31
road racing
/ mb
Det er gået hurtigt for 9-årige Ty
Henriksen, der i november 2015 for
godt et år siden, første gang startede
i microklassen. Fra at have en om-
gangstid på langt over et minut i fe-
bruar, kunne han i starten af oktober
køre tilfreds over målstregen i sidste
afdeling af DM i Asserballe og stille
sig på podiet med en flot andenplads.
Dermed kunne han føje endnu en
flot præstation til listen over gode
placeringer i det forløbne år.
”Jeg havde rigtig mange sommer-
fugle i maven inden løbet, så jeg er
rigtig glad for den placering”, siger Ty
Henriksen.
Inspirationen til at prøve kræfter
med roadracing fik han, da han var
på besøg hos en kammerat - og hans
far, Lars Henriksen, var ikke sen til at
hjælpe dengang 8-årige Ty Henriksen
med at komme i gang.
”Jeg kender ham, han er grænseløs
og inden han om lidt rammer teen-
ageårene, så bliver det knallerter, der
står højt på listen. Så må man bare
handle proaktivt og finde en måde
han kan få lov at finde sine grænser,
så det ikke går galt på vejene. Lad
os se om han til den tid overhovedet
gider en knallert med de små 35 km/t
den kører frem for hans maskiner,
der render over 100 km/t”, siger Lars
Henriksen.
Lars Henriksen tilføjer, at det ikke
behøver være hverken svært eller
omkostningsfuldt at komme i gang.
Selv fandt han hurtigt en begynder-
maskine, der passede til niveauet,
men som samtidig gav mulighed for at
arbejde med ambitionerne.
Smag for sporten
Ty Henriksen går i 3. klasse, fik med
støtten hjemmefra hurtigt smag for
sporten, hvor han hver tirsdag aften
har trænet på banen i Ishøj. Dertil er
der kommet træning i Korsør i week-
enderne og ture til Sverige for at køre
på andre baner. De mange timer med
træning gjorde, at hans indledende
nervøsitet over farten hurtigt blev
vendt til, at han indlysende havde
talent for sporten.
I dag kører Ty Henriksen på en anden
maskine - en Blata Ultima på 40 ccm
med godt 14 hk. I det hele taget er
maskinparken blev lidt større siden
starten af året. Det hænger sammen
med, at han på ganske kort tid for-
bedrede sine tider ganske markant,
og at hans ambitionsniveau derfor
også steg.
”Jeg kom til at sige til ham, at den
dag han fik en 50-sekunders tid, så
ville han få sin drømmemaskine. Og
så var jeg jo nødt til at stå ved det,