MOTORBLADET SEP. 2012 - page 46

46
motorbladet
Rundt om Road Racing
Infomøde om 2013
De sidste to afdelinger af DM blev 19. august afholdt på Ring Knut-
storp. Zenergy Racing og Road Racing Klub Viking stod for det prak-
tiske med masser af træning og løb over fire solbeskinnede dage.
Et planlagt infomøde blev afholdt lørdag aften, hvor alle interessen-
ter kunne komme med kommentarer om årets sæson, samt især
ideer til 2013.
SK-RR ledelsen med Jan Mandelid og Jesper Holm i spidsen svare-
de på forskellige spørgsmål. Der blev spurgt til den korte frist samt
dato-sammenfald for NM-løb i både Sverige og Finland på dage,
hvor der samtidig kørtes SM og DM. Især stævnet i Finland gjorde
det svært for seriøse DM-udfordrere også at køre et NM i hus, lød
kritikken. Jesper Holm forklarede, at det var uenigheder mellem de
nordiske unioner, som blokerede for en anden løsning.
Herefter foreslog Thomas Møller Pedersen, at der næste år kun kø-
res et tællende DM-løb, gerne med to heats. Grundet egne erfarin-
ger som medarrangør på Padborg Park, mente han, at tiden er løbet
fra det nuværende format, da kun få kørere åbenbart gider DM.
Efter 30 år i den hurtigste del af dansk og nordisk RR udtrykte Kim
”Ræs” Jensen stor forundring over manglende samarbejde om RR i
norden. Med deltagelse i masser af løb på nordisk plan, kunne han
genkende stort set samme problematik i hele Norden.
Han foreslog, at den nordiske RR-ledelse satte sig sammen og be-
sluttede 4 til 5 løb fordelt over de fire lande – faktisk som de tidli-
gere NM / SO. Her kunne så køres om både NM og nationalt me-
Tekst og fotos: Steen Pedersen
sterskab ud fra devisen: bedste dansker samlet blev DM-mester,
mens bedste overall blev nordisk mester.
Egentlig ret simpelt, og som han videre påpegede, ville der være
bedre økonomi og bedre konkurrence i sådant et koncept. Hermed
ville vore kørere også blive bedre rustet internationalt.
Zenergy Racings Thorleif Møller udtrykte vilje til endnu et år at fort-
sætte samarbejdet med DMU og klubberne herunder. Han opfor-
drede dog DMU til at komme mere ”frem i skoene”. Især på det
PR-mæssige område efterlyste Thorleif Møller forbedringer.
Jesper Holm forklarede, at der nu er ansat en person i DMU – Mar-
tin Gunnar Thenning – til at tage sig af information og marketing for
DMU som helhed.
Løbsarrangørerne skal dog stadig selv fremsende materiale til
DMUsport.dk og kan som tidligere gøre det til adressen rrweb@
dmusport.dk.
Bjarne Laursen, kører-repræsentant for miniklasserne, efterlyste
også et forbedret nordisk samarbejde på minisiden, idet en del
forlader sporten, når de ikke har en ”mellemstation” fra mini og op
til de efterhånden traditionelle 600 og 1000 cc racere.
Enkelte rookie-kørere var også på banen med forslag, da de især
ønsker mere køretid end DMU-arrangementerne almindeligvis tilby-
der. I den forbindelse bad Jesper Holm de tilstedeværende 30-40
personer om at bruge både DMU facebook – ”DMU Roadracing”,
samt også maile evt. forslag, der kunne medvirke til styrkelse af
vores sport.
Status for de 4 ”Award”-kørere
Sidste DM-løb på Knutstorp havde besøg af alle 4 RR-kørere, som
var nomineret til Danish Motors Award tidligere i år. Alle havde en
god weekend, Robbin Harms dog uden selv at deltage.
Spændende nyt fortalte han, da jeg mødte ham og fruen. Samar-
bejdet med Bimota i det italienske Moto2 mesterskab er desværre
ophørt, da teamet bag ikke kunne honorere det lovede.
Han blev dog for nylig kontaktet af det engelske British Superbike
(BSB) team Doodson Motorsport Honda om at teste på Donington
den 7. august. Testen gik fint, og han er nu hyret til at styre 1000 cc
Honda raceren på Cadwell Park sidste weekend i august.
Robbins og fru Amalies glæde var ikke til at tage fejl af, da dette
er en stor mulighed. BSB er nok den stærkeste superbike serie
Fra info-mødet (fra venstre, med ansigt mod fotograf): Rene Prang, elite-
koordinator – Jan Mandelid, kørerrep og SK-RR medlem – Jesper Holm,
SK-RR formand.
1...,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45 47,48,49,50,51,52,53,54,55,56,...84
Powered by FlippingBook