MOTORBLADET MAJ 2014 - page 25

25
motorbladet
DMU 100 år
1993:
CAPRANIS EM
Randers Motor Sports Mikkel Caprani, f. 1972, blev den første
danske motocross-europamester nogensinde i 1993, da han vandt
125 cc-klassen. Det var en sejr, han havde arbejdet hårdt på årene
forinden, med placeringer som hhv. nummer 27 og 5 ved EM årene
forinden.
Caprani begyndte at køre motocross i 1985, og blev tidligt set som
et stort talent blandt andre af sportens store navn, Søren B. Mor-
tensen.
Capranis EM-sejr gav genlyd i de danske medier og blandt motor-
sportsfans, og Mikkel Caprani fortsatte sin internationale karriere
med to EM-bronzemedaljer de følgende år i større motorklasser.
I alt blev det til fire sæsoner i EM-serien, hvorefter han kørte fire
sæsoner i VM-serien.
Mikkel Caprani dominerede dansk motocross op gennem 1990’erne
i selskab med en håndfuld danske kørere af international klasse.
Han var med til at vinde to nordiske holdmesterskaber og ni danske
senior-mesterskaber i motocross. Han vandt bronze ved de åbne
hollandske mesterskaber og deltog i flere sæsoner i kampen om de
åbne tyske mesterskaber.
I årene 1991-1997 blev Mikkel Caprani udtaget ni gange til det
danske motocross-landshold, et hold han siden skulle blive træner
for gennem DMU. Han fik opbakning fra Team Danmark gennem
næsten 10 sæsoner og fik overrakt Hans kongelige Højhed Kron-
prins Frederiks Legat samt ugebladet SE&Hør/Gunner ’Nu’ Fon-
den’s Legat. Mikkel Caprani er to gange blevet kåret som ”årets
sportsmand i Randers” og har modtaget DMU’s fortjensttegn i sølv.
2009:
OFFTRACK FINDER FODFÆSTE
Da strukturen i DMU blev lavet om i 2009, blev der skabt en ny
sportskommision for offtrack-sporterne trial, enduro og supermo-
tard. Denne sportskommision betød et langt større råderum for
sporterne, der målt på antal medlemmer var ganske små, men som
kunne melde om voksende tilslutning.
Trialdelen af nye offtrack-kommision satsede på ungdomsarbejdet
samt på at få gødet jorden for at få flere kvindelige trialkørere, så-
dan som man så det i udlandet. For at nå de to mål introducerede
man en kadet-klasse for unge under 14 år, en juniorklasse (under
18 år) samt en kvindeklasse. I 2013 kørte man for første gang DM
i disse tre klasser ved et separat arrangement.
Offtracksporterne vandt endnu en politisk sejr, da en økonomisk
forhindring for at køre offtrack blev fjernet. I 2009 blev det nemligt
muligt at få en såkaldt sportsregistrering af motorcyklerne via DMU.
Det betød, at kørerne fik dispensation omkring cyklernes udstyr og
ikke længere skulle betale den høje danske registreringsafgift for
disse sportsmotorcykler. Til gengæld måtte de kun køre på offentlig
vej på selve løbsdagen med sådan en tilladelse.
De to nybrud betød stor fremgang for dansk enduro. Her gik man
på tre år fra 6 til 121 licenser. Enduroklub Danmark blev stiftet
i 2010 og talte i jubilæumsåret 2014 flere end 75 medlemmer.
Klubben etablerede flere permanente træningsområder til både
enduro og trial. Det betød, at man i årene efter stiftelsen kunne
afholde utallige træningsarrangementer, udlandsture og løb. En-
duroklub Danmark afholder hvert år flere afdelinger af det officielle
danmarksmesterskab.
I 2013 blev Enduroklub Danmark Vest etableret som en afdeling
under DMU-klubben Børkop Motor Sport. Også den firhjulede mo-
tocross - quad cross - fandt plads i DMU i det nye årtusinde.
Offtrack dækker enduro, trial freestyle og supermoto. Danske Peter Weiss,
billedet, kører flere af grenene og har deltaget i X-games i disciplinen en-
duro.
1...,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 26,27,28,29,30,31,32,33,34,35,...40
Powered by FlippingBook