Previous Page  31 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 31 / 40 Next Page
Page Background

31

road racing

/ mb

Det er gået hurtigt for 9-årige Ty

Henriksen, der i november 2015 for

godt et år siden, første gang startede

i microklassen. Fra at have en om-

gangstid på langt over et minut i fe-

bruar, kunne han i starten af oktober

køre tilfreds over målstregen i sidste

afdeling af DM i Asserballe og stille

sig på podiet med en flot andenplads.

Dermed kunne han føje endnu en

flot præstation til listen over gode

placeringer i det forløbne år.

”Jeg havde rigtig mange sommer-

fugle i maven inden løbet, så jeg er

rigtig glad for den placering”, siger Ty

Henriksen.

Inspirationen til at prøve kræfter

med roadracing fik han, da han var

på besøg hos en kammerat - og hans

far, Lars Henriksen, var ikke sen til at

hjælpe dengang 8-årige Ty Henriksen

med at komme i gang.

”Jeg kender ham, han er grænseløs

og inden han om lidt rammer teen-

ageårene, så bliver det knallerter, der

står højt på listen. Så må man bare

handle proaktivt og finde en måde

han kan få lov at finde sine grænser,

så det ikke går galt på vejene. Lad

os se om han til den tid overhovedet

gider en knallert med de små 35 km/t

den kører frem for hans maskiner,

der render over 100 km/t”, siger Lars

Henriksen.

Lars Henriksen tilføjer, at det ikke

behøver være hverken svært eller

omkostningsfuldt at komme i gang.

Selv fandt han hurtigt en begynder-

maskine, der passede til niveauet,

men som samtidig gav mulighed for at

arbejde med ambitionerne.

Smag for sporten

Ty Henriksen går i 3. klasse, fik med

støtten hjemmefra hurtigt smag for

sporten, hvor han hver tirsdag aften

har trænet på banen i Ishøj. Dertil er

der kommet træning i Korsør i week-

enderne og ture til Sverige for at køre

på andre baner. De mange timer med

træning gjorde, at hans indledende

nervøsitet over farten hurtigt blev

vendt til, at han indlysende havde

talent for sporten.

I dag kører Ty Henriksen på en anden

maskine - en Blata Ultima på 40 ccm

med godt 14 hk. I det hele taget er

maskinparken blev lidt større siden

starten af året. Det hænger sammen

med, at han på ganske kort tid for-

bedrede sine tider ganske markant,

og at hans ambitionsniveau derfor

også steg.

”Jeg kom til at sige til ham, at den

dag han fik en 50-sekunders tid, så

ville han få sin drømmemaskine. Og

så var jeg jo nødt til at stå ved det,