20
off track
/ mb
Maskinen kan fint være en crosser.
En rendyrket enduromaskine er kort
fortalt er en crosser med lys og støt-
tefod samt en lidt anden gearing og
opsætning i affjedringen samt plads
til et par liter mere i tanken. Der er
frit valg i motor- og hjulstørrelse.
De basale krav er en støjdæmpning,
som tillader 110 dB på to meter,
hvilket de fleste 2-takt originale MX
potter fint klarer. MX 4-takterne
kan have svært ved at holde de 110
dB, specielt med tunpotter. Der skal
være en for- og baglygte monteret,
som dog ikke behøver at kunne
lyse. Håndbeskyttere (se foto), som
beskytter fingre og bremse-/kob-
lingsgreb er en stor fordel, da enduro
kørere kommer tæt på træer og andre
forhindringer.
For de yngste kørere kan maskinen
være en 85 cc 2-takt, eller firetaktere
som f.eks. Honda 150 CRF-R, Honda
CRF 230, Yamaha TTR-125. Senere i
juniorklassen ser man 125cc totakt
eller 250cc 4-takt maxi maskiner
Du skal bare have en god ide om dit
brændstof forbrug – så du får tanket
i pit’en, som du passerer for ca. hver
10 km. I pit’en må du få hjælp til tank-
ning, justering af dæktryk og kæde
samt reperation af bremser.
Kørefærdigheder
Du bør kunne køre i sand, mudder, op
og ned af skrænter og gennem det,
en godt smadret crossbane ellers
byder på. Som i kampsporten mixed
martial arts MMA får du brug for at
beherske flere discipliner for at gå ti-
den ud. Du skal kunne køre kontrolle-
ret mellem tætte træer og selv kunne
rejse en væltet maskine op og få liv
i den. Men du behøver ikke at kunne
køre over store træstammer, bildæk
og stenbunker. For der laves altid en
udvej, som dog også er en lille omvej,
der gør det muligt at køre sikkert
uden om de udforinger du ikke er klar
på endnu. På et endurospor kører
der altid voksne officials i gule veste
rundt, som gerne må hjælpe nye
juniorkørere med at komme videre fra
en svær situation. Det kan være, du
har kæmpet længe nok ved en drilsk
fedtet skrænt eller at din maskine
ligger væltet mellem nogle træer og
lige har styret låst fast. Du kan også
få hjælp fra andre konkurrenter, for
i enduro gælder reglen, at hvis man
som kører hjælper en anden kører, der
er i nød under løbet, kan man få den
tabte tid trukket fra sin sluttid.
Enduro for eliten
Hvis du viser resultater og virkelig vil
videre med enduro, så støtter DMU
et talenthold, som har egen træner
og træningssamlinger i både ind- og
udland. Det har
b.la. talt kørere som
Victor Guldhammer, Oliver Schmidt,
Rasmus Worup, Emil Uno, Markus
Bæk og Magnus Rasmussen. Nogle
af eliteholdets kørere er også fuldt
aktive MX-kørere, som bare vil og kan
begge dele.
Til DMU træning. Marcus Brahe Bohnsen, 13 år, kører første løb i 2016.
Foto: Rasmus Carstensen
Enduro-spor er varierede - fuld gas gennem gården!
Oliver Schmidt igennem svært terræn uden problemer. Foto: Foto7200
Emil Uno rykkede fra junior hurtigt videre
til de voksnes B- og nu A-klasse.
Enduro-maskine med lys og håndbeskyttere - og en frisk kører.