MOTORBLADET JUN.2013 - page 32

32
motorbladet
PÅ STREJFTOG I HISTORIEN
Efter VMet i 1958 blev der arrangeret mange løb på Nissehøjen
med international deltagelse. Banen lå på en lejet grund, med en
kontrakt som udløb i 1966, hvor man efter 10 års løb på banen
ikke kunne få tilladelse til et nyt lejemål, fordi der skulle bygges
huse på området. I dag er en af vejene i det pågældende villa-
kvarter opkald efter banen og bærer navnet Nissehøjen.
Ny motorbane: Nissebjerget
Derfor begyndte Næstved Motor Klub med lys og lygte at lede
efter et egnet terræn, hvor man kunne få tilladelse til at anlægge
en ny motorbane. Næstved Motor Klub med Knud Lodal i spid-
sen fandt en landejendom i Nørre Tvede øst for Næstved, hvor
agerjorden var dårlig: en grusgrav, som var tømt og en kalk-
grav, som var udgravet. Næstved Motor Klub blev forholdsvis
hurtigt enig med ejeren om salget, men først efter meget svære
forhandlinger med myndighederne og foretræde for justitsmini-
steren lykkedes det for klubben at få de nødvendige tilladelser til
at opføre den nye motorbane. Anlægget blev dengang etableret
som motocrossbane under navnet ”Nissebjerget”.
Men i dag har anlægget skiftet navn til ”Nisseringen” og rum-
mer ud over motocrossbane også en bilbane, og ejes af Næstved
Motor Klub. Anlægget er et resultat af en fantastisk arbejds-
indsats af frivillige klubmedlemmer, der står for drift og ledelse
med Arne Lodal i spidsen for hovedbestyrelsen.
1957
Nissehøjen åbnes, VM i motocross 500cc
1958
VM motocross 500cc
1968
Nisseringen åbnes
1973
FIM Cup 125cc
1974
VM motocross 500 cc
Åbningsløb med lokal vinder
I 1968 var banen klar til åbningløbet, hvor Knud Lodals søn,
Søren Lodal, kvitterede for sin fars store arbejdsindsats med
etableringen af baneanlægget, ved at vinde DM i 250cc klassen.
Efter åbning af baneanlægget blev klubben velsignet med mange
lokale talenter, som kunne gøre sig bemærket på internationalt
niveau. Blandt andet havde John Hemmingsen fra Sakskøbing
opnået gode resultater i udlandet på en 125cc KTM, og han fik
god omtale i den lokale presse, som derved trak ekstra publikum
til banen ved Næstved.
I 1973 arrangerede Næstved Motor Klub det internationale løb
’FIM Cup for 125cc’. En løbsserie, som kort efter blev ophøjet
til VM i 125cc. I foromtalen af løbet blev der skrevet meget om
de internationale deltagere, bl.a. japaneren Tararo Suzuki, der
kørte som fabrikskører for Yamaha. Derfor blev klubben pålagt
kun at omtale ham som Tararo ”S”. Ellers kunne publikum op-
fatte det som reklame for det konkurrerende MC-mærke.
Knud Lodal med nr. 24 på Volk Mølle-banen ved Randers, da han
deltog på det danske landshold i Motocross Des Nations på Ariel i
1955 og opnåede en flot 11. plads i det store internationale løb.
Trængsel efter starten på et af sidevognsløbene på
Nissebjerget.
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36
Powered by FlippingBook