Previous Page  19 / 36 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 36 Next Page
Page Background

19

off track

/ mb

Hvordan bliver du endurokører? Er det

kun for granvoksne mænd og kvinder

med ekstrem udholdenhed og motor-

cykler, der kan køre i timevis uden en

tankning? Skal man være i form som

en ironman og have teknik som en

elite trial-kører?

Motorbladet kigger lige inden sæson-

start nærmere på, hvad der skal til for

unge, der vil prøve at køre enduro, en

sport som kombinerer fart, teknik og

udholdenhed for kører og maskine.

Og som også giver oplevelsen af at

prøve kræfter på de længste og mest

varierede spor for knopdæk i tohjulet

motorsport i landet.

Få klasser

I forhold til motocross er der ikke

mange klasser og alderstrin for unge

endurokørere. Enduro er stadig en

mindre sport og starter først fra 13

år, hvor man kører som junior til og

med 22 år. Hvis du er hardcore og

har bevist det flere gange, kan du

få dispensation til at køre, fra du

er 11 år. Nogle klubber, som f.eks.

Hedelands MotorKlub ved Roskilde,

har selvstændige enduroafdelin-

ger med egne enduromaskiner og

-træning. Andre klubber, som Børkop

Motorsport nær Vejle, har en afde-

ling, som arrangerer løb og træning,

mens Enduro Klub Danmark er en ren

enduroklub, som laver træninger og

løb primært på Sjælland. I praksis

kan du dog få enduro-licens i enhver

DMU-klub. Har du allerede en cross

eller trial licens, koster det kun 10 kr

ekstra. En ren enduro licens koster

650 kr for 13-17 årige og 975 kr for 18

år og derover.

En lettere start

Juniorklassen, som du kender på

hvide nummerplader med sorte tal,

kører mindst to timer i hvert løb og

starter lige efter enduro A og B. Men

det er også muligt at stille op i C-klas-

sen eller den nye Motionsklasse med

ca. halvanden times køretid for en lidt

mere easy start. Den anbefales til lidt

mindre øvede.

Der køres seks DM-afdelinger i landet

hvert år i vidt forskellige landska-

ber. Mange af de største militære

øvelsesområder og andet terræn

med skrænter, slugter, åbne marker

og snoede spor kommer i spil. Nogen

gange smides en crossbane ind som

en del af sporet. Dertil laver klubber

under DMU fællestræning både øst

og vest for Storebælt. Det kan være i

store grusgrave eller private områder,

hvor et team af tre-fire trænere kører

alle deltagerne gennem stationer af

teknikker. Og her er især juniorkørere

meget velkomne.

Supplerer cross

I Danmark kommer mange unge køre-

re med et højt niveau fra Motocross,

hvor de nemt kan være med på de

hurtige sektioner af endurosporet.

Enduro kan give crosskørere en mas-

se ekstra teknik, som f.eks. at lære at

spare på kræfterne gennem optimalt

sporvalg under de vanskeligste for-

hold og at køre maskinen endnu mere

med hofte og knæ.

I udlandet og i verdenseliten er det

kørere med en solid MC trial-bag-

grund, der når toppen inden for de

største enduroløb. Stjerner som

Johnny Walker, Graham Jarvis, Cody

Webb og Alfredo Gomez har alle star-

tet med at få 100% styr på balancen

og koblingen i trial.

Der er også set gode unge enduro

kørere, som har kørt speedway eller

fået en solid opdragelse på knopdæk

med farmand til træning og off-road

rally løb under Dansk Off-road Motor-

cykel Klub.

Udstyr og maskine

Junior kørere bruger fuld beskyttelse

som i MX. Nakkekrave er også obliga-

torisk. Dertil er det en fordel med en

lille rygsæk med drikkesystem, som

f.eks. Camelback for at få væske nok.

I rygsækken har du også to forbin-

dinger til førstehjælp, som reglerne

kræver. Der køres med transponder i

enduro-løb.

Victor Gulhammer junior DM 2016. Foto: Rasmus Carstensen