Previous Page  19 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 19 / 40 Next Page
Page Background

19

off track

/ mb

12. juli. Det er til prologen. Jeg står

med min KTM EXC 250 i række

og geled lige uden for den gamle

middelalder bymur i Sibiu, Rumæ-

nien. Det er først på formiddagen

og temperaturen har ”kun” nået de

25 grader i skyggen. Maskinen får

endnu et par vrid på gassen, så den er

varmet godt op. Inde i min hjelm farer

de sidste af mange tanker gennem

hovedet. Foran mig opløses rækkerne

af enduro maskiner gradvist og glider

ind på enkeltkolonne mod Red Bull

start portalen. Over 450 kørere skal

i løbet af formiddagen den samme

vej. Her står unge kvindelige officials

i hvide stroptrøjer og korte shorts og

tæller ned. Hvert 20. sekund sendes

næste kører afsted på den berømte

og berygtede prolog og tidskørsel.

Det er over ni måneder siden, at jeg

blevet meldt til løbet, som på få dage

havde fået samtlige pladser besat.

Og lige siden har Romaniacs fyldt

meget i min bevidsthed, som var det

en militær mission, jeg havde meldt

mig til. Alt hvad jeg næsten har

haft af fritid og energi er smidt ind i

det, som uundgåeligt starter om få

minutter. Hele vinterens og forårets

træning med alt fra teknisk trialtræ-

ning og -konkurrencer, enduroløb,

crossfit, lange løbe- og cykelture

skal kulminere nu og de næste fem

dage. Et utal af overvejelser og

justeringer på maskinen, så den kan

klare de hårdeste prygl og samtidig

køre optimalt: Let gearing, blæser på

køleren, GPS beslag, trækstropper

for og bag, ekstra beskyttelse på alle

sårbare steder, ekstra blød mousse i

baghjulet. Og tusind andre detaljer…

Og så lige det mod, der nu skal til for

at styre ud mod 20 vanvittige forhin-

dringer bygget af tykke træstammer,

dæk, kæder, containere, klippeblokke,

vandgrave og ramper i alle afskygnin-

ger. Jeg ænser ikke heavy metal-mu-

sikken, der banker fra Red Bulls

matsorte og pansrede DJ-bil. Hånden

lige foran mit ansigt viser fem fingre,

fire, tre, to, en…

Min maskine rykker afsted – ikke

vildt som i en MX-start, for der er

kun fem meter til det første solide

double jump, og underlaget er asfalt.

Forhindringerne har fået sigende

navne som: Guillotinen, Mad Max,

Bike Wash og Alcatraz. Jeg ruller

roligt men stadig beslutsomt over de

første forhindringer. Det går sgu OK,

kan jeg mærke, men jeg hører også

erfarne Klaus Sørensens stemme i

mine ører: ”undgå at blive overmodig,

når de hundredvis af tilskuere hepper

på dig”.

Klaus har planlagt løbet de sidste

seks år og set mange uheld. Så jeg

fortsætter mere i trial- end enduro-

tempo. En forhindring med fire store

kæder spændt på tværs af sporet i 40

cm højde driller lidt, og styret er lige

en tur i asfalten. Men fremad går det,

skønt jeg ser styrtede konkurrenter

her og der. Det er ikke tilladt at hjæl-

pe hinanden i prologen. Jeg satser

på det højre spor og kommer sikkert

over 20 meter med store bildæk, som

dækker hele vejen. Pludselig vender

jeg på det tre meter høje corner jump

og er på vej retur mod mål. Nu er det

bare regulære store træstammer

og et par ramper, som skal forceres.

Efter fem minutter er jeg sikkert forbi

det ternede flag – helt overstadig

og har lyst til en runde mere. Godt

nok er resultatet i den tunge ende af

bronzeklassen, men uden skader til

den første off-road etape start næste

morgen. Det er lige efter min game

plan. Jeg møder flere af de andre

danskere Lasse, Simon, Dan og Emil

i målområdet, og vi high fiver over

UKENDT

TERRÆN

I Romaniacs kører man hele

tiden i nyt og ukendt terræn – i

modsætning til mange enduro-

løb, som er omgange, der indlæ-

res for hver omgang. Romaniacs

dækker ca. 700 km. på fire dage.

Så det er 700 ukendte kilometer,

der skal håndteres.

GPS-HANDICAP

I Romaniacs er alle kort slettet

fra GPS’en. Kun en linje på

displayet og en pil der viser egen

position er til rådighed. Det skal

forebygge at nogen tager evt.

genveje. Det gør også at alle

checkpoints kommer uventet og

det er meget svært at beregne

afstand til næste cut-off eller

tank punkt. Så der skal køres

meget målrettet for at komme

under de ca. otte timers tilladt

køretid hver dag.