13
motocross
/ mb
Thomas Kjer Olsen og Rasmus Krogh
Jørgensen har lignet lidt af et dream
team i 2016, men den opnåede
succes stod på ingen måde skrevet i
krystalkuglen. Hvis vi kigger blot et
par år tilbage, stod Rasmus Krogh
Jørgensen overfor at skulle genopfin-
de sig selv i en sport, han måtte forla-
de efter sin skade. Thomas Kjer Olsen
havde kniven for struben på grund
af manglende resultater samt en
kontrakt, der måske ikke var det papir
værd, den var skrevet på. Sammen
fandt de to stærke personligheder
formlen til succes i 2016, og nu står
de med hver deres kontrakt på det
absolut højeste plan i sporten.
Tilbage i 2013 kørte Thomas sin før-
ste komplette sæson i EMX250-klas-
sen på en J-tech Honda, og selvom
Thomas ikke havde det bedste grej i
feltet, så var det tydeligt for enhver,
at den unge dansker kunne køre mo-
torcykel. Thomas endte som samlet
nr. 8, og der var forsigtige forhåbnin-
ger om, at han kunne komme i top-3
i 2014. Thomas løb imidlertid ind
i nogle småuheld, så den samlede
placering i 2014 blev en 6. plads, men
han var på podiet undervejs, og der
var en fornuftig forklaring på de heat,
der ikke var lykkedes, så den person-
lige indsats var godkendt. Problemet
var bare, at de to foregående års
resultater satte et meget stort pres
på, at der skulle leveres resultater i
form af en medalje i 2015 - helst af
guld og minimum af sølv eller bronze.
2015 startede imidlertid så skidt
som overhovedet muligt, da Thomas
væltede og slog skulderen i første
sving i årets første heat. Han kom
godt igen, men efter yderligere et par
krusninger på vejen endte det med
endnu en samlet 6. plads i europame-
sterskabet. Selvom der havde været
individuelle højdepunkter, betød det,
at de resultatmæssige forventninger
ikke var indfriet, og Thomas stod i
en svær situation. Han blev droppet
fra Team Danmarks talentprogram,
men ydermere fik han også besked
om, at Bodo Schmidt Motorsport ikke
ville forsætte i EMX250 året efter, så
hans to-årige kontrakt var værdiløs.
Bunden blev skrabet
Thomas befandt sig i et stort dybt
hul imellem 2015/2016, og han var
nødt til at sætte sig ned med de
folk, der var omkring ham. En af dem
var Rasmus Krogh Jørgensen, som
Thomas havde indledt et samarbejde
med i slutningen af 2015. Samar-
bejdet havde en kæmpe fordel fra
start, fordi Rasmus allerede havde et
tæt forhold til Thomas og hele hans
familie, så kendskabet til udfordringer
og fordele var på forhånd stort fra
alle sider. Sammen fik parterne sat
et godt program sammen, der blev
fundet eksterne sponsorer, og med
et skifte til Husqvarna lykkedes det
at forsætte med et set-up hos Bodo
Smith Motorsport. Men vigtigst af
alt, så kom Thomas stærkere, mere
moden og meget mere struktureret ud
til 2016-sæsonen.
Det samme var tilfældet for Rasmus,
som også havde været i gang med
at finde sin helt rigtige plads i rollen
som træner/manager i en sport,
hvor der ikke er komplette facitlister,
men hvor man altid skal tilpasse sig
situationen, man befinder sig i. Som
træner/manager er du oftest nødt til
at være involveret i flere ”projekter,”
og Rasmus startede også sæsonen
med træningsskoler i Spanien, inden
han koncentrerede sig fuldt ud om
Foto: Carsten Olsen
Foto: Hans Vennekilde