MOTORBLADET SEP. 2013 - page 33

33
motorbladet
Erik Jørgensen, vinder af automobilklassen.
Skærtorsdag morgen d. 2. april 1931 kørte 50 solomotorcykli-
ster sammen med syv sidevognskørere og 19 biler i strålende sol
fra Grønttorvet i København mod Helsingør for at sejle over til
Helsingborg, hvor de skulle møde deres nordiske konkurrenter
i årets 2000 kilometer lange udgave af Elektrolløbet gennem
Sverige og Norge.
Deltagerne anede ikke, hvad der ventede dem forude, da de i
Helsingborg blev startet enkeltvis, motorcyklerne først og biler-
ne 20 minutter senere.
SPORTS MOTOR KLUBBENs ledelse, der var arrangør, hav-
de imødeset turen med bekymring, for de svenske myndighe-
der gav kun med stor betænkelighed tilladelse til løbet få dage
før, og advarede om at vintervejret havde været meget slem ved
vejene. Advarslerne blev imidlertid tilbageholdt af frygt for, at
de set fra reklamemæssigt synspunkt kunne medføre for mange
afbud.
Undervejs faldt der strafpoint både ved for tidlig og for sen an-
komst til kontrolposterne. Allerede inden Gøteborg havde de
fleste deltagere samlet mange strafpoint. Kun den danske mo-
torcyklist Holger Sønderup var pointfri, og værre var i vente.
Turen videre til Oslo var lagt ad en omvej et langt stykke ind i
Sverige, indtil man var på højde med den norske hovedstad, før
man kunne dreje vestpå.
Her begyndte de sværeste prøvelser. Vejene var bundfrosne dybe
hjulspor, hvor de fleste kørere stred sig frem med kun 10 – 15
km i timen. Strafpoint faldt som haglbyger ned over deltagerne,
og mange måtte udgå. Kun seks solomaskiner og tre sidevogne
nåede frem til kontrollen i Oslo lørdag nat.
Trods fire hjul havde bilerne det ikke nemmere. Var de først
kommet ned i de frosne spor, gik det kun én vej. Mange skred
ud eller væltede og måtte vente på hjælp til at komme på ret kurs
igen. En vogn forulykkede fatalt, og både føreren Hermann Jen-
sen og observatøren Frenning omkom.
Efterhånden som deltagerne ankom til Oslo, bredte den tragiske
nyhed sig og skabte triste overvejelser om, hvorvidt løbet burde
fortsætte. Alle var udmattede, og man valgte at sove på det.
Efter råd fra Kungliga Automobilklubben i Stockholm beslut-
tede man at suspendere løbet, og fortsætte om lørdagen i samlet
flok med master ad hovedvejen tilbage til Gøteborg. Nogle del-
tagere, der havde tabt for meget tid på grund af ulykken, kørte
med udenfor konkurrence.
Fra Gøteborg sejlede Fords transportskib ”Charlotte” deltager-
ne til Frederikshavn om natten. De fleste fik en god søvn i de
opsatte køjer og var udhvilede søndag morgen.
1...,23,24,25,26,27,28,29,30,31,32 34,35,36
Powered by FlippingBook