MOTORBLADET DEC.2013 - page 31

31
motorbladet
road racing
Efter en flot sæson i classic er konklusi-
onen klar: For det første øges antallet af
deltagere støt, og der kommer nye ansigter
blandt deltagerne. For det andet støtter de
’gamle’ medlemmer op omkring arrange-
menterne på en helt fantastisk måde.
Godt vejr og perfekt arrangerede stævner
gjorde, at classic fik afviklet nogle spæn-
dende løb i foråret 2013.
Ring Djursland dannede rammen om det
første stævne med mange spændende dy-
ster på en tør bane og uden de store uheld.
Der var faktisk så mange kørere tilmeldt, at
det blev vanskeligt at fordele dem i kun to
klasser, da der er relativt stor forskel på de
fine ældre maskiner.
DM-afdelingen på Padborg Park blev kørt
i perfekt vejr til ræs. Denne gang var feltet
delt i tre klasser, og det virkede bedre. Ikke
mindst var sikkerheden klart forbedret ved
denne opdeling. Den ene var forbeholdt
den mindste motorcykelklasse, hvor der var
deltagere fra flere europæiske lande. De
50 cc kan virkelig trække publikummerne
op på tribunerne, når de skal køre.
HYGGE OG GODT RÆS
Classic TT i september blev desværre ramt
af dårligere vejr, end vi er vant til, og det
kunne ses på tilskuerantallet, der var no-
get under det sædvanlige. Der var en stor
deltagerskare fra de andre nordiske lande.
De er meget begejstrede for vores arrange-
ment, og det der foregår omkring Classic TT
i Danmark.
Classic i Aarhus forbigår vi stilhed, da mo-
torcyklerne ikke kom ud at køre om søn-
dagen.
Classic i København blev en helt anden
oplevelse, med et stævne ’helt nede på
jorden’ hvor deltagerne kunne opstille egne
telte. Godt vejr gjorde oplevelsen bedre, da
man kunne sidde ude til sent på aftenen i
hyggeligt samvær.
AMK-klubmesterskabet for classic blev
afholdt i to afdelinger. Den første på Ring
Djursland en søndag eftermiddag i august
med godt vejr og noget fedt ræs. Anden
afdeling, der også var sæsonafslutning,
foregik på Jyllandsringen den sidste lørdag
i september. Efter noget godt ræs var der
samlet over 100 deltagere til festmiddagen
om aftenen. Her blev der overrakt poka-
ler til dagens vindere og hygget igennem.
Classic er kendetegnet af god stemning,
der bestemt ikke bliver dårligere af en god
gang mad og drikke i fællesskab.
I roadracing har vi mange frivillige, der stil-
ler op hver gang, så vi kan få lov til at udøve
vores sport. De fortjener en stor tak og så
meget ros, vi overhovedet kan give dem.
NÆSTE SÆSON
2014 er allerede her ved redaktionens slut-
ning planlagt. Kalenderen er offentliggjort,
og den ser lige så spændende ud som den,
vi har lagt bag os. Der er ved at blive plan-
lagt et par rejser til udlandet hvor vi håber
dem der har muligheden tager med.
Den første tur går til Spanien i februar, og
derefter følger en tur til NM i Finland og
Norge i juni. Her kan vi vise, vi også støtter
de andre nordiske landes arrangementer
ligesom de gør ved vores Classic TT.
Optur for de gamle
maskiner
DANSK CLASSIC ROAD RACING FÅR FLERE DELTAGERE
Af Keld Sommer og Bo Thygesen
DANSKE MESTRE 2013
Anders Elsberg, 50 cc, Jesper
Carlsen, 350 cc, Uffe Stæhr, 500
cc, Brian Pedersen, 750 cc, Kim
Jensen, F1, Esben Dallerup, F2
DMU CUP
har ydet tilskud til købet, og det er menin-
gen, at cyklerne skal bruges til træning i
Ishøj, på Lockarp, og til stævner på Rødby
og Skærbæk. RRKV er allerede i fuld gang
med at planlægge aktiviteterne for næste
år. Det vigtigste er at vi får mange flere
børn unge mennesker ud og prøve sporten
af. Kontakt din klub for mere information
om og følg med på Facebook omkring mini
satsningen i 2014. Vi håber at se Jer sam-
men med Jeres børn derude.
RR STORE KLASSER
Roadracing for de store klasser har igen i
år været afholdt i samarbejde med klubber
og trackday-arrangører. I år er der blevet
afviklet fem stævner fra april til september.
Startende i Slovakiet med Zenergy Racing
og sluttede af med Anderstorp, hvor Team
Trackday var arrangør. Det har været en
sæson med race på meget højt niveau i
alle klasser, og især i A-klasserne var det
meget små marginaler der til sidst afgjorde
mesterskaberne.
Vi kunne godt tænke os, at der var flere der
valgte at køre alle stævnerne og dermed
for alvor kører med om DM-titlerne. Det villr
udvikle bredden, og klubberne ville have
nemmere ved at få økonomien til at hænge
sammen ved afholdelse af stævner. Derfor
bliver der færre stævner næste år; vi kører
tre stævner med to løb hver gang. AMK har
igen i år lejet Ring Djursland og Padborg
Park, og her bliver både Classic og ”moder-
ne” road racere inviteret til fælles stævne.
DMU og AMK vil sammen med en flok af
frivillige kørere gøre en stor indsats for at
skabe opmærksomhed omkring de kom-
mende stævner, for at trække kørere og
ikke mindst publikum til.
1...,21,22,23,24,25,26,27,28,29,30 32,33,34,35,36
Powered by FlippingBook