MOTORBLADET SEP. 2013 - page 34

34
motorbladet
Løbet blev løbet genoptaget fra Frederikshavn med en lang eta-
pe gennem Jylland til den afsluttende kontrolpost i Snoghøj. Ef-
ter de forudgående strabadser skulle det være let nok, men turen
gik over grus og ad snoede hedeveje, mens en kraftig snestorm
undervejs bidrog til besværlighederne.
Resten af turen var en transportetape over Fyn, hvor nogle over-
nattede, mens andre fortsatte til Sjælland.
Mandag morgen var der opsamling ved Røde Vejrmølle Kro
på Roskildevej, hvor mange tilskuere var samlet for at hylde de
hjemvendte og udsmykke deres køretøjer med blomster. Klok-
ken 16 kørte deltagerne i kortege ind til Dirt track-banen, hvor
præmieceremoni og æresrunder fandt sted. Der afsluttedes med
en mindetale til ære for de to ofre for ulykken i Sverige.
Ib Krøyer Christensen på en British Excelsior vandt klassen for
solomotorcykler med 281 strafpoint foran Holger Sønderup på
AJS med 283 og Knud Mogensen på BSA med 348.
Motorcyklernes turistklasse gik til H. Lauritzen på BSA med
443 point. Georg Andersen vandt sidevognsklassen på en Hen-
derson med 266 point foran Knud Andersen på BSA med 378
point. Sidevogne turist gik til H. Axelson på Harley Davidson.
Automobilklassen vandtes af Erik Jørgensen i en Chevrolet med
fem points foran svenskeren H. Witte, der kørte i en gammel
Lancia, som trods den havde rundet 300.000 km kørte fejlfrit
med kun én punktering, som kostede 19 points tidstab i Jylland.
Det første Elektrolløb blev i 1930 udskrevet som et
kombineret konkurrence- og turistløb for solomotor-
cykler, sidevogne og biler. Sponsor for løbsserien var
firmaet Elektrol Oil v. Alfred Olsen & Co. Køben-
havn. Turen gik fra København til Stockholm og retur
fra 24/7 til 27/7. Undervejs skulle flere kontrolposter
passeres, og en gennemsnitshastighed på 40 km/time
skulle
overholdes. Løbet blev arrangeret i samarbej-
de mellem Nimbus Klubben og SPORTS MOTOR
KLUBBEN.
I 1931 gik turen fra København gennem
Sverige til Oslo og tilbage gennem Jylland. SPORTS
MOTOR KLUBBEN var enearrangør.
B. Clausen i en Ford vandt bilernes turistklasse med 247 point.
Det enorme antal strafpoint siger alt om løbets sværhedsgrad.
Dansk Motorsportsråd kritiserede efterfølgende SPORTS MO-
TOR KLUBBENs formand Alfred Hansen skarpt for uansvar-
lighed ved at gennemtvinge løbet trods advarslerne fra Sverige.
Heftige diskussioner endte med en beslutning om, at danske løb
med udenlandske etaper fremtidig skulle respektere de stedlige
myndigheders anvisninger. Var advarslerne blevet fulgt, kunne
to menneskeliv være sparet.
Ulykkens ofre, chauffør Herman Jensen og observatøren
malermester Frenning i polarfrakken.
Ib Krøyer Christensen, vinder af solomotorcykelklassen.
1...,24,25,26,27,28,29,30,31,32,33 35,36
Powered by FlippingBook