Previous Page  20 / 40 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 40 Next Page
Page Background

20

off track

/ mb

alle at være sluppet godt igennem.

Emil har endda vundet en plads i

bronze-klassens finaleheat samme

eftermiddag.

Senere ser vi de professionelle

verdensstjerner som: Gomez, Bolton,

Jarvis, Walker, Billy Bolt og Letten-

birchler junior sætte fantomtider på

vanvidsbanen. Nu er flere tusinde

tilskuere dukket op. Der laves syge

double jumps og feberpassager, hvor

hele forhindringer på 15 m flyves over.

Et par stykker brækker også en hånd

eller et ben i finalen. Stemningen min-

der i øjeblikke som en gladiatorkamp

i det gamle Rom: metal mod metal,

sved, larm, røg, tilskuerråb, nogen

der taber alt, køres væk og spanske

Alfredo Gomez, der er hurtigst i

guldklassen og hyldes.

Tre tilbage

Jeg er to dage inde i off-road etaper-

ne. Jeg er også langt inde i bjergkæ-

den Karpaterne, hvis toppe er 2.000

meter eller højere. På mit styr guider

min GPS mig videre ad det spor, som

også er markeret med blå strimler.

Eller: ”Spor” er så meget sagt. Det

er bare en retning gennem det vilde

landskab. Jeg har lige surfet ned ad

en leret skrænt og endt uden styrt i

den svære overgang, hvor jeg ramte

dalens bund. ”Yes”. Køreren, der kom

lige efter mig, tog imod bunden med

lige et klem for meget på forbremsen

og endte på snotten. Snart arbejder

jeg mig videre gennem klipper og

vand, da sporet nu følger et vandløb

den næste kilometer. Jeg forsøger

trialteknikken med benene godt ud til

siderne, så maskinen kan arbejde frit

under mig over de løse klippeblokke.

Det virker.

Så kommer jeg frem til en tricky

45 grader stejl skrænt, hvor sporet

pludselig drejer skråt venstre op i

skoven. Vi er fem kørere samlet. Jeg

finder lidt ekstra plads på den anden

side af vandløbet. Hver centimeter

ekstra tilløb tæller i hard enduro.

Det bliver andet gear. Løse sten, jord

og rødder giver automatisk hjulspin.

Med det, der føles som de sidste

gram og filen på koblingen, får jeg

akkurat holdt forhjulet nede og klarer

skrænten – før resten af gruppen.

Endnu en lille personlig sejr. Så går

det opad, som så mange gange før de

sidste to dage.

Efter yderligere 10 minutters vildt

climb dukker pludselig tank punkt 2

op – og pit’en hvor alle skal holde

20 minutters obligatorisk pause. Her

tager flere andre danskere imod mig.

Der er Marc, som utroligt hjælpsomt

havde serviceret min bagbremse og

andre skavanker sent sidste nat. Der

er min kæreste, Sessel, som følger

og støtter mig i løbet. Men også Dan

og Peter, som her halvvejs på dagen

har fået nok eventyr og trukket sig – i

tide. Kun Simon er foran mig ude på

ruten og Rasmus, som kører jern-klas-

sen, er ganske kort bag mig, skal det

senere vise sig. Alle andre er på trods

af det supergode samarbejde i den

danske gruppe udgået – og vi er kun

på dag to af fire i bjergene…

Ulidelig hede

En god pause og lidt skyer på himlen

køler og hjælper på min energi. Ener-

gien har ellers været helt i bund, efter

at jeg i går forsøgte til det sidste at

nå alle checkpoints – og i 32 graders

varme. Et dumt styrt den første dag

havde tævet min albue grundigt. Min

Søren Brahe, , Motorbladets skribent, kørte med nr. 486. Foto: Sessel Elmstrøm

Mestrenes mester. Engelske Graham Jarvis med øgenavnet ”The Silent Assasin” vinder

sit historiske femte Romaniacs i guld klassen. Men der er lige et par bonusforhindringer

før mål.

Toppen af Karpaterne er også åbne vidder. Så er det bare femte gear og nyde kølingen fra

fartvinden. Temperaturen på vej op over de 32 grader.

Landskabet i Rumænien giver den perfekte og største udfordring for endurokørere fra 56

nationer.