36
dmu
/ mb
Per Østergaard
Fra bogen / Jan Møller
Motorskribenten Carsten Frimodts
tobinds værk om Roskilde Ring er
nu komplet, idet Bind 2 udkom den
5. juni, på 61 års dagen for Ringens
fødsel.
Bind 2 er lige så flot og grundig
som nr. 1. Hvor den første dækkede
perioden fra 1955 til ’62, behandler
den sidste tiden fra 1963 og indtil det
aller sidste løb 22.09 1968. Bogens
forfatter går kronologisk frem og
omtaler løb for løb, samtidig med at
han fryder læserne med et eldorado
af dejlige billeder. Igen er det Preben
Knudsens arkiv efter motorfotografen
Tüchsen, der danner bogens rygrad,
men forfatteren har da også held
(eller dygtighed) med at finde andre
leverandører, så der også kan vises
farvebilleder i Bind 2.
Roskilde Ring 1963-68 handler natur-
ligt nok mest om biler, da det var en
bilklub, der drev banen. Men alle mo-
torcykelløb er behandlet og krydres
for alles vedkommende med 2, 3 eller
4 siders billeder. Denne anmeldelse
handler især om MC-delen.
MC-løbene
Sæson 1963 bød på en nyhed, idet
man introducerede historiens første
DM i TT-løb. Over 20 stillede op i
silende regn til det første DM i 250cc,
der blev vundet af Jørgen Nielsen
fra Haslev. Den nye idé fra 1962 med
afholdelse af sidste afdeling af DM
i Motocross på Roskilde Ring, på
tværs af asfalten og op og ned ad
publikumsbakkerne, blev videreført
og blev til en tradition, der varede ved
i seks år, lige til 1967.
I den periode vandt Mogens Ras-
mussen sikkert alle seks DM-titler i
500cc, medens 250cc klassen blev
delt pænt mellem forskellige mestre.
Der var aldrig under 4.000 tilskuere til
disse DM-stævner.
DM-finalerne i cross er grundigt
og loyalt beskrevet og illustreret i
bogen. Formentlig den hidtil bedste
beskrivelse af dansk motocross i den
pågældende periode.
Det, at banen blev drevet af en
bilklub, skinner ret klart igennem, idet
antallet af TT-løb blev færre og færre
for hver sæson. Hvor der op til 1962
deltog motorcykler ved stort set hvert
stævne, var der i 1963 kun to, og i ’64
og ’65-sæsonerne og derefter kun et
TT-løb. DM’et, der blev indført i 1963,
blev ikke gentaget i ’64 – et forhold,
som forfatteren helt overser. I ’65
blev der kørt om DM igen – et helt
andet sted(!) I bogen kan man læse,
at ”motorcyklerne var eksporteret
til et særligt stævne på nyåbnede
Ring Djursland”. Sandheden var iflg.
flere kilder, at man dér følte sig mere
velkomne end på Roskilde Ring.
Unødvendige fejl
Især første del af bogen skæmmes af
en del overflødige fejl.
Motocross-stjernen Mogens Ras-
mussen, der ellers er let genkendelig,
bliver til ”Nielsen” da han prøver sig
med TT-løb. Udenlandske deltagere
bliver til ”tidtagere”.
Stakkels Flemming Sklander fra Mari-
bo, der under hele sin karriere måtte
opleve at hans navn blev fejlskrevet,
hedder i denne bog ”Skander”.
Det der sikkert er ment som langstil-
kede spejle bliver til ”langstillede”.
Endelig den helt vilde, hvor en
billedtekst i 1965 påstår at vise
gammelmesteren, Ejvind Hansen på
BSA. Enhver med minimalt kendskab
til Motocross kan se at det hverken er
Ejvind eller BSA.
Disse fejl kunne have været undgået
ved rettidig omhu. Man kunne f.eks.
have bedt en MC-kyndig person læse
korrektur.
Uanset disse skønhedspletter kan
bogen kun anbefales! De to bøger
danner tilsammen en værdifuld do-
kumentation over en vigtig pionértid
i dansk motorsport på to, tre og fire
hjul.
Bogen Roskilde Ring – På to og fire
hjul 1963-68 af Carsten Frimodt
koster 398 kr.
Bogen er anmeldt af Per Østergaard
for Danmarks Motor Union og Motor-
bladet.
Anmeldelse: Del 2 af den nok mest grundige historieskrivning om
Roskilde Ring er udkommet på forlaget Veterania
HISTORIEN OM
RINGEN KOMPLET
Bogens forside
Jan Møller på vej op af tilskuerbakken,
medens DM-vinderen Mogens Ras-
mussens hvide hjelm skimtes bag Jans
baghjul. Man ser, hvordan crossbanen
kommer fra bilernes ryttergård og krydser
asfaltbanen, før den går opad. Jan Møller
vandt 250cc på Ringen i 1965 og gik
derefter over til 500cc, hvor han vandt to
sølvmedaljer efter Rasmussen i 1966 og
’67. (Foto udlånt af Jan Møller)