MOTORBLADET SEP. 2012 - page 34

34
motorbladet
Det er tirsdag aften, og solen skinner højt over Sorø BMX Klub.
På banen tonser drenge og piger i alderen 5-7 år rundt på cyklen,
mens de får støttende ord, kærlige klap på hjelmen og instrukser
fra træner Dan Jensen. På sidelinjen står forældrene. De drikker
kaffe, spiser muffins og hjælper til med diverse opgaver i klubhu-
set. Man skulle tro, at der var gang i et særligt arrangement denne
lune sommeraften i Sorø, men det er ikke tilfældet. Sorø BMX Klub
har nemlig valgt, som en del af klubudviklingsstrategien, at ind-
drage og aktivt bruge forældrene. Denne forældreinddragelse er ét
af fire områder, som klubben sidste år valgte at fokusere på.
-Den plan, som vi lagde sidste år, gjorde, at vi kom frem til fire
fokusområder, som skulle definere klubben; lokalsamfundet, resul-
tater, BMX-banen og så forældreinddragelse. Derefter gik vi ned i
hvert område og spurgte; hvad er målet, og hvad ønsker vi frem-
over? Tag fx forældrene. Vi ønsker engagement og involvering fra
forældrene, men det ønsker alle klubber jo. Det, vi så har forsøgt,
er at definere over for forældrene, hvad det er, vi ønsker af dem.
Lige så snart vi konkret har defineret opgaverne, så er forældrene
der også, fortæller Dan Jensen, som ud over træner også er besty-
relsesmedlem i klubben.
En Åben Hus-strategi
Den sydvestsjællandske BMX-klub tæller i øjeblikket 80 medlem-
mer. Målet er at runde 90 inden året er omme, og endnu længere
frem er overliggeren 120 medlemmer. Ifølge Dan Jensen har de tre
Åben Hus-arrangementer, som klubben har afholdt det sidste halv-
andet år været medvirkende til en markant medlemsstigning. Et
bud fra Dan Jensen er, at mellem 60 og 70 % af de nye medlemmer
er kommet til på baggrund af Åben Hus-arrangementerne. Derfor
har klubben også valgt at bruge penge og ressourcer på disse ar-
rangementer, og der er lagt en strategi for, hvordan de i fremtiden
kan udnytte arrangementerne endnu bedre.
-Til de første Åben Hus-arrangementer kom der mellem 50-60, og
folk stod i kø herude. Her brugte vi DMU’s Åben Hus-materiale, vi
brugte de lokale aviser, vi sendte flyers ud til skolerne, og så brugte
vi Facebook, hvor vi fik vores medlemmer til at ”synes godt om”
siden, så den kom videre til andre, fortæller Dan Jensen og nævner
især deres sidste Åben Hus-arrangement, som en stor succes.
-Igen valgte vi Facebook som medie, men denne gang målrettede
vi arrangementet meget mere. Vi lavede en begivenhed og satte
en reklame op på Facebook, som ramte et bestemt bopælsareal
samt en bestemt aldersmålgruppe. Ved arrangementets velkomst
spurgte vi så de børn og unge samt forældrene, der kom, hvor de
boede, og hvor de havde hørt om os. På den måde kunne vi bagef-
ter sige; ”okay, det her virker. Det medie, den aldersgruppe og det
område er der potentiale i.
Sorø BMX Klub har med stor succes afholdt tre Åben Hus-arran-
gementer de sidste par år. Her er det fra maj måned, hvor Jonas
Kristensen og en masse andre i alle aldre havde mulighed for at
prøve kræfter med en BMX-cykel. Foto: Dan Jensen
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,...84
Powered by FlippingBook