Nr. 6 - DECEMBER 2014 - page 15

15
motorbladet
motocross
Det sydlige Californien. Kendt for den massive trafik, 50 meter
imellem restauranterne og så den elementære vindheks i ny og næ.
Og netop det tørre klima har gjort området sydøst for Los Angeles
til et mekka for motocross. Ikke alene for amerikanske kørere, men
også for for udenlandske lykkeriddere, der søger at gøre lykken
imellem de tørre bakker og det blinkende neon. Industrien omkring
sporten har fået lov at vokse sig stor, og pengene, der flyttes rundt,
er mindst lige så store. Det er også her, de amerikanske professio-
nelle har deres base. Ligesom de store teams.
Imellem alt dette, i et sandfarvet hus i Lake Elsinore, blafrer der et
Dannebrog over døren. Det markerer at her bor en dansk knægt,
der forsøger at tilkæmpe sig sin del af kagen. Joachim Falden er 18
år, og har været en del omkring i sit unge liv. Allerede tidligt forlod
han og familien Danmark, og han har derfor fået det meste af sin
motocross-opvækst i Frankrig. Men for en gut med ambitioner, var
det USA der trak, og her har han snart været i to år. På jagt efter
guldet.
Motorbladet snakkede med ham om den amerikanske drøm.
MB: Hvor længe har du boet i USA, og hvordan fik du ideen at
prøve derovre?
Joachim Falden: -Jeg rammer faktisk ind i mit andet år i USA nu her.
Den største grund til at jeg flyttede, må nok være den måde, VM er
sat op på nu om dage. Jeg mener, at det næsten er umuligt at lave
en karriere i Europa/MXGP, hvis ikke man har penge til at betale
sig ind i et team. Det er svært at gøre på talent alene. Desuden må
man erkende, at der generelt er flere penge og muligheder i USA.
Ligesom der også er supercross, hvilket tiltaler mig en hel del.
MB: Hvad er dine bedste resultater i Frankrig og i USA?
Joachim Falden: -Da jeg kørte i Frankrig var mine slutresultater ikke
super, hvis jeg skal være helt ærlig. Jeg var meget tit skadet som
85cc-kører. Da jeg kørte 65cc blev jeg dog schweizisk mester, så
helt galt var det ikke. Men jeg rykkede hurtigt op på 125cc, hvor
jeg vandt en afdeling af det franske 125-mesterskab. (I et hurtigt
og bidskt felt).
-I USA er det nok min sejr til Loretta Lynn’s Regional Kval’, hvor jeg
vandt et heat og kom på podiet i begge mine klasser. Og så Dodge
Championship i Hangtown, hvor jeg vandt tre titler og alle ni heat,
jeg kørte. Titlen som California State Champion giver en troen på
at det kan lade sig gøre.
MB: Hvad er forskellen på motocross i USA og Europa?
Joachim Falden: -I USA er motocross ikke bare en hobby, som det
er i Europa, hvor det er mere en nichésport baseret på frivillighed.
Her er det en forretning, uanset i hvilket aspekt man betragter, og
ikke noget man gør for sjov. Derfor er banerne altid så vel præpare-
ret, faktisk lidt for meget engang imellem, hvis du spørger mig. Men
det gør det mere sikkert at køre for alle.
-Desuden er reglementet omkring banernes opbygning noget mere
lempeligt herovre. Hoppene må være større, og der må være lidt
sværere tekniske sektioner i forhold til i Danmark. Jeg ved, de dan-
ske regler er til for at højne sikkerheden og forskellige andre ting,
men store hop og andre sektioner kan sagtens være sikre, hvis de
bliver lavet ordentligt og passet derefter.
MB: Hvad er forskellen på løbene i USA og Europa?
Joachim Falden: -Da landet er så stort, kan man ikke have en fast
serie – som ADAC eller DM. Derfor er løbene ofte arrangeret over
en uge på forskellige baner i landet. Hver løbssejr per klasse tæller
derfor som et mesterskab. Sådan lidt nemt sagt.
-Der er seks store løb, man gerne vil køre herovre:
James Stewart Spring Championship. Freestone, Texas.
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...36
Powered by FlippingBook