MOTORBLADET SEP. 2012 - page 54

54
motorbladet
KTM300EXC:
Ændringerne på den nye 300 cc’er ikke så mange, og det er der en
årsag til. Cyklen virker egentligt ret godt som den er sat op. Man
har valgt en ny kobling pga. tidligere problemer med slitage og fejl,
for powerens skyld er der det nye V-Force 4 membranhus på. Og
så har man opdateret den elektriske starter for bedre start, så det
nu er en 2-takter.
Jeg fik også på denne cykel 2 ture rundt på sporet, det er efterhån-
den mange år siden jeg har kørt på en 2-takt cykel, men jeg følte
mig virkelig godt tilpas på den. Generelt synes jeg, at den var meget
lettere at håndtere, specielt når jeg skulle flytte rundt på cyklen i de
snævre passager og hvor man skulle reagere hurtigt. På nedkørs-
lerne var 2-takteren meget bedre, næsten som en MTB i forhold til
den noget tungere 4-takter. Jeg regnede så med, at den manglede
poweren fra bunden, når denne kræves. Men motoren er god og
jævn af en 2-takter at være og de ekstra kubik mærkes tydeligt i
bundtrækket, som der konstant var behov for på en enduroprøve
som denne. De forskellige forhindringer synes jeg var lettere at pas-
sere på 300 cc’eren. Alt i alt en super god cykel, som jeg kunne
have brugt timevis på at lege med.
250EXC 6-days
6-days modellen er en gejlet udgave af de almindelige enduroma-
skiner. Den er spækket med dele fra KTM Power Parts kataloget
og er federe over det hele, og så er den hvid i 2013. Jeg fik en
enkelt omgang på en 250EXC 6-days model, og den var fin, men
manglede lige den power som 300cc har. De to cykler er som nat
og dag og man mangler mange steder de ekstra hestekræfter, som
300 cc’eren har. Men selve forskellen bestod nok mest i den nye
forgaffel, der er sat på i 2013.
På 6-days modellen sidder den nye forfaffel fra WP, som man har
døbt 4CS, og den fungerede helt enestående. På det tidspunkt var
den så ny, at ikke engang fabrikskørerne havde testet den, og den
kommer ikke til cross lige foreløbigt, ikke engang i fabriksmodel-
lerne. Den er i sin enkelthed opbygget i fire lukkede kamre i stedet
for det vi kender i dag med to kamre. Funktionalliteten er hel vild og
er markant bedre end de i forvejen gode forgafler fra WP.
Den er opbygget som noget, der ligner en progressiv gaffel, som var
på mode i 90’erne, en type forgafler, jeg altid har synes bedst om.
Samtidig kan man faktisk justere gaflen mens man kører, hvilket
nok er bedst til enduro. Jeg fik kørt den ene runde på endurosporet,
og her mærkede man virkelig forskellen på de ujævne nedkørsler og
passager, hvor den ligesom sugede sig fast til jorden og kontrollen
var markant bedre. Også på træstammerne følte jeg en helt anden
og bedre kontrol og dæmpning.
Jeg fik også muligheden for at teste maskinen på MX-banen sam-
men med WP-teknikerne. Setup’et var dog for blødt til en cross-
bane, men den bunder ikke på samme måde som de almindelige
forgafler. Den er meget blødere og tilpasser sig væsentligt bedre til
bremsehuller og landinger. Jeg var positivt overrasket og oplevede
noget helt andet end i de tidligere tests. Man skal jo huske på, at
det er standarddele som alle har adgang til. Her synes jeg virkelig,
at man er tæt på de meget dyrere løsninger i form af fabriksaf-
fjedering.
Ville vælge 300EXC
Alt i alt en meget positiv oplevelse, hvor jeg fik et lille indblik i pro-
grammet fra KTM på EXC og EXC-F modellerne og en smule erfaring
med hvordan en endurobane også kan se ud. Jeg ville selv helt klart
vælge KTM 300EXC som endurocykel, da den er så meget lettere at
køre på samt at vedligeholde. Jeg havde nogle sjove timer og netop
denne cykel var helt sikkert værd at bruge tid på. Dog ville det være
at fortrække en 6-days model i 300EXC - for så har man da i hvert
fald muligheden for at komme rigtig langt!! Jeg glæder mig allerede
til min næste endurotur engang i fremtiden.
1...,44,45,46,47,48,49,50,51,52,53 55,56,57,58,59,60,61,62,63,64,...84
Powered by FlippingBook