23
speedway
/ mb
Bech afslører, at problemer med
cyklen fik ham til at miste troen på
sig selv:
”Omkring sommer fik jeg problemer
med mine motorer, og så er det umu-
ligt at lave resultater. Når man ikke
længere tror på cyklerne, tror man
heller ikke på sig selv - og omvendt:
hvis man tror på cyklen, så går det
pludselig godt - og så kan man ride på
en bølge af resultater.”
På trods af problemer fik Mikkel
Bech kørt sig frem som reserve i GP
Challenge, som siden blev vekslet til
en plads som ordinær kører, da Hans
Andersen måtte melde fra. Med 5
point og en plads som nummer 12
blev der samlet både points og vigtig
erfaring i svenske Vetlanda. Vejen til
Challenge gik gennem en andenplads
i Slangerup og en 8. plads i Lonigo,
et løb der blev afbrudt efter 12. heat
grundet massiv regn.
Droppede England
I superligaen skifter Mikkel Bech
til de forsvarende mestre Region
Varde, som skal være med til at få
karrieren tilbage på rette spor. ”Jeg
var gået i stå i Esbjerg og det var
ikke længere det rigtige for mig. Jeg
skulle have nye udfordringer og nogle
nye rammer, derfor skifter jeg,” siger
Mikkel Bech.
Midt i sæsonen droppede Mikkel
Bech også aftalen med engelske
Wolverhampton, som sidenhen vandt
mesterskabet.
”Jeg følte ikke, det spillede at køre
derovre. Jeg følte mig ikke godt tilpas
og var ikke mig selv, der var ikke den
medgang, jeg havde i Danmark, og
det var nedtur hver gang, jeg kom
derover. Så var det bedre at stoppe,”
siger han, men udelukker ikke en retur
til britisk speedway. Det er dog ikke
det, der fylder hans tanker lige nu:
”Jeg vil ikke udelukke at skulle tilbage
til England, men lige nu er jeg mere
fokuseret på at bygge en dansk base
og så køre i vores nabolande,” siger
Mikkel Bech.
Mens det tidligere har været speed-
way på fuld tid, har han i løbet af året
fået et arbejde og til den kommende
sæson vil han komme til at køre en
del matcher for barndomsklubben
Glumsø. Udefra kan det se ud som
om, han nedprioriterer speedwayen,
men det er ikke tilfældet:
”Det er det ikke, men jeg sætter
speedwayen i et andet perspektiv.
Jeg er flyttet sammen med min
kæreste og har fået et job for at
kunne betale huslejen uden at der er
for meget pres på, når jeg sidder på
cyklen. Arbejdet giver mig overskud
og mindre pres økonomisk, når jeg kø-
rer. Men speedway har stadig første
prioritet,” siger Mikkel Bech.
Sverige og Glumsø
Bech har lavet en aftale om at køre
i 1. division for Glumsø og udover at
hjælpe klubben, som han altid har
repræsenteret og holder meget af,
giver det ham også nogle muligheder
for at få testet sit materiel.
”Jeg har sagt ja til at være med på
holdet, blandt andet fordi det vil give
mig nogle gode muligheder for at
teste mit udstyr og lege med opsæt-
ninger. 1. division er meget stærkere,
end den har været, og det giver
bedre muligheder for at teste end en
almindelig træning gør.”
Det er også blevet til en aftale med
Allsvenskan-klubben Västervik, noget
som længe har været et ønske: ”Jeg
har snakket med Morgan Andersson
(klubbens holdleder, red.) i flere år og
har gerne villet tilbage i Allsvenskan
og få noget mere succes i Sverige.
Västervik er en fed bane med masser
af belægning, som passer lige til mig.
Og så ser jeg frem til at køre på hold
med Rasmus Jensen deroppe.”
Normalt, når vi bringer artikler i Mo-
torbladet, falder snakken på VM-titler
og medaljer når vi kigger frem mod
den kommende sæson. Mikkel Bech
har ikke tænkt i den retning i forhold
til 2017. ”Jeg skal finde min stabilitet
og rytme på cyklen, og så skal jeg
nyde det og lege noget mere. Der vil
være færre forventninger til mig, og
så skal jeg ellers bare gøre det jeg
elsker, nemlig at sidde på cyklen”
Udover Danmark og Sverige er det
planen, at Mikkel Bech skal køre
så mange åbne løb i Tyskland som
muligt. Han fortæller, at der også har
været følere ude fra polske klubber,
dog uden at det har udmøntet sig i
en kontrakt. Det bliver spændende
at se, hvordan den kommende sæson
kommer til at gå for Bech, som stiller
op i en mindre presset og mere fri
udgave.