19
off track
/ mb
Hvordan bliver du endurokører? Er det
kun for granvoksne mænd og kvinder
med ekstrem udholdenhed og motor-
cykler, der kan køre i timevis uden en
tankning? Skal man være i form som
en ironman og have teknik som en
elite trial-kører?
Motorbladet kigger lige inden sæson-
start nærmere på, hvad der skal til for
unge, der vil prøve at køre enduro, en
sport som kombinerer fart, teknik og
udholdenhed for kører og maskine.
Og som også giver oplevelsen af at
prøve kræfter på de længste og mest
varierede spor for knopdæk i tohjulet
motorsport i landet.
Få klasser
I forhold til motocross er der ikke
mange klasser og alderstrin for unge
endurokørere. Enduro er stadig en
mindre sport og starter først fra 13
år, hvor man kører som junior til og
med 22 år. Hvis du er hardcore og
har bevist det flere gange, kan du
få dispensation til at køre, fra du
er 11 år. Nogle klubber, som f.eks.
Hedelands MotorKlub ved Roskilde,
har selvstændige enduroafdelin-
ger med egne enduromaskiner og
-træning. Andre klubber, som Børkop
Motorsport nær Vejle, har en afde-
ling, som arrangerer løb og træning,
mens Enduro Klub Danmark er en ren
enduroklub, som laver træninger og
løb primært på Sjælland. I praksis
kan du dog få enduro-licens i enhver
DMU-klub. Har du allerede en cross
eller trial licens, koster det kun 10 kr
ekstra. En ren enduro licens koster
650 kr for 13-17 årige og 975 kr for 18
år og derover.
En lettere start
Juniorklassen, som du kender på
hvide nummerplader med sorte tal,
kører mindst to timer i hvert løb og
starter lige efter enduro A og B. Men
det er også muligt at stille op i C-klas-
sen eller den nye Motionsklasse med
ca. halvanden times køretid for en lidt
mere easy start. Den anbefales til lidt
mindre øvede.
Der køres seks DM-afdelinger i landet
hvert år i vidt forskellige landska-
ber. Mange af de største militære
øvelsesområder og andet terræn
med skrænter, slugter, åbne marker
og snoede spor kommer i spil. Nogen
gange smides en crossbane ind som
en del af sporet. Dertil laver klubber
under DMU fællestræning både øst
og vest for Storebælt. Det kan være i
store grusgrave eller private områder,
hvor et team af tre-fire trænere kører
alle deltagerne gennem stationer af
teknikker. Og her er især juniorkørere
meget velkomne.
Supplerer cross
I Danmark kommer mange unge køre-
re med et højt niveau fra Motocross,
hvor de nemt kan være med på de
hurtige sektioner af endurosporet.
Enduro kan give crosskørere en mas-
se ekstra teknik, som f.eks. at lære at
spare på kræfterne gennem optimalt
sporvalg under de vanskeligste for-
hold og at køre maskinen endnu mere
med hofte og knæ.
I udlandet og i verdenseliten er det
kørere med en solid MC trial-bag-
grund, der når toppen inden for de
største enduroløb. Stjerner som
Johnny Walker, Graham Jarvis, Cody
Webb og Alfredo Gomez har alle star-
tet med at få 100% styr på balancen
og koblingen i trial.
Der er også set gode unge enduro
kørere, som har kørt speedway eller
fået en solid opdragelse på knopdæk
med farmand til træning og off-road
rally løb under Dansk Off-road Motor-
cykel Klub.
Udstyr og maskine
Junior kørere bruger fuld beskyttelse
som i MX. Nakkekrave er også obliga-
torisk. Dertil er det en fordel med en
lille rygsæk med drikkesystem, som
f.eks. Camelback for at få væske nok.
I rygsækken har du også to forbin-
dinger til førstehjælp, som reglerne
kræver. Der køres med transponder i
enduro-løb.
Victor Gulhammer junior DM 2016. Foto: Rasmus Carstensen