MOTORBLADET SEP. 2013 - page 26

26
motorbladet
De psykiske og fysiske udfordringer i Motocross (MX) er fuldt på
højde med dem, som kørerne oplever i fætterdisciplinen: Quad Mo-
tocross (QMX). En quad-racer vejer noget mere end en MX’er, men
har umiddelbart dårligere affjedring end sin 2-hjulede slægtning.
Derfor lander quad’en lidt tungere efter jumps’ene, og overfører flere
energikræfter til kørerens krop.
Thomas Honoré Holm har gennem flere år været frontrunner i den
skrappeste QMX-klasse: OPEN A:
-Jeg var pladask solgt til motorsporten, da min søster for syv år siden
lokkede mig ud for at kikke på en af sine venners fritids-interesser.
Siden er det bare gået slag i slag, og jeg oplever mange spændende
udfordringer med MX-baner i både Danmark og Tyskland, siger han.
På en QMX’er er køreren både styrnand og sandsæk på samme tid.
Derfor bliver mange muskelgrupper aktiveret i de 20 min. lange heats
(+ 2 omgange). Et QMX-stævne består nomtalt af træning, tidtagning
samt to gældende heats, hvor de to placeringer slås sammen til af-
gørelse af podieplaceringerne.
-Jeg træner mindst en time (fem gange om ugen, red.), konstaterer
Thomas Honoré Holm. -Her varierer jeg mellem løb, boksetræning,
mountainbike og vægttræning. Det er samtidig vigtigt at restituere
og ikke at overtræne sig selv. Min grundform bevirker, at jeg har fy-
sisk overskud til at sætte angreb ind på konkurrenterne helt frem til
allersidste konkurrencemeter.
Thomas Honoré Holm er en indædt fighter, som sætter en stor ære i
at vende et truende nederlag til et bedre slutresultat.
2013 har været en spændende motorsports-år for Brædstrup-køre-
ren, som stiller op for Herning Motor Sport (HeMS). Sammen med
Lands-
holdets
ankermand
vinder fart
DANSK TOPKØRER I SPÆNDENDE DANSK QMX-PROJEKT
Af Åge Keseler Kirketerp
Würtz Racing har østjyden været konkurrencekører på et dansk pio-
ner-projekt inden for Quad Motocross.
-Vi har kørt meget i den tyske QMX-serie, siger teamchef Jock Würtz.
-I 2012 manglede vi et sekund på omgangstiderne for at komme på
podiet, hvordan vi end vrikkede med ørerne.
Würtz Racing satsede til 2013-sæsonen på to selvudviklede racere,
som hver er små 15 kilo lettere end i 2012.
-Det har været en spændende proces at udtænke forbedringerne
sammen med Jock, supplerer Thomas Honoré Holm. -Først og frem-
mest gjaldt det om indbygning af motor med bedre effekt samt en
gearkasse, som overførte hestekræfterne til underlaget inden for de
omdrejninger på motoren, hvor træk og power er mest effektivt.
-Det har virkelig bevirket et sportsligt løft, fortsætter Jock Würtz. -Nu
har Thomas bidt sig fast i den tyske top tre. Syd for grænsen er kon-
kurrencen så hård og varieret, at det næsten kan betegnes som et
mini-EM. Der stiller således kørere fra syv forskellige nationer til start
i løbsserien.
Teamet har også fightet med børnesygdomme. En nedsmeltet mo-
tor, som havde baggrund en mikroskopisk revne i ledningsnettet, er
blandt oplevelserne.
-Jeg ser frem til at fortsætte samarbejdet med Thomas, afslutter Jock
Würtz. -I al beskedenhed har han netop genvundet sit nordiske me-
sterskab fra 2011. Det har baggrund i, at han altid er 100 pct. fysisk/
psykisk forberedt til motorløbene. Samtidig har han en unik evne til
at få overført hestekræfterne til underlaget. Han bliver derfor en vig-
tig ankermand på landsholdet til Quadcross Of Nations til oktober.
Thomas Honoré Holm er seriøs på den firehjulede. Det har
bragt ham forrest i den nordiske elite.
1...,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25 27,28,29,30,31,32,33,34,35,...36
Powered by FlippingBook