MOTORBLADET SEP. 2013 - page 24

24
motorbladet
Motocross (MX) blev oprindelig født i 1924 under betegnelsen
’scramble’ i England, og kom først til Danmark i 1949. Dette skete
under helt andre omstændigheder end for de nyere sportsgrene i
DMU. Lige efter 2. verdenskrig tiltrak motorløbs-stævnerne nemt
over 10.000 tilskuere og fyldige avisreportager, fordi underhold-
ningstilbuddene var yderst fåtallige.
Den trehjulede ATV blev udtænkt som et eksamensprojekt af ame-
rikaneren John Plessinger i 1967. Nogle små producenter videre-
førte ideen, men det store boom kom først, da Honda lancerede
sin første ATV i 1970.
Affjedringen blev klaret af de tre ballonhjul. Der gik lidt over 10
år, før den trehjulede ATV fik støddæmpere/fjedre, og dermed blev
interessant til motorsportsbrug. I 1987 blev produktionen af tre-
hjulede ATV’er imidlertid indstillet globalt med et 10-årigt forbud.
Dette havde baggrund i antallet af uheld, som blev forårsaget af en
uhensigtsmæssig (gumpetung) vægtfordeling.
Danskere på vej
frem i quad
HISTORIEN OM FIRHJULET MOTOCROSS, SOM HAR FÅET FAT HERHJEMME
Af Åge Keseler Kirketerp
TVUNGET TIL NYTÆNKNING
Grundet nogle patenter sad Honda tungt på det trehjulede marked,
og tvang derfor indirekte konkurrenterne til nytænkning. Suzuki var
således den første MC-fabrik, som markedsførte den firhjulede ATV
(1982). Dette blev fulgt op af en racingmodel i 1985, hvilket samti-
dig betød startskuddet til race med ATV’erne på motocross-baner-
ne i løbsserien ATV National Motocross Championship.
Modsat MX gik der nu kun 11 år (1996) inden det første Quad
Motocross-race på en dansk motorbane, men som derimod skete
uden den store mediemæssige bevågenhed.
Quad MX blev indledningsvis kørt i stævner sammen med bl.a. si-
devogns MX.
I 2001 gik en jysk trio i gang med at fintænke på afvikling af en
selvstændig DM-serie, hvor de enkelte løb blev kørt udelukkende
med Quad’er. Dette projekt blev kronet med held i 2005, og alle-
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...36
Powered by FlippingBook