MOTORBLADET DEC.2013 - page 34

34
motorbladet
Importørernes rolle
Det dygtige forretningsægtepar Gerda og
Arne Nielsen, nu Roskilde, var med stor
succes begyndt at importere de lettere
totakts motocrosscykler i tresserne, først
Greeves og senere Husqvarna og CZ. Det
fik stor betydning for sportens udvikling
i Danmark, da danske kørere herved fik
lettere adgang til de bedste motocrosscyk-
ler.
Arne Nielsen forhandlede den tjekkiske
CZ motocrosscykel, som også var meget
konkurrencedygtig. Erling Sjøholm i Søn-
derborg forhandlede den tyske Kramer og
den spanske Bultaco. Helmer Christensen
og Niels Rasmussen, Odense, importere-
de den østrigske KTM. Keld Jørgensen
og firmaet ”Kejo” på Amager importerede
den tyske Maico , og Walter Hansen, Sla-
gelse, importerede den spanske Montessa.
I 1970 overtog den dygtige motocrosskø-
rer Finn Ingemann fra Sorø import og
salg af Husqvarna fra Arne Nielsen. Finn
kunne som den dygtige motocrosskører
han var, demonstrere på banerne hvor
gode resultater man var i stand til at opnå
på Husqvarna-motorcyklerne. Samtidig
medbragte han så at sige sin motorcykel-
forretning med helt ud i ryttergården på
banerne. Et koncept, som Gerda og Arne
Nielsen begyndte med i tresserne.
At det gik godt for FI Motor i Sorø vidner
følgende tal om: Første år solgte Finn 17
Husqvarna crosscykler, men det blev til
mere end 1.000 solgte Husqvarna cross
cykler i perioden 1971-79. Senere blev
det mere landevejscykler, som fyldte for-
retningen i Sorø, men i MC-branchen er
der både gode og dårlige år. Sådan har det
også været for FI Motor; i det bedste for-
retningsmæssige år var omsætningen for
Dansk mester i motocross 1970 til 1979 i
500 cc klassen.
1970 Søren Lodal
NMK Cz
1971 Leif Sørensen FAM Husqvarna
1972 Søren Lodal
NMK
Maico
1973 Leif Sørensen FAM Husqvarna
1974 Arne Lodal
NMK Maico
1975 Arne Lodal
NMK Bultaco
1976 Arne Lodal
NMK Husqvarna
1977 Arne Lodal
NMK Husqvarna
1978 Arne Lodal
NMK Husqvarna
1979 Arne Lodal
NMK Husqvarna
Danske mestre i motocross 1970 til 1979 i
250 cc klassen.
1970 Søren Lodal
NMK CZ
1971 Ole Ottosen
NMK Husqvarna
1972 Ole Ottosen
NMK Husqvarna
1973 Ole Ottosen
NMK Husqvarna
1974 Erling Klinke
NMK Bultaco
1975 Erling Klinke
NMK Bultaco
1976 Finn Ingemann MSM Husqvarna
1977 Finn Ingemann MSM Husqvarna
1978 Finn Ingemann MSM Husqvarna
1979 Finn Ingemann MSM Husqvarna
FI Motor på ca. 30 millioner kr. Det er
da meget godt gået af en tidligere slagter-
svend og crosskører, som begyndte med
MC-salg i et lille træhus i Slaglille ved
Sorø i november 1970.
Finn indrettede en stor Mercedes kasse-
vogn som sit reservedelslager. Hjemme
ved forretningen indrettede han sin til-
kørselsrampe, så kassevognens gulv var
i samme niveau som gulvet i værkstedet.
Kassevognen var derfor et mobilt, men
permanent reservedelslager. Når arbejds-
dagen på værkstedet var slut, var det blot
at sætte sig ind i kassevognen og køre ud
til motorbanerne, hvor der var træning el-
ler løb. Så når konkurrenterne på banen
kom til at mangle en reservedel, så var det
kun at henvende sig til Finn; han havde
jo hele sit lager med sig. Et koncept, som
virkelig var populært.
I Finn Ingemanns arkiv med fortegnelse
over salg af Husqvarna motocrosscykler
fandt jeg eksempelvis, at der blev solgt en
125 cc cykel til Rene Holmann i Skuder-
løse for kr.8.000. En 390 cc Husqvarna
motocross cykel kostede i 1978 11.540 kr.
De prægede sporten
De danske kørere som var med til at sætte
præg på motocross i halvfjerdserne var bla.
følgende:
Arne Lodal, Næstved, Finn Ingemann,
Sorø, Leif Sørensen, Frederiksværk, Erling
Rasmussen, Frederiksværk, John Hem-
mingsen, Maribo, Ole Ottosen, Næstved,
Ove Møller, Odense, Jens Bachmann
Skovsen, Randers, Ole Thorkildsen,
Ringsted, Per Brun Larsen, Odense, Bjar-
ne Sjøholm, Sønderborg, Johannes Brun
Rasmussen, Svendborg, Anders Mikkel-
sen, Næstved og Brødrene Henning, Jør-
gen, Erling og Verner Klinke, Næstved,
Børge Vad, Hadsund, Søren B. Morten-
sen, Låsby, Frank og Ole Svendsen, Næst-
ved og Bjarne Sjøholm, Sønderborg. Samt
mange flere.
Af permanente danske baner havde vi
Næstved Motor Klubs Nissebjerget (nu
omdøbt til Nisseringen) ved Nørre Tvede
nær Næstved, Charlottedal ved Slagelse,
Sophienholm ved Holbæk, Køge Sports
Motorklubs baner ved Ejby og Sædder,
Volk Mølle ved Randers, Uhrebanen ved
Herning, Solbjergbanen på Mors, Dahl
banen ved Ålborg, Højbjerg banen ved
Odense, Rødme banen ved Svendborg,
Nybølle banen ved Sønderborg, Banen
ved Hjørring, derudover brugte nogle
klubber Hove Grusgrav og Farum mili-
tærterræn. hvor man indrettede en mid-
lertidig crossbane kun til den pågældende
dag.
Den finske verdensmester Heikki
Mikkola, her på Yamaha ved VM på
Nisseringen i 1975
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36
Powered by FlippingBook