Previous Page  21 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 40 Next Page
Page Background

21

off track

/ mb

bagbremse kogte over på de lange

nedkørsler, min køler kogte på stig-

ningerne og til sidst blev jeg stoppet

for tidsgrænsen den første dag – men

måtte stadig præstere samlet over

ni timers kørsel, før jeg nåede mål –

uden at få dagens etape godkendt.

Hvis ikke jeg når mål i dag, bliver jeg

taget ud af løbet. Men jeg er stadig

to timer foran tidsgrænsen.

Der kommer flere vandløb, som køres

flere kilometer på langs. Lange stig-

ninger, som starter på grove grusveje

og ender på helt oppe på smalle

bjergkamme. Nedkørsler, som kræver

titusinder af lynhurtige beslutninger

om sporvalg over rødder, drop-offs,

dybe riller og løse klipper. Jeg drikker

af min 2,5 liter væske blære i rygsæk-

ken. Smagen af saft og elektrolytter

er jeg dødtræt af. Især på nedkørs-

lerne har jeg for mange pauser, hvor

jeg tager hjelmen af for at køle mit

hoved. Kørebrillerne ryger af og på

i en uendelighed. Og når jeg ind i

mellem kører over de højt beliggende

græsmarker, så er koncentrationen

på 100% for ikke at ramme de lumske

træstubbe, der ligger som fælder i

det halvhøje græs. En af dem kostede

den topseedede kører Jonny Walker

et brud i underbenet dagen før. Nær

de spredte fåreflokke hersker hyrde-

hundene, som uden tøven og i flok

jagter en enduromaskine – og dens

kører. For at være mere bevægelig og

mindre varm, kører jeg nu uden hals-

krave og cross trøje. Overkroppen er

kun dækket af min brynje og knæene

af nogle lette knee guards. Der er i

hard enduro en fin balance mellem

at være fuldt beskyttet – og have en

bevægelighed og køling, så kroppen

kan fungere.

Næste checkpoint er jeg en time for-

an cut off. Der kommer ikke mere fart

i min kørsel, kan jeg fornemme. Ved

checkpoint 9 er jeg 20 minutter foran

– det er en kamp med uret. Jeg ved

ikke, at der kun er højst halvanden

time til mål. Jeg er på grænsen af min

energi og det nødvendige overskud til

at køre sikkert.

Slugten

Ti minutter senere kører jeg fra en

dalsænkning op og skal fange et

spor på en travers. Jeg kikser lidt

på overgangen og skrider halvanden

meter ned. Min arm er for øm og

svækket til at løfte baghjulet til en

gunstig position. Jeg forsøger at køre

ROMANIACS 2016

20 af 45 (44%) kørere i guldklas-

sen gennemførte.

Graham Jarvis, England, vandt

solidt sit femte Romaniacs,

foran Alfredo Gomez, Spanien

og Wade Young, Sydafrika. De

repræsenterer også de tre stør-

ste nationer i hard enduro.

Bare en ud af 8 danske kørere

- Simon Haugaard Pedersen

- opnåede at gennemføre en

komplet etape i bbronze-klassen

(Simon Haugaard Pedersen).

Ingen nåede til at køre sidste

dag.

Meget stor præstation af

kvinden Kirsten Landman fra

Sydafrika ,som både gennemfør-

te og blev nr. 48 i sølv-klassen!!

et alternativt spor gennem noget højt

græs. Pludselig mister jeg balancen

og vælter til højre og slår to kolbøtter

med maskinen dybt ned i en slugt.

Jeg er intet kommet til udover

lidt tryk her og der. Kører på ren

adrenalin. Ikke bange. Hjernen tænker

stadig ”fremad”. Op af slugten

kommer jeg aldrig, konstaterer jeg

hurtigt. Og flipper maskinen den sid-

ste tur ned i slugtens bund, som er et

vandløb gennem store klippestykker.

Jeg begynder at køre med strøm-

men – for i bjergene er det oftest

retningen mod udgangen.

En hollandsk kører, som er udgået og

på vej tilbage mod checkpoint 9 kom-

mer tilfældigvis ned ad sporet over

mig. Ud af øjenkrogen får han øje

på mig dybt nede i slugten. Vi råber

kort sammen og aftaler, at han for en

sikkerheds skyld skal hente hjælp.

Vandløbet i slugten ender ved en lille

dæmning. Jeg sænker så forsigtigt

som muligt maskinen ned fra de to

meter betonvæg og lander i et lille

bassin. Med en pind forsøger jeg at

bedømme dybden, kun en halv meter.

Jeg kører mod en modsatte kant tyve

meter væk, men det bliver hurtigt

dybere og jeg rammer en træstamme

skjult under vandet og vælter. Maski-

nen og jeg får buksevand.

Nu er det tungt arbejde. 100 kg

maskine, der skal hives op af vandet.

Jeg bruger, hvad der er ved at være

mine sidste kræfter til at bjærge den.

En official fra løbet dukker nu op. Han

laver en fiks manøvre og lister min

maskine de sidste meter til sikker

grund. Jeg får utroligt nok startet

den trofaste KTM og kører tilbage

til chekcpointet og kan mærke, at nu

vil det være uforsvarligt at fortsæt-

te. Jeg har kørt til grænsen – og

væltet ud over den. Nu kører jeg med

hollænderen mod byen. Jeg kører

gennem de små landsbyer med he-

stevogne, løstgående høns og børn,

der vil gi’ high-five. Jeg tænker, at det

var så langt jeg kom i mit forsøg på

Romaniacs….mit første forsøg vel at

mærke !!!

Danske Emil Uno kvalificerede sig til prologen i bronze-finalen.

Foto: Sessel Elmstrøm

En god mekaniker redder dagen. Marc Viby skruer skribentens KTM sammen.

Foto: Sessel Elmstrøm

Prologen tester mod og frygtløshed. Det er gladiatorkamp for enduro. En sølvkører flyver

pludselig uden sin maskine. Foto: Omri Gutman