev bedre og bedre gennem
løbet (SSDT er så anderledes fra
”almindelig” trial, at det kræver noget
omstilling). Fysisk klarede jeg det,
som jeg regnede med. Ud igennem
mosen kan man let få smerter i ryg-
gen, når man skal arbejde så meget
på cyklen med en tung taske på.
Motorcyklen kørte 100% upåklageligt
og jeg følte mig rigtig tryg ved den.
Jeg kørte på min Honda Montesa
Cota 4rt fra 2015.
Resultatet blev en 92. plads og en
first class award. Om det er den
bedste danske placering til SSDT ved
jeg ikke, men det er i hvert fald den
første danske firstclass-award i 40 år.
En af verdens pt bedste hard
enduro kørere, engelske
Graham Jarvis, vandt SSDT fire
gange. Fristes du til at prøve
kræfter med enduro en dag?
-Ja, absolut. Jeg har kørt nogle
offroad rallies som f. eks. Snedsted
ræs og fået top-4 placeringer hver
gang samt vundet det sjove og skøre
Toms juleræs på en Beta enduro
maskine. nSå jeg kunne sagtens finde
på at kaste mig over enduro, men for
nu bliver det trial.