23
speedway
/ mb
Det var lidt af en overraskelse for
mange speedwayfans, da Hans Niel-
sen den 3. juni blev præsenteret som
ny landstræner. Nielsen, der stop-
pede som aktiv med en SGP Bronze
i 1999, har siden ikke haft større
roller i den sport, hvor han stadig har
mange fans og tit omtales som ”pro-
fessoren”. Men for et par år siden var
han pludselig holdleder for ”Verden”
ved en match mod Polen - noget,
han har været flere gange siden. Han
fortæller: ”Jeg var nok kommet til at
sige til en journalist, at jeg gerne ville
tilbage til sporten engang...”
Da uenighed omkring et wild card fik
Anders Secher til at opsige sin stilling
som landstræner, blev der pludselig
en mulighed for Hans Nielsen, som
dog ikke gjorde noget aktivt for at få
jobbet.
”Jeg havde læst lidt i pressen
omkring Secher havde sagt op, og
så ringede DMU til mig og forhørte
sig. Vi holdt lidt møder og så greb
jeg muligheden, da den opstod. Men
vi skulle jo lige have aftalerne på
plads, så ikke vi stod i en situation
som med Anders. Det har vi fået, så
jeg er sikker på, der ikke sker noget
lignende igen.”
Længe væk
Selvom Nielsen har været væk fra
sporten i 17 år, mener han ikke at det
er svært at komme tilbage.
”Siden jeg stoppede, har jeg forsat
med at få speedway Star hver uge
og har læst meget om sporten. Jeg
har set alle grand prix-løbene enten
hjemme på tv eller ude på banerne,
og en del af kørerne kender jeg lidt
til,” siger Hans Nielsen. Han fortæller,
også at han på andre planer har fulgt
udviklingen:
”Jeg har snakket med en del tunere
løbende også, og der er ikke ændret
så meget gennem årene. Der er
kommet nogle nye udstødninger og
motorer, men alt i alt er der ikke sket
den store tekniske udvikling.”
Når man snakker med Hans Nielsen,
er det tydeligt at mærke, at han
brænder for at hjælpe dansk speed-
way tilbage til storhedstiden, hvor
han selv var aktiv. Og han ved, hvad
han kan hjælpe de unge med.
”Jeg kan hjælpe dem med en del. Det
er vigtigt, vi får trænet dem, der har
behov for at få rettet på kørestilen,
så det bliver mere sikkert at køre.
Og så kender jeg jo alle banerne i
forvejen og linjerne på banen. Jeg
kan også lære dem lidt om set up
på de forskellige baner, men det er
noget, de unge også selv skal lære
at mærke, når de sidde på cyklen. Så
de kan fortælle deres team, hvad der
sker ude på banen.”
Hårdt i Belle Vue
Hans Nielsens første store opgave
som landstræner blev årets hold VM.
Det startede i Vojens og sluttede
med en samlet 5. plads i Belle Vue
i England, lidt under hvad vi som
danske speedway fans er forvænte
med. Men det kunne være endt
anderledes.
”Vi var uheldige i Vojens med maskin-
skader og udelukkelser. Vi kunne have
vundet over Polen, og så havde det
set anderledes ud og vi havde været i
finalen. Jeg mener ikke, vi kunne have
gjort anderledes,” siger landstræ-
neren, der havde det svært med at
udtage holdet.
”Vi manglede topkørere fra GP-se-
rien, Kildemand og Nicki Pedersen
har været svingende, det samme
med Niels Kristian Iversen. Men vi
stillede med det bedste hold vi kunne
i Vojens, og da vi skulle til England,
var det med de samme. Der havde
været en god holdånd, og den beholdt
vi frem mod Race Off.”
Ligesom i Vojens havde det danske
hold problemer på banen i Belle Vue.
”Tingene var ikke med os i England:
Vi havde problemer med cyklerne og
så passede banen bare rigtig godt
til Australien. Jason Doyle lavede
maksimum og Sam Masters lavede
12 point. Vi var langt bagud men fik
alligevel kæmpet os tilbage og det
blev tæt til sidst. Men vi manglede
lige marginalerne til sidst.”
Det er næppe gået hen over hovedet
på nogen at Nicki Pedersen ikke var
med i de to løb, men Hans Nielsen
har bestemt ikke afskrevet Nicki
Pedersen som en del af landsholdet.
”Vi skal stille det bedste hold, og hvis
Nicki er på toppen, så er han selvføl-
gelig med. Han var utilfreds med ikke
at komme på banen i England, men
efter løbet i Vojens var det mest fair
at tage de samme med. Men vi vil
altid stille det stærkeste hold,” siger
Hans Nielsen.