Nr. 6 - DECEMBER 2014 - page 32

32
motorbladet
SIKRERE OG
HURTIGERE
Baner og motorer i Road Racing 1960-2014. Fra 4-takt til 2-takt og tilbage
Tekst: Steen Pedersen
I årene 1960-2014 gennemgik roadra-
cing-sporten en dramatisk udvikling,
både mht. racernes udvikling, men også
de benyttede baner. Måske en af grun-
dene til navneskiftet fra TT (Tourist Tr-
ophy) til RR (Road Racing), hvor man
især i de tidlige år benyttede afspærrede
landeveje til løbene.
Sådanne afspærrede offentlige veje blev i
en vis udstrækning, dog ofte i noget for-
kortede udgaver, brugt helt op i 80’erne,
hvor man især i Østeuropa (eks. Sachsen-
ring) ikke havde samme midler til at lave
dyre permanente anlæg.
Sikkerheden løb dog fra disse legenda-
riske landevejsbaner, efterhånden som
racerne blev hurtigere. Den manglende
sikkerhed var endnu mere udtalt for en
tungere 4-hjulet racer, hvor forfærdelige
ulykker udover køreren kunne involvere
mange dræbte tilskuere.
De permanente baner gav bedre tilsku-
er-forhold med større overskuelighed,
samt ikke mindst bedre muligheder for
en øget kommercialisering via TV. Sik-
kert medvirkende til, at roadracing er
klart størst på verdensplan blandt de mo-
toriserede 2-hjulssporter.
Motoren udviklet
Måske endnu mere interessant er racer-
nes udvikling rent teknisk, mht. både af-
fjedring, dæk og motorer, - hvor en racers
Børge W. Nielsen RRK Viking blev dansk mester i forskellige klasser i 1971, 1974 og 1983. Arkivfoto: Motorbladet
1...,22,23,24,25,26,27,28,29,30,31 33,34,35,36
Powered by FlippingBook