MOTORBLADET MAJ 2014 - page 18

18
motorbladet
1922:
EN FABRIKANT TÆNKER STORT
”Jeg kom tilfældigvis til at see paa en Motorcykle. Hvor var saadan
en Motorcykle dog noget skrækkeligt sammenbikset noget.” Sådan
beskriver støvsugerfabrikant og opfinder P.A. Fisker starten på mo-
torcykeleventyret Nimbus. Året var 1915, og det forrygende salg af
støvsugere var gået i stå for Fisker & Nielsen-fabrikken. Fabrikan-
ten gik og funderede over, hvad hans fabrik nu skulle producere.
Derfor gik han i gang med at konstruere en motorcykel helt fra
bunden. Han købte en F.N. med sidevogn og skilte den ad, gen-
brugte nogle ideer og fandt på flere nye løsninger. I 1916 havde
han sin første prototype klar. Fabrikant Fisker deltog i de følgende
år i en række løb for at vise, at hans maskine - der på grund af den
særprægede tank blev kaldt ”kakkelovnsrøret” - var driftsikker og
hurtig. Fisker deltog altid med sidevogn. De første Nimbus’er blev
solgt i 1919, men en større produktion kom først i gang i 1921.
Selvom konkurrencen fra især amerikanske mærker som Harley-Da-
vidson og Indian var hård, blev Nimbus et populært mærke i dansk
motorsport. En af de fremmeste kørere, Albert Petersen, kom gang
på gang ind som nr. 1 i motorløbene på Nimbus i 1919-1922, hvor
hans karriere endte brat med et uheld. Nimbus blev produceret i
syv år, inden P.A. Fiskers søn, Anders, gik i gang med at designe en
efterfølger. Den såkaldte ”Humlebi” - Nimbus C - blev prøvet første
gang i BSA-klubbens trial i 1934, og fabrikanten var nervøs, for den
var ikke helt færdigudviklet og var ikke bygget til væddeløb. Allige-
vel vandt Joseph Koch dette løb på sin Nimbus, og de følgende år
gik Nimbus C sejrsgang i mange både danske og udenlandske løb,
både på landevej og bane. Halvdelen af alle solgte motorcykler her-
hjemme var i perioder af mærket Nimbus. Fisker-Nielsen indstillede
sin produktion af motorcykler i 1959.
Kilde: Nimbus, Nilfisk og Fisker-familien, Allan Kløve Nyborg, 2006
Det tradtionsrige Skagenløb blev første gang afholdt i 2013. Det næste
1.000 km lange løb frem og tilbage mellem Skagen og København tog ca.
halvandet døgn at gennemføre.
P.A. Fisker kørte selv løb på sine tidlige motorcykler i årene frem mod
1920 for at prøve prototyperne af. Her er fabrikanten på ’rør nr. 2’.
1914:
DANSKE PIONERER
Dansk Motor Cycle Club var med allerede i 1904, da Motocycle
Club de France indbød til løb i selskab med franske, engelske og
tyske kørere. Denne gruppe klubber dannede senere på året den
internationale motorcykelunion, som først blev kaldt FICM.
I 1914 - ”19. april kl. 3 1/4,” som der står i det håndskrevne re-
ferat - blev Danmarks Motorcykle Union dannet med det formål
at fremme motorcykelsporten i Danmark. Den blev stiftet i Wivels
selskabslokaler - en del af det nuværende Tivoli - i København. Den
direkte anledning var, at Dansk Motor Klub ønskede at få godkendt
et storstilet løb, som skulle afvikles over to dage i starten af maj.
Allerede på unionens første dag besluttede man at holde et ”Es-
bjerg-løb” 14. juni 1914 og et orienteringsløb på Sjælland 12. juli
samme år.
Fem motorklubber var med til stiftelsen: Aarhus Motor Klub, Køben-
havns Motor Klub, Motorcykleklubben Elleham, Motorklubben An-
glo-Dane og Skanderborg Motor Klub. Roskilde og Omegns Motor
Klub blev optaget i februar 1915, mens Esbjerg Motorklub, Fyens
Stifts Motor Klub og Midtjydsk Motorforening trådte ind lidt senere
i 1915.
I unionens første leveår blev der afviklet mange af de såkaldte på-
lidelighedsløb, der skulle teste, om kørere og materiel kunne holde
til udfordringerne. Aarhus Motor Klub arrangerede et bakkeløb i
selskab med Motorklubbben Elleham, ligesom der blev arrrange-
ret Sjælland Rundt, landevejsløb med start i Skanderborg og et
vifteløb over to dage i København. Unionens første arrangement,
Esbjerg-løbet i juni 1914, havde 44 deltagere, med start fra både
Århus og København. Man var dog så uheldig med vejret, at ingen
af de jyske deltagere kom i mål.
Da 1. verdenskrig brød ud i efteråret 1914, var Skagenløbet, der
gik fra København til Skagen og retur, netop afsluttet. Det blev
gennemført igen året efter, ligesom to store løb som de eneste blev
afviklet i 1915 af hhv. Skanderborg Motorklub og Fyens Stifts Motor
Klub. Under krigen koncentrerede Danmarks Motorcykle Union især
kræfterne om at skaffe benzin til sine medlemmers køretøjer.
1...,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17 19,20,21,22,23,24,25,26,27,28,...40
Powered by FlippingBook