Previous Page  36 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 40 Next Page
Page Background

36

dmu

/ mb

Per Østergaard

Fra bogen / Jan Møller

Motorskribenten Carsten Frimodts

tobinds værk om Roskilde Ring er

nu komplet, idet Bind 2 udkom den

5. juni, på 61 års dagen for Ringens

fødsel.

Bind 2 er lige så flot og grundig

som nr. 1. Hvor den første dækkede

perioden fra 1955 til ’62, behandler

den sidste tiden fra 1963 og indtil det

aller sidste løb 22.09 1968. Bogens

forfatter går kronologisk frem og

omtaler løb for løb, samtidig med at

han fryder læserne med et eldorado

af dejlige billeder. Igen er det Preben

Knudsens arkiv efter motorfotografen

Tüchsen, der danner bogens rygrad,

men forfatteren har da også held

(eller dygtighed) med at finde andre

leverandører, så der også kan vises

farvebilleder i Bind 2.

Roskilde Ring 1963-68 handler natur-

ligt nok mest om biler, da det var en

bilklub, der drev banen. Men alle mo-

torcykelløb er behandlet og krydres

for alles vedkommende med 2, 3 eller

4 siders billeder. Denne anmeldelse

handler især om MC-delen.

MC-løbene

Sæson 1963 bød på en nyhed, idet

man introducerede historiens første

DM i TT-løb. Over 20 stillede op i

silende regn til det første DM i 250cc,

der blev vundet af Jørgen Nielsen

fra Haslev. Den nye idé fra 1962 med

afholdelse af sidste afdeling af DM

i Motocross på Roskilde Ring, på

tværs af asfalten og op og ned ad

publikumsbakkerne, blev videreført

og blev til en tradition, der varede ved

i seks år, lige til 1967.

I den periode vandt Mogens Ras-

mussen sikkert alle seks DM-titler i

500cc, medens 250cc klassen blev

delt pænt mellem forskellige mestre.

Der var aldrig under 4.000 tilskuere til

disse DM-stævner.

DM-finalerne i cross er grundigt

og loyalt beskrevet og illustreret i

bogen. Formentlig den hidtil bedste

beskrivelse af dansk motocross i den

pågældende periode.

Det, at banen blev drevet af en

bilklub, skinner ret klart igennem, idet

antallet af TT-løb blev færre og færre

for hver sæson. Hvor der op til 1962

deltog motorcykler ved stort set hvert

stævne, var der i 1963 kun to, og i ’64

og ’65-sæsonerne og derefter kun et

TT-løb. DM’et, der blev indført i 1963,

blev ikke gentaget i ’64 – et forhold,

som forfatteren helt overser. I ’65

blev der kørt om DM igen – et helt

andet sted(!) I bogen kan man læse,

at ”motorcyklerne var eksporteret

til et særligt stævne på nyåbnede

Ring Djursland”. Sandheden var iflg.

flere kilder, at man dér følte sig mere

velkomne end på Roskilde Ring.

Unødvendige fejl

Især første del af bogen skæmmes af

en del overflødige fejl.

Motocross-stjernen Mogens Ras-

mussen, der ellers er let genkendelig,

bliver til ”Nielsen” da han prøver sig

med TT-løb. Udenlandske deltagere

bliver til ”tidtagere”.

Stakkels Flemming Sklander fra Mari-

bo, der under hele sin karriere måtte

opleve at hans navn blev fejlskrevet,

hedder i denne bog ”Skander”.

Det der sikkert er ment som langstil-

kede spejle bliver til ”langstillede”.

Endelig den helt vilde, hvor en

billedtekst i 1965 påstår at vise

gammelmesteren, Ejvind Hansen på

BSA. Enhver med minimalt kendskab

til Motocross kan se at det hverken er

Ejvind eller BSA.

Disse fejl kunne have været undgået

ved rettidig omhu. Man kunne f.eks.

have bedt en MC-kyndig person læse

korrektur.

Uanset disse skønhedspletter kan

bogen kun anbefales! De to bøger

danner tilsammen en værdifuld do-

kumentation over en vigtig pionértid

i dansk motorsport på to, tre og fire

hjul.

Bogen Roskilde Ring – På to og fire

hjul 1963-68 af Carsten Frimodt

koster 398 kr.

Bogen er anmeldt af Per Østergaard

for Danmarks Motor Union og Motor-

bladet.

Anmeldelse: Del 2 af den nok mest grundige historieskrivning om

Roskilde Ring er udkommet på forlaget Veterania

HISTORIEN OM

RINGEN KOMPLET

Bogens forside

Jan Møller på vej op af tilskuerbakken,

medens DM-vinderen Mogens Ras-

mussens hvide hjelm skimtes bag Jans

baghjul. Man ser, hvordan crossbanen

kommer fra bilernes ryttergård og krydser

asfaltbanen, før den går opad. Jan Møller

vandt 250cc på Ringen i 1965 og gik

derefter over til 500cc, hvor han vandt to

sølvmedaljer efter Rasmussen i 1966 og

’67. (Foto udlånt af Jan Møller)