Previous Page  7 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 40 Next Page
Page Background

7

dmu

/ mb

Den 4. marts 2017 blev der skrevet

historie i DMU. For første gang

nogensinde skal forbundet organisere

vandsport, nemlig jetski, vandscooter

og powerboat. Motorbladet har taget

en snak med formanden i Herning

Jetski Klub, Mikael Mølgaard, om en

status for sportsgrenene, og hvordan

fremtiden ser ud for DMU’s nye

drenge i klassen.

Kan du kort beskrive de tre

sportsgrene, som netop er

optaget?

Mikael Mølgaard: “De to sportsgrene

(på sigt tre, når powerboats bliver en

del af sporten) er henholdsvis jetski

og vandscooter. Jetski og vandscoo-

ter har samarbejdet i mange år, og

alle vores arrangementer rummer

begge typer. Forskellen på de to typer

maskiner er motorstørrelsen, skrogets

størrelse, pris og sidst, men bestemt

ikke mindst, så holder vandscooteren

balancen for dig, hvorimod du selv

skal holde balancen på en jetski.”

Hvad betyder det for bådspor-

ten at blive optaget i Dan-

marks Motor Union?

Mikael Mølgaard: “Både jetski og

vandscooter har haft en del modvind

de seneste årtier. Ikke mindst pga.

de forskellige regler og love, der har

været på området. De seneste år har

vi opnået en stabilitet og heldigvis

en fremgang i sporten. Samtidig er

sporten vokset i udlandet, og vi er

overbeviste om, at vi har talenter

i Danmark, som vil kunne udfordre

eliten.”

Hvilke drømme har du på veg-

ne af powerboat?

Mikael Mølgaard: “Vi har erkendt,

at vores muligheder for at tiltrække

de store internationale stævner har

er små, da vi er en lille organisation.

Med vores optagelse i DMU er det

mit håb, at vi inden for de næste tre

år kan tiltrække et større internatio-

nal stævne under UIM til Danmark.”

Hvad er det, der gør powerboat

fedt?

Mikael Mølgaard: “Ofte sammenlig-

ner vi jetski- og vandscootersporten

med motocross, og mange omtaler

det som “motocross - bare på vand”.

Man får adrenalin i kroppen, de udfor-

drende sving, kampen om pladserne

og ikke mindst farten. Og så kan man

dyste på alle niveauer - begyndere

som øvede.”

Hvor mange medlemmer er I

p.t.? Og hvad er ambitionerne?

Mikael Mølgaard: “Vi er ca. 80

medlemmer, og ca. 30% er kvinder og

børn. Vi håber meget på, at vi inden-

for de næste to-tre år kan fordoble

medlemstallet. Det er vores erfaring,

at når heatet starter, så er der ikke en

tydelig forskel på kvinder og mænd.

Det hele handler om formen og

balancen... og netop på de to områder

kan kvinderne sagtens udfordre

mændene. Vi gør meget ud af vores

børneheat. Det giver børnene blod på

tanden efter mere og giver dem mere

lyst til at udvikle på deres talent.”

Hvad koster en almindelig

maskine, hvis du har lyst til at

starte?

Mikael Mølgaard: “Uanset, om man

vil sejle på jetski eller vandscooter,

så er sikkerhedsudstyret stort set

det samme - dog er der større krav

til beskyttelse på en vandscooter.

En jetski kan koste mellem 25.000 -

75.000 kr., hvorimod en vandscooter

kan koste mellem 50.000 - 140.000 kr.

Inden man kaster sig ud på markedet,

kan man evt. kontakte sin klub og

få lov til at prøve hhv. en jetski eller

vandscooter samt få gode råd og

vejledning til hvilken maskine, man

skal investere i.”

Michael Mølgaard