Previous Page  36 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 36 / 40 Next Page
Page Background

36

bmx

/ mb

BMX har rødder i Californien, USA,

hvor unge i 1960’erne ombyggede

deres egne cykler med inspiration fra

de motocross-motorcykler, de ikke

selv havde råd til. Dermed opfandt

de det, der senere skulle blive kaldt

‘Bicycle Moto Cross’ - BMX.

Sporten boomede først for alvor i

Europa, da de små, hurtige crosscyk-

ler var med i filmen E.T. i 1982. Nu

blev det pludselig smart at køre BMX,

og en række klubber skød op landet

over. De første klubber havde faktisk

præsenteret sporten i Danmarks

Cykle Union allerede i 1980, men DCU

ønskede ikke at huse sporten.

To repræsentanter for DMU tog

sidst i 1981 til Holland for at se et

BMX-stævne, og samme år byggede

Brøndby Motor Klub den første

danske BMX-bane ikke langt fra

Idrættens Hus.

Til at starte med var der diskussion

om, hvorvidt BMX omfattede både

hastighed og freestyle, og flere

klubber dyrkede begge dele. Visse

steder blev der også kørt BMX med

sidevogn. I DMU-regi blev hastig-

hedsløb for enkeltcykler dog hurtigt

den eneste disciplin. Blandt de første

klubber var Skanderborg BMX,

Brøndby BMX samt BMX-klubberne

i Aarhus, Aalborg, Aars, Horsens,

Ringsted, Skive og Taulov.

I september 1982 afholdt Amager

Motocross Klub det første nationale

mesterskabsstævne, og interessen

var så stor, at der kunne køres i tre

alderskategorier. Løbet havde to

klasser: en mesterskabsklasse for

kørere med egne cykler og en pro-

pagandaklasser for begyndere, som

måtte låne en BMX-cykel på dagen.

Importøren Tårnby Cykler A/S stillede

lånecykler og hjelme til rådighed. I

1983 var Ringsted BMX vært for et

uofficielt DM, som ifølge dagspres-

sen ikke gik videre godt. Der var rod

i startnumre og officialroller, men

endnu værre var banen direkte farlig i

flere hop og sving, lød det i en artikel

i en jysk lokalavis.

”Arrangørerne måtte erkende, at de

ikke vidste, hvordan en BMX-bane

skal bygges op,” skrev avisen, der

med lokal stolthed refererede, hvor-

dan Skanderborgs erfarne BMX-dren-

ge bevæbnet med skovle rettede de

værste fejl på banen. Bagefter kørte

de løbet, når de nu var rejst den lange

vej til Ringsted. Skanderborg BMX

tog fem af stævnets tolv podieplad-

ser.

Danmarks Motor Union optog officielt

den nye sport i 1983, og året efter

optagelsen havde DMU registreret

655 licenskørere i BMX. Det første

officielle DM blev afholdt i Haderslev

i september 1984, hvor omkring 300

kørere stillede til start. Ti danske

kørere deltog desuden i det første

officielle EM i Birmingham, mens NM

blev afholdt i Brøndby i september

1983.

I 1984 var annoncerede Dansk

Motorsports Kalender 24 BMX-løb

her i landet.

De første år var startbakken i BMX

ikke mere end 1.5 meter høj, 10 meter

bred og 10 meter lang. En kraftig

elastik, som blev holdt og siden

sluppet af en official, udgjorde star-

tanordningen. Svingene på BMX-ba-

nerne var flade og oftest afgrænset

med bildæk. I forhold til senere år

var der ganske få hop på banerne.

BMX-cyklerne havde høj saddel, og

kørerne sad ned, når de kørte gennem

svingene.

Allerede i løbet af 1984-1985 blev

elastikstarterne på mange baner ud-

skiftet med 25-30 cm høje startbom-

me i metal, først med pedalstyring,

siden en magnetlås. Næste trin var at

få monteret et startlys i rødt, gult og

grønt, som styrede starten.

Dansk BMX var vært for sit første

rigtige internationale løb i Ålborg i

1985. I alt 270 kørere deltog. Samme

år tog Danmarks 85 NM-deltagere

seks guldmedlajer, 10 sølv og otte

bronze. I 1987 var Taulov BMX vært

for de nordiske mesterskaber, og

Danmark slog senere på året Tyskland

i en landskamp i Berlin.

Kilde: Pionerer og verdensmestre: DMUs

jubilæumsbog 100 år

De første løb i Brøndby var startskuddet til dansk BMX. I 1983 blev sporten optaget i DMU.

DENSPÆDE START

BMX blev optaget i DMU for 33 år siden. Her er beretningen

om sportens første år